Nybörjare, tälta på vandring, utrustning?

Jag tog en sväng förbi Jula i veckan och de hade någon rea på campingprylar (bl.a. en stekpanna och kokkärl). Jag har inte tältat sen i högstadiet, vilket är några år sedan. Men har fjällvandrat en del, dock dagsturer med övernattning på ett vandrarhem eller liknande.

Nu har familjesituationen förändrats och känner att jag vill göra nånting i sommar annat än att bara hänga i bostaden eller gå runt i skogarna utanför stan.

Nu har jag inget tält eller utrustning själv för övernattning (min sovsäck blev mögelskadad och fick slängas för flera år sen). En större vandringsryggsäck har jag dock kvar.

Så man lär ju behöva ett tält, gasolkök, minimalistiska kastruller, sovsäck och liggunderlag tänker jag.

Vissa saker går säkert att hyra, för antar att det kostar med ett nytt tält. Begagnat finns väl iofs också till viss del.

Har ni några tips på hur man kan komma igång?

Kommer ju inte ta de värsta lederna direkt, eftersom jag sannolikt kommer vandra själv.
 
Oj det var en allmän fråga! Har du bil är det enklare att åka ut och parkera, och sen vandra och campa. Annars blir det buss / tåg.

Köp några allmänna böcker om vandring / fjällvandring som går igenom utrustning. Vandra Fjäderlätt av Jörgen Johansson är bra, men den är ju lite speciell. Och kolla in smarrig friluftsmat i förväg - det behöver inte va frystorkat.

Kolla in tex addnature el backpackinglight efter lämpliga prylar.
 
Vare sig du är ny på friluftsliv eller erfaren är ett Trangia 27-3 med GB-74 gasbrännare för 1-2 personer (25-3 med gas för 3-4 personer) ett bra tips. Absolut pålitligt även när vädret i övrigt inte är på bästa humör och tillåter även lite mer avancerad matlagning då man effektivt kan reglera värmen.
De andra detaljerna som tält, sovsäck mm blir ju lite avhängiga på ditt intresse, var du vill vandra och budget. Att börja med begagnade saker är inte fel, och sedan utveckla och byta upp sig baserat på egen erfarenhet och intresse.
 
Bred och oklar frågeställning...

Du vill fjällvandra och undrar vad du ska införskaffa?
Ska du vandra en gång, eller tänker du fortsätta vandra?


Tips 1:
Hets-handla inte en massa saker om du är nybörjare. Du kommer mest troligt vilja byta när du fått lite mer erfarenhet. Vissa saker kommer du inse inte behövs. En utrustning är ett system av produkter. Två bra utrustningsdetaljer är inte nödvändigtvis bra tillsammans i samma utrustningssystem.


Tips 2:
När du köper något, välj lättviktsprodukter på en gång. Lätta produkter är oftast billigare än tunga, med undantag för vissa nischade extremt lätta produkter.
Komplett utrustning behöver inte väga mer än 8 kg. Har du investerat 4000kr i en ryggsäck på 4 kg så är du dömd att bära tungt eller betala dyrt för en ny.


Läs på, specificera typ av vandring, gör en packlista och be om feedback =)
 
Angående tält: Du kommer undan med billiga märken och modeller om du tältar i låglandet och följer noga med på väderleksrapporten. Och kan du leva lite obekvämt kan du välja ett litet tält som heller inte väger så mycket.
Ser att ett Helsport Nordmarka 2 bara kostar 2000 på XXL här i Norge. Det väger 2,3 kg (fast Helsport är kända för glädjesiffror på vikten).
 
Finns ju som tidigare sagts massor av olika saker att tänka på vid val av utrustning. Hur länge du ska vara ute, fjällterräng eller lågland, sommar eller hela året osv. Men nuförtiden finns det mkt rimligt prissatt utrustning som även är lätt. Youtube är din vän, tex Gear to Lighten your Load on a Budget! - Part 4 - YouTube eller i den här gruppen på FB: https://www.facebook.com/groups/681466165805217/. Jula/Biltema mfl skulle jag undvika och hellre beställa saker från Amazon (.se eller.de) med bra betyg. Men bestäm dig för en budget, annars kan det blir dyrt :)
 
Ett billigt tält, sovsäck, liggunderlag och ett litet gaskök är väl vad som behövs?

Om planen är att tälta en natt eller två sommartid (gissar jag) och om det inte är spöregn i 24 timmar så kommer i stort sett all budget utrustning att funka.

Om det handlar om att komma ut lite på kortare turer så skulle jag inte fundera så mycket märken eller vad saker väger.
 
Ett billigt tält, sovsäck, liggunderlag och ett litet gaskök är väl vad som behövs?

Om planen är att tälta en natt eller två sommartid (gissar jag) och om det inte är spöregn i 24 timmar så kommer i stort sett all budget utrustning att funka.

Om det handlar om att komma ut lite på kortare turer så skulle jag inte fundera så mycket märken eller vad saker väger.
Håller med fullständigt här!
Dock vill man inte snåla för mycket heller så det blir den dåliga utrustningen som gör att man inte fastnar i intresset
 
Så man lär ju behöva ett tält, gasolkök, minimalistiska kastruller, sovsäck och liggunderlag tänker jag.

Jag slår ett slag för ett vanligt liggunderlag som man rullar ihop. Mina uppblåsbara har till slut alltid gett upp, och då ligger man platt på marken.
Gällande sovsäck så upplever jag att en syntet gör jobbet, men att en dun är lättare och tar mindre plats. Annan prislapp bara.
Gällande kök så finns fina gasolbrännare som ryms i ett litet kokkärl, med en gasoltub. Sedan finns såklart färdiga kök, med brännare, kokkärl och så. Jag äter direkt från kokkärlet, och har bara sked, ingen gaffel.
Gällande tält så får du fundera på vad som är viktigt för dig. Jag tänker en- eller tvåpersonstält. Sitthöjd i tältet.

Så, fundera på vad du vill, och fråga här i forumet så får du svar.
 
Jag har med mig både vanligt och uppblåsbart liggunderlag. I sovkomfort är det i mitt tycke värt varje krona och gram med uppblåsbart.

Det är kans inte något som behövs i början, men efter några nätter ute är det en bra uppgradering.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.