Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare)

Hej! Jag och två andra grabbar ska vandra genom Vålådalsfyrkanten i slutet av månaden. Vi kommer bo i fjällstugor som finns utplacerade utmed etapperna. Samtliga av oss är relativt färska på fjällvandring, och det här är den längst vandringen jag själv gör (4 dagar). Mitt enda frågetecken är egentligen mängden mat samt vilken typ. Hur brukar ni själva göra? Inga av oss har några problem med att äta enformigt under några dagar. Ju lättare och enklare desto bättre.

Tacksam för svar :)
 
Själv brukar jag äta enligt följande (tråkigt men praktiskt):

Frukost
- Gör färdiga påsar med torrmjölk, granola, russin och nötter som jag häller upp i stor kåsa och sedan adderar vatten till
-Kaffe

Mellanmål
- Brukar köpa någon matigare powerbar med lite mer kalorier. Wholebake gör en Flapjack som jag brukar köpa

Lunch
- En påse frystorkat. Jag brukar köpa både Real och Blå Band

Fika
- Choklad och/eller någon typ av bar
- Kaffe

Middag
- En påse frystorkat.

Utöver detta har jag alltid någon typ av snack nära till hands som t.ex. frukt- och nötblandning eller Cloettas biskvier.
 
Några enkla varianter (dock inte billigast):
Frystorkat, real är ganska ok. Ta med extra salt och chili
Knäcke med tubost, pasta
Köp mat i stugorna, kolla på STFs hemsida vad dom (borde) ha

Tips är att ni tar med någon form av godsaker (räknar inte med godis och nötter här). Tex oliver utan spad, beef jerky, en flaska whisky,.... för att förgylla kvällen efter vandringen.

Vid första stugan ni kommer till (eller hellre kolla innan) ber ni stugvärden gå igenom med er hur det funkar med gas, slask, avfall, toalett och sängplats/sovrum.
Blir ni nödiga längs vägen mellan stugorna så är det bra om ni innan kollat in någon av dom toalettrådar som finns här på forumet.

Tips på turen som sådan:
Ta omvägen förbi pyramiderna, men respektera det tillträdesförbud som finns Revidering av föreskrifter Vålådalens naturreservat | Länsstyrelsen Jämtland (lansstyrelsen.se)
Ni kommer att gå mest i skog och i kanten mot kalfjället. Om det går skulle jag rekommendera att gå till Gåsen och komma upp på fjället, antingen genom att lägga till en dag, eller genom att skippa Lunndörren.

Go' tur
//Peter
 
Senast ändrad:
Stort tack för alla svar! Googlar runt också men det känns skönt att ha lite bollplank så här också. :)

Tråkigt men praktiskt är helt i linje med vad jag föredrar. Vi är dock en med oss som är helt färsk så jag tänker att vi piffar upp maten lite iallafall - för hans skull.
 
Tips på turen som sådan:
Ta omvägen förbi pyramiderna, men respektera det tillträdesförbud som finns Revidering av föreskrifter Vålådalens naturreservat | Länsstyrelsen Jämtland (lansstyrelsen.se)
Ni kommer att gå mest i skog och i kanten mot kalfjället. Om det går skulle jag rekommendera att gå till Gåsen och komma upp på fjället, antingen genom att lägga till en dag, eller genom att skippa Lunndörren.

Go' tur
//Peter

Lite offtopic men det låter som om du varit där. Är det jävligt att ta sig fram vid regn? För jag gissar på att där är en hel del myrar och liknande.
 
Hej, vandrade den förra året.
Jag skulle rekommendera att ni passar på och tältar istället.
Ska ni utnyttja stugorna till max kan ni likväl handla all mat på dem också, så köp med er mat så ni har en dag i reserv, eller köp extra snacks och ha det som reserv om ni skulle fastna.
Dvs bunkra en dagsranson vid varje stuga, och ha en i reserv.

Vi gjorde ett idiotiskt vad från vålåstugorna till Stensdalen, vattnet forsade rikligt och upp över rumpan.
Regnar det mycket så avstå och vänta till att vattnet runnit bort.

Är vädret fint och inte regnat så ta en eller två extra dagar förbi Gåsen.
 
Hej, vandrade den förra året.
Jag skulle rekommendera att ni passar på och tältar istället.
Ska ni utnyttja stugorna till max kan ni likväl handla all mat på dem också, så köp med er mat så ni har en dag i reserv, eller köp extra snacks och ha det som reserv om ni skulle fastna.
Dvs bunkra en dagsranson vid varje stuga, och ha en i reserv.

Vi gjorde ett idiotiskt vad från vålåstugorna till Stensdalen, vattnet forsade rikligt och upp över rumpan.
Regnar det mycket så avstå och vänta till att vattnet runnit bort.

Är vädret fint och inte regnat så ta en eller två extra dagar förbi Gåsen.


Tack för svar! Känner en smärre oro över att vada. Aldrig behövt göra det annat än knapp knähöjd tidigare. :)

Vi har stug- och tågtider att förhålla oss till så vi får se hur det blir med extraturer. Detta kändes som en måttlig utmaning.

Hur lång tid tog det från Fjällstationen till Lunndörren för dig? Vi har några extraturer vi eventuellt vill göra därifrån så ju snabbare vi kommer dit desto bättre. Har vandrat lite i Helags tidigare och där fick vi ner tiden ganska rejält utan att egentligen stressa.
 
Tack för svar! Känner en smärre oro över att vada. Aldrig behövt göra det annat än knapp knähöjd tidigare. :)

Vi har stug- och tågtider att förhålla oss till så vi får se hur det blir med extraturer. Detta kändes som en måttlig utmaning.

Hur lång tid tog det från Fjällstationen till Lunndörren för dig? Vi har några extraturer vi eventuellt vill göra därifrån så ju snabbare vi kommer dit desto bättre. Har vandrat lite i Helags tidigare och där fick vi ner tiden ganska rejält utan att egentligen stressa.

Stugtiderna kommer lösa sig, men det är inte bra att boka tågtider utan rum för att ni kan fastna.
Nu är vålådalsfyrkanten lätt och det finns en genväg.

När vi tog vadet var det nog en av säsongens sämre dagar att ta vadet på och alla andra hade backat och valt andra vägar fick vi veta i stensdalen. Ni behöver inte vara rädda för vaden, men regnar det några dagar innan så ska ni vara beredda på att behöva vänta vid Vålåstugorna. Vad ska egentligen inte tas om de går över knähöjd.
Har det vart bra väder innan så kommer ni kunna gå över utan att bli blöta på ovansidan skon.

Vi började ganska sent och tältade halvvägs, Men enligt min strava så ska det vart runt 5 timmar, med vila.
Vi vandrar ganska långsamt.
 
Här är någon som varit i samma sits som du :)

Själv gick jag fyrkanten för två år sedan och det var lite mer vandring i skog än jag hoppats på.
Som du är inne på så var myrarna rejält blöta, spängerna tjänade mer som bäckfåror än att hålla vandrarens fötter torra.
Några vad var det, inte något jag upplevde som så farligt, vatten upp till knäna som värst.
Jag gick hela på ca 48 timmar totalt med extraturen förbi pyramiderna, jag hade två övernattningar i tält.
 
Lite offtopic men det låter som om du varit där. Är det jävligt att ta sig fram vid regn? För jag gissar på att där är en hel del myrar och liknande.

När det regnar mycket blir det förstås geggigt och i svåra fall kan det bli svårt att ta sig fram. Har varit med om att bli inregnad i Vålåstugorna, men det hör till ovanligheterna.
//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Göran_ Vålådalsfyrkanten kristi himmelsfärd, möjligt? Fjällvandring 16
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.