Tips till unga nybörjare!

Vi är ett gäng på ca 5 st ungdomar med relativt begränsad friluftserfarenhet som tänker ge oss ut och vandra i svenska fjällen i sommar. Vi tänkte ta tåget upp någonstans och bo i tält om nätterna för att få det hela så ekonomiskt så möjligt.

Jämtlandstriangeln har vi fått som tips sedan tidigare då det är ganska lättvandrat o finns en del fjällstationer att gå in på ifall något skulle gå fel. Finns det fler alternativ?

Tips på utrustning man inte får glömma hemma?
Vad borde man tänka på ifall man inte har varit ute själva tidigare? (lite erfarenhet från friluftsfrämjandets o familjens aktiviteter)

Tack på förhand! :)
 
Det finns många "halvciviliserade" områden med gott om stugor. Jämtlandstriangeln har ni föreslagit. Området kring Abisko är inte heller dumt.

Inte glömma hemma? Tja, tänk på era grundbehov... ni måste hålla er varma, hyfsat torra och mätta, hitta er väg framåt och bakåt. Tänk förstås också på olika specialbehov. Är nån så närsynt att han är glasögonberoende, ta med minst ett reservpar i väskan, osv.

LRC här på forumet är iofs ensamvandrare, men har bra listor på grundutrustning på sin web site, se t.ex. här

http://www.lillsjon.net/~v108e/fjelds/day.php?tour=vf&day=I
 
Mitt generella råd skulle nog vara följande: tänk på vikten, när ni lånar ihop och/eller köper större saker som tält, ryggsäck och sovsäck - det kan bli stor skillnad sammanlagt, som verkligen känns när ni är ute och går. Det är ju olika hur man upplever det, men att bära på 25 eller 15 kilo kan bli hela skillnaden mellan njutning och plåga. Försök landa på 20-25% av kroppsvikten, gärna mindre. Lämna allt "bra att ha" hemma. Se till att alla kläder ni har med (utom möjligen ett ombyte kalsingar och strumpor) kan användas både på olika sätt och alla samtidigt: ett extra underställ kan t ex vara både ombyte, sovplagg och förstärkning vi riktigt kallt väder - men bara om det får plats ovanför det ordinarie understället, och innanför tjocktröjan och jackan...
 
Det finns många "halvciviliserade" områden med gott om stugor. Jämtlandstriangeln har ni föreslagit. Området kring Abisko är inte heller dumt.

Inte glömma hemma? Tja, tänk på era grundbehov... ni måste hålla er varma, hyfsat torra och mätta, hitta er väg framåt och bakåt. Tänk förstås också på olika specialbehov. Är nån så närsynt att han är glasögonberoende, ta med minst ett reservpar i väskan, osv.

LRC här på forumet är iofs ensamvandrare, men har bra listor på grundutrustning på sin web site, se t.ex. här

http://www.lillsjon.net/~v108e/fjelds/day.php?tour=vf&day=I

Nja, hoppa såna bra att ha extra saker om det är väldigt väldigt sällsynt om de går sönder/tappas bort. Glasögon tex brukar inte tappas bort o jag skulle aldrig ta m mig ett par extra. Tänk på vikten!
 
Nja, hoppa såna bra att ha extra saker om det är väldigt väldigt sällsynt om de går sönder/tappas bort. Glasögon tex brukar inte tappas bort o jag skulle aldrig ta m mig ett par extra. Tänk på vikten!

Tappas bort nej, går sönder desto vanligare (har haft två par som bara spontant gått av på mitten, går kanske att reparera med gaffatejp men roligare kan man ju ha). Engångslinser är annars kanon som back-up om man är gramjägare.

Annars håller jag väl med, försök packa lätt. Kan också vara en bra idé att ta ett område med låga chanser för regn. Abisko ligger t.ex. i regnskugga. Debuterar man med en regnvandring tror jag dessvärre att det är betydligt mindre chans att man någonsin gör det igen...
 
Något som man lär sig massor av är egna erfarenheter och som du nämnde har du begränsat av dessa. Men om ni ha tid, ge er ut en helg eller två med det gänget som ni ska ut med.
Det behöver inte va mer komplicerat än att ni går ut till närmaste sjön, sover där, går runt den nästa dag och sover en natt till innan ni går hem. På dom två nätterna kommer ni antagligen få några "aha"-upplevelser om er utrustning, få reda på om era fötter behöver tejpas innan, ni får träna lite på att få upp tälten och så vidare. Har ni tur är det riktigt pissväder en utav dagarna så har ni fått uppleva det innan ni drar upp också.

Hoppas ni får en härlig tur i sommar!
 
Sätt er gärna och prata igenom vad era förväntningar är och hur ni vill ha det under vandringen.
Exempel:
Det kommer alltid att finnas en person som är mest vältränad och en som är minst tränad. Det som ofta händer är att den som har det jobbigast hamnar på efterkälken. Den som går först hittar en bra rastplats och alla droppar in och stannar. Lagom tills den som kommer sist, bryter gänget upp igen. Och stackaren som mest behöver det får ingen vila.
Solen skiner, ska ni gå eller stanna och njuta av sol och utsikt?
Det regnar, stanna i tältet, eller ger er iväg?
Jag vill uppleva vyer och vandra lite kontra jag vill prestera och helst upp på alla toppar som finns

Bejaka att ni är olika, och skapa förutsättningar för att alla ska få det man vill. dvs fler än en har karta kompass etc. Banga inte för att mit i vandringen splitta gruppen i två om ni kommer fram till att ni har olika viljor. Har ni öppet pratat om det innan, klarar ni det utan någon större konflikt, även om det kanske är en större mognad att anpassa sig efter varandra. För min egen del är ovanstående en av anledningarna att jag väljer att gå själv, slipper helt att anpassa mig efter andra.

Övrigt: som tidigare nämnts, gör vad ni kan för att hålla vikten nere, och öva innan. Testa utrustning och lär er att få upp tälten i hård blåst.

Var man ska ta vägen, tja finns många alternativ. Har själv valt att gå i jämtlandsfjällen de senaste gångerna. Det är enkelt att komma dit och det är mycket enkelt att gå helt ensamma utanför ledsystemen och på en dag eller så komma fram till stugor och leder om man vill träffa folk, handla eller bo på "hotell". Dessutom kan man nästan varje dag hitta täckning och kunna ringa hem och berätta att man lever. Blir det för jävligt är det 1-2 dagars vandring, så är man på tåget/bussen igen.....

//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
plingon Åka tåg till fina vandringsställen - tips? Fjällvandring 10
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11
Emma_ Tips till två nybörjare? Fjällvandring 14
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
Igelkotte Till alla frilufsare: nya mattorks- tips och recept Fjällvandring 6
bebben_ericson_hotmail.com Tips till "förstagångsvandrare"? Fjällvandring 4
Charlotte_LL Tips till förstatur i Sarek? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Napoleon Tips till vandringsträning - bära tungt Fjällvandring 16
Klaus Tips om korttur till Norge Fjällvandring 0
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
redtop Tips på dagstur i Åreområdet till helgen??? Fjällvandring 1
Tips till Karolinermarchen?? Fjällvandring 3
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.