Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare)

Jag har länge varit väldigt lockad av att ge mig ut på en vandring i fjällvärlden, och nu tänker jag ta första steget tillsammans med en kompis som också är nybörjare. :) Trots att jag är duktig på att läsa kartor så tänker vi mjukstarta med en kortare vandring.

Vi tänker gå från Saltoluokta till Sitojaure och sedan vidare till Aktse. Där tänkte vi sova över en eller två nätter för att sedan gå tillbaka samma väg till Saltoluokta.

Vandringen kommer att ske runt den 20:e augusti, och nu har jag ett par frågor angående vår utvalda rutt.

* Hinner vi gå från Saltoluokta till Aktse på en och samma dag, eller är det bäst om man övernattar i Sitojaure först?

* Vad får vi inte missa längs vägen? Jag har hört mycket bra saker om en topp som heter Skierffe. Ligger den nära Aktse, och hur lång tid tar det att nå dit?

* Och så en sista halvdum fråga. Finns det mobiltäckning någonstans där ute, t.ex på någon av de högre höjderna? Eller är det bara i Saltoluokta? ;)

Stort tack på förhand!
 
Fin tur!

Ni har valt en fin tur! Några råd: När ni kommer upp nära trädgränsen i Saltoluokta ska ni kolla noga vilken led som är Kungsleden, det finns flera små stigar, men Kungsleden är markerad. Övernatta i Sitojaure, det är onödigt långt att gå ända till Aktse. Gå sen till Aktse, där är det jättefint! Missa absolut inte Skierffe! Dit går ni från Aktse som en dagstur! Vid stigskiljet Aktse-Skierffe har jag haft mobiltäckning, det ska även gå att ringa när man är på väg tillbaka till Sitojaure , innan man börjar gå ner för sista branten. Båt fixar man genom att ringa, nummer får ni i Saltoluokta eller Sitojaure eller STFs hemsida, eller genom att hissa en vit kanister nära båtlänningen när ni ska tillbaka till Sitojaure. Go tur!
 
I min mening är det för långt att gå till Aktse på samma dag, även för mig som går lite längre dagsetapper.
Har du otur så måste du ro över sjön tre gånger, och det tar tid. Principen är att det finns 3 båtar och är det bara en på den sidan du börjar på så måste du först över , sen tillbaka med två båtar, lämna en och sen över igen. Min minnas att den rodden tar minst 30-40 minuter enkel.

Skierffeklippan ligger väldigt nära Aktse och är väldigt värd att se! Det går en stig som viker av från Kungsleden någon km från Aktse. Om du tittar på kartan så är det på norra sidan av Rapadalen, som är ett stort delta i Sarek.

Skulle inte räkna med täckning på vandringen. Jag har inte ens det på Salto, men många har.

Hoppas ni får det riktigt bra!
 
Tack för svaren och tipsen gott folk. Det var riktigt trevligt av er! Det här kommer nog att bli toppen. Vi ska definitivt göra en avstickare till Stigskiljet också.

Jag upptäckte just att det finns en matbutik i Aktse, vilket är helt suveränt. Nu behöver vi inte bära med oss så mycket provianter som vi hade trott från början. hehe.
 
* Och så en sista halvdum fråga. Finns det mobiltäckning någonstans där ute, t.ex på någon av de högre höjderna? Eller är det bara i Saltoluokta? ;)

Stort tack på förhand!

Salto till Aktse på en dag låter som en ganska lång sträcka och jag tror ni kommer få pressa.

Telias täckningskarta (GSM) visar täckning i början av leden, täckning vid Vaggevaratj sameviste och faktiskt en fläck vid Aktse. Har du tur och en telefon som inte har för risig antenn kan det eventuellt fungera delvis.
 
Hejsan

Nu er jeg ikke helt sikker på om I tænker på at sove i telt, eller i hytterne ved Sitojaure og Aktse ?

Hvis I sover i telt, så tag overnatningen oppe på fjeldet en 3-4 km før Sitojaure, der er en skøn udsigt over søen deroppe, på højde med rengærdet på vestsiden af Kungsleden.

Det samme ved Aktse, sæt teltet oppe hvor Skierfe-stigen møder Kungsleden. Der er en henførende udsigt over Laidaure, og fine lejrpladser. Vand finder du ca 100 meter længere nede af stien lidt inde til venstre (østsiden af stien).

Ved Saltoluokta kan jeg anbefale dig at gå op på Lulep Kierkau, der er en flot udsigt deroppe, og vil give dig en forsmag på udsigten fra Skierfe, som er i en klasse helt for sig selv.

Jeg har haft fin mobildækning ved Saltoluokta, og oppe ved Skierfe-stien. Men ikke nede ved Aktse.

God tur og godt vejr :)

Med venlig hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 
Senast ändrad:
Täckning och vatten

Full täckning på Skierfe samt innan du går ner till Aktse,där är mobilskugga.
Tänk även på att ha med vatten på färden från Svine(efter Sitajaur) och över fjällheden till Skierffe.Kan vara helt torrt ibland den sträckan.
Enda gången i mitt liv jag törstat på fjället var en torr period just däröver.
 
Jag antar att ni parkerar en bil vid Kebnats (Saltoluokta) och vill återvända till den, annars är det väl naturligare att gå vidare till Kvikkjokk. Aktse är ju ungefär halvvägs.

Ifråga om mobiltäckning så gäller uppgifterna ovan Telia, inget annat. Men nödnummer kan man ju alltid ringa, oberoende av operatör. Ett tips vid dålig täckning är att skicka SMS i stället.

God tur önskar även Pelle
 
Gick just denna sträcka 30/7 - 4/8 och Rapadalens nedre delta från Skierffe är höjdpunkten :) tycker jag. Pårtestugan ligger helt fantastiskt - doppet i tjärnen 500 m norr om stugan är ett fint minne. Bra mat på Kvikkjokks fjällstation. Tanka vatten, är det soligt går det åt mer än man tror, bitvis fanns det inget vatten alls. Det är mycket skog och sten på denna sträcka, jag gillar inte det men det är ju en smaksak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
MrsNHP Saltoluokta i början av september? Fjällvandring 3
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
BenderMania Från Mikkastugan till Saltoluokta Fjällvandring 2
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Pia73 Saltoluokta, tips efterfrågas! Fjällvandring 0
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
Tagetes Trångt och trasigt på Saltoluokta Fjällvandring 3
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
skogsavenyn Saltoluokta - Kvikkjokk, Kungsleden 8-18 auc Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
mbd3f Kvikkjokk-Saltoluokta 8-18 Juni Fjällvandring 8
Grahniskogen Saltoluokta–Kvikkjokk med avstickare i Sarek Fjällvandring 5
Aamuvirkku Andra flygvilliga från Kvikkjokk till Tarraluoppa/ Saltoluokta 6.-8.9.? Fjällvandring 0
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Grönblad bussgods till Saltoluokta? Fjällvandring 19
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
nordängen Tvådagarstur från Saltoluokta Fjällvandring 13
Norris Gammal tall i "Lilla Tallsjön" vid Saltoluokta? Fjällvandring 0
Kristi_Brud Tips på rundtur vid Saltoluokta Fjällvandring 4
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
danielia Resa till/från Saltoluokta - nån som vill följa med? Fjällvandring 0
arniklasses Bestigningar Saltoluokta Fjällvandring 6
Crille_ Bastu i Kvikkjokk / Saltoluokta fjällstation Fjällvandring 4
jyvgoo Kungsleden Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 11
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
tomhylsan Båt till Saltoluokta Fjällvandring 4
tinab66 Nikkaluokta - Ritsem eller Nikkaluokta-Saltoluokta??? Fjällvandring 17
Chowdhury Start Surova slut Saltoluokta på 4 dar, genomförbart? Fjällvandring 2
HillBillyBob Tips för omgivningen av Saltoluokta (i tält)? Fjällvandring 1
Vajja Saltoluokta fjällstations restaurang? Fjällvandring 2
j_felix Hur ta sig till Ritsem och från Saltoluokta? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.