Nybörjare

Hej

Är helt grön till det här med vandring, men tänkte ta vandringsoskulden den här sommaren.

Allting rörande ämnet känns som en djungel så jag skulle uppskatta länkar osv. till läsvärda sidor.

Jag tänkte vandra i fjällen med 1-2 kompisar och undrar var man ska gå, var man tältar, vad för sorts mat...ja allting. Vad för sorts utrustning är det som gäller?

Det jag vill få ut av det hela.
¤ En fin naturupplevelse.
¤ Komma bort från staden. Inte helt själva, men inte i någon turistfälla.
¤ En skön vandring, inte överdrivet långt så man ligger utslagen.
¤ Ett fint väder skulle inte vara helt fel.

Bor i Stockholm och vill inte resa alltför långt, helst endast någon timme. Bil finns inte att tillgå, så resesättet blir tåg, buss osv.
 
Det är sånt här jag vill ha svar på. Frågar jag inte har någon aning om svaret på.

Kom att tänka på en till sak. Hur ser det ut när man vandrar? Följer man markerade leder eller gå man efter en karta? Självklart förstår jag att det skiljer sig från person till person, men framstår man som en idiot om man förväntar sig några slags markeringar att följa?

Som sagt, är helt grön inom detta.
 
Tar du tåg Stockholm-Mora, sedan buss Mora-Grövelsjön, tar det totalt ca 10 timmar innan du är på fjället. Börja med att titta på en karta över Sverige, förslagsvis på google, så du får geografin klar för dig i stora drag.

Raskesven
 
Jag rekommenderar norska sidan av Grövelsjöfjällen. Så fort du kommer över gränsen är fjällen både högre och vackrare. Du åker upp till norra Dalarna och från Grövelsjön vidare mot Elgå i Norge. Området kring Elgåhogna och Lilla Grövelsjön är lättåtkomligt och lagom avancerat för en nybörjare. Dessutom i princip folktomt av någon anledning. Ni kan utgå ifrån "Valdalen", precis på norska sidan av gränsen och vandra norrut i Femundsmarka nationalpark.

Tältning funkar fint, annars finns stugor i området (vet ej precis hur de ligger, men bör vara placerade med en dags vandring emellan). Personligen skulle jag välja tält för att få hela upplevelsen och större rörelsefrihet i området.

Du följer lämpligast vandringsleder, men karta är ett måste. Lederna finns utmärkta på kartan och i terrängen med stenar/rösen målade med bokstaven "T".

Mat lagas enklast på stormkök. Jag själv föredrar gasdrivna. Kolla på Addnature.se för att se vad som finns. Dels kan ni äta frystorkat i påsar, vilket jag själv tycker blir tråkigt och äckligt i längden, eller egenkomponerade måltider, typ pasta med pulversåser, soppor, nudlar, etc.

I övrigt bör ni självklart packa så lätt som möjligt. Skippa "bra att ha-prylar" och ta med det nödvändigaste, vilket givetvis inte är det lättaste om man inte vet vad som är nödvändigt. Men om ni släpar på mindre vikt blir upplevelsen alltid trevligare. På fötterna är kängor att rekommendera. Bra byxor att vandra i och skalkläder som tål regn och annat oväder (var där för någon vecka sedan då det snöade, vilket inte är helt ovanligt i fjällmiljö). Tänk därför på att kanske också ta med tunnare vantar och en mössa. Om ni tältar är det också självklart sovsäck och liggunderlag som gäller. En sovsäck med normaltemperatur runt mellan 0 och 10 grader borde fungera (beroende på var ni beslutar er för att vandra, förstås). Skön ryggsäck = måste!

Du får gärna höra av dig till mig om du vill ha mer info! Jag är tillgänglig fram till torsdag.

Lycka till!
 
Sörmlandleden

Är det inte fjällen man är ute efter finns Sörmlandleden med start i Stockholm (Björkhagens Tunnelbanestation) det är flera fina etapper som man kan lätt nå med kollektivtrafik.
Det tycker jag är en perfekt första vandring om man inte vill resa så långt.





Hej

Är helt grön till det här med vandring, men tänkte ta vandringsoskulden den här sommaren.

Allting rörande ämnet känns som en djungel så jag skulle uppskatta länkar osv. till läsvärda sidor.

Jag tänkte vandra i fjällen med 1-2 kompisar och undrar var man ska gå, var man tältar, vad för sorts mat...ja allting. Vad för sorts utrustning är det som gäller?

Det jag vill få ut av det hela.
¤ En fin naturupplevelse.
¤ Komma bort från staden. Inte helt själva, men inte i någon turistfälla.
¤ En skön vandring, inte överdrivet långt så man ligger utslagen.
¤ Ett fint väder skulle inte vara helt fel.

Bor i Stockholm och vill inte resa alltför långt, helst endast någon timme. Bil finns inte att tillgå, så resesättet blir tåg, buss osv.
 
NEI Julius for guds skyld!!! Ikke slipp denne grønnskollingen opp i de norske fjellene. Hvis han er så grønn som det høres ut for er det bedre å la han prøve seg på noen av de mange stiene i skogene i sydlige Sverige. Da har han sikkert dekning på mobilen store deler av tiden og kommer til befolkede områder slik at han kan ordne opp i de problemer som sikkert kommer til å oppstå.

I de norske fjellene er det hverken mobildekning eller gode muligheter for proviantering. I tillegg vil det være et alt for stort skritt å lære seg alt omkring turlivet fra en som lurer på om man skal ha med kart! Vi har nok redningsoppdrag i Norge av folk som legger ut på langtur i småsko med for lite klær/mat og tror at 15km i fjellet er å sammenligne med 15km langs en vei.

Enig med Grodanbolle, google er din venn, fly heller til Østersund.
 
NEI Julius for guds skyld!!! Ikke slipp denne grønnskollingen opp i de norske fjellene. Hvis han er så grønn som det høres ut for er det bedre å la han prøve seg på noen av de mange stiene i skogene i sydlige Sverige. Da har han sikkert dekning på mobilen store deler av tiden og kommer til befolkede områder slik at han kan ordne opp i de problemer som sikkert kommer til å oppstå.

I de norske fjellene er det hverken mobildekning eller gode muligheter for proviantering. I tillegg vil det være et alt for stort skritt å lære seg alt omkring turlivet fra en som lurer på om man skal ha med kart! Vi har nok redningsoppdrag i Norge av folk som legger ut på langtur i småsko med for lite klær/mat og tror at 15km i fjellet er å sammenligne med 15km langs en vei.

Enig med Grodanbolle, google er din venn, fly heller til Østersund.

Haha! Jag tänkte mig inget avancerat. Men visst stämmer det som du säger; mobiltäckning får man räkna med att vara utan. Men så är även fallet i stora delar av Jämtland. Jag rekommenderar verkligen Grövelsjöfjällen för en nybörjare som inte vill åka långt, men ändå få en fantastisk fjällupplevelse, och så får du välja huruvida du vill vandra i Norge eller Sverige. Självklart är grundläggande kunskaper i t.ex. hur en karta fungerar jätteviktigt. Men varför inte börja med små dagsturer, istället för flerdagarsvandring? Annars är ju Jämtlandstriangeln ett klassiskt tips, med fjällstationer längs vägen - och då är det som tidigare nämnt flyg till Östersund som är snabbast (även om nattåg är smartare av flera anledningar).
 
Man kan åka tåg till Västerås och sedan ta pendeltåget till Fagersta och gå Bruksleden. Antingen kan man gå en runda till Skinnskatteberg (Skinsberg) och tillbaks till Fagersta eller ner mot Sura och sedan ta tåget därifrån tillbaks till Västerås

http://www.bruksleden.se/oversiktskarta.htm

vill man inte ta tåg går det lika bra med buss

http://www.vl.se/template2010/Page2010____7706.aspx

Annars håller jag helt med vår Norske vän.

Vill man ha lite fjällkänsla är Sälenfjällen trevliga enklast är att hyra en stuga och göra dagsetapper i närområdet

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.