Nybörjare

Om jag var du skulle jag avvakta lite med fjällen och ta en tur längs nån vandringsled istället :). Att ta sig från Stockholm till något som kan kallas för "fjäll" tar ett antal timmar, och man kan få fina naturupplevelser nere i skogslandet också. Dessutom är det lättare med skogen. Det är generellt sett inte lika långt från "civilisaitionen", ni har mobiltäckning, vädret är mer lättförutspått...

Kolla efter vandringsleder i Stockholmstrakten helt enkelt, ni har redan fått tipset sörmlandsleden om jag inte missminner mig :). Kolla upp om det finns vindskydd eller om ni vill ha tält (lättare att slippa myggen med tält, mindre att bära med vindskydd), fixa sovsäckar, nåt kök, kolla vattentillgången efter leden och ge er ut en helg så får ni lite uppfattning om vad ni saknar och om ni tycker det är trevligt... :)
 
Jo du kommer inte ifrån en resa på minst 4-5 timmar från dörren nånstans i stan tills det att du står vid något som kan kallas fjäll - tänker då på exempelvis Nextjets flygerbjudanden.

Ta du och börja med att ta pendeln till Mölnbo och gå norrut via Lilla Horssjön till Nykvarn eller liknande. Bra helgtur med förslagsvis en tältnatt. Så befolkat brukar det faktiskt inte vara längs sörmlandsleden eller roslagsleden, vill du ha det ännu folktommare gå på veckodagar snarare än helger.
 
Äsch - klart att de ska till fjällen!

Ta nattåget till Enafors, och boka in er på bussen till Storulvån. Gå Sylarna - helags - gåsen - storulvån (mobilen (telia) funkar nästan överallt...). Stig hela vägen och skyltar i vägskälen. Bo i tält mellan stationerna, så går ni i otakt med alla andra, men sitt gärna på kvällen i Gåsen och snacka med andra vandrare. Det är inte svårt. Lär er använda karta och kompass innan, en fjällkarta kostar dryga 100-ingen. Låt inte packningen väga mer än 20 kg, så blir det bra. Nästa gång har ni lärt er mer om hur och vad man packar. Sök här på forumet om packlista, finns även ett lättviktsforum.

Sörmlandsleden blir bra att träna på och testa.

Prata ihop er innan om hur ni vill disponera tiden. Vill ni knata på för att komma fram och slå läger tidigt, eller vill ni ta det lugnt under dagen och slå läger sent? Vad vill ni göra om det regnar eller om solen lyser?

//Peter
 
Håller med ovanstående att det är klart dom ska till fjällen. Någon gång måste bli den första!
En av mina första turer på fjällen var i närheten av Funäsdalen. Tror vi gick från Ramundbergen (Stavning?) och upp till Helags fjällstation och vidare söderut. Därifrån finns möjligheter att gå från 3 dagar och till hur länge man vill. Kanske ta en tur upp till Sveriges sydligaste glaciär på Helags en dagstur?
Väljer man att gå på lederna är det ganska tydligt utmärkt på dom flesta ställen i svenska fjällen.

Ett av mina bästa tips är att köpa en guidebok om området eller vandringsleden. Jag brukar alltid göra det när jag ska till något nytt ställe och då har man någonstans att starta. Sen finns ju självklart internet.
 
Alla har vi varit förstagångare!

Jag själv lärde mig väldigt mycket av att följa med någon (min far) som var erfaren fjällvandrare! Learning by doing.
Då spelar, var man vandrar, inte så stor roll! Allt var nytt, spännande, vackert och alldeles otroligt beroendeframkallande!
Enligt mig det bästa sättet att debutera som fjällvandrare. Slippa begå en massa onödiga missar som förstör hela upplevelsen.

God tur!
Lars Östlin
 
Vandring i stockholm

1. Fjällvandring kan ju bli svårt då vi i stockholm inte har ngra fjäll.

MEN som jag och sambon gjorde (Båda nybörjare som ville ut å fjällvandra) var att vi tog sörmlandsleden.
Tyresta -> Paradiset gick totalt ca 3 mil den dagen så tältade vi på kvällen.

Det kan vara ett förslag, så får du/ni känna er in på det hela.
- Har ni rätt skor?
- Sitter ryggan bra?
- Mat, tält, hur mycket orkar vi bära?

Så Sörmlandsleden alt. Bara tyresta nationalpark (Brandbergen - Haninge)

Rekommenderar då att ni köper Karta över Södra Stockholm, då får ni med karta över sörmlandsleden med de första etapperna ifrån (björkhagen (?) till Lida).

Så det rekommenderar jag starkt om ni inte vill resa för långt, för de platser jag nämnt kommer ni till med vanligt SL busskort.
 
Sörmlandsleden har massor av fina sträckor och fördelen är att ni när som helst kan ta kollektivtrafik tillbaks till Stockholm. En fin tredagarstur är Trosa - Mörkö.

Bruksleden (lite längre bort) har också flera bra sträckor. En enkel tvådagarstur kan vara Hallstahammar - Skultuna med övernattning vid Toftsjön eller Långsjön.

Ännu lite längre bort och med lite mer vildmarkskänsla finns Klotenrundan som tar ca 3-4 dagar med fördelen att ni kan börja och sluta på samma ställe eftersom det är en ringled.

Största nackdelen med alla dessa (i mitt tycke) är att ni måste släpa med er vatten vilket inte behövs i fjällen.

Om ni vill ha en första njutbar fjällupplevelse skulle jag personligen åka till antingen Saltoluokta eller Abisko fjällstation och göra en- till tvådagsturer därifrån. Lång resa förstås...

Lycka till!
 
Som första vandring tycker jag Jämtlandstriangeln är jättefin. Ca 7 timmar med tåg. Tre dagar med 16, 19 och 12 km / sträcka. Skönt att kunna sova inne i salar och på Blåhammarn kan ni äta trerätters-middag.

Jag skiver mycket om fjällvandring med tips och tricks på min blogg.

http://denperfektavandringen.blogspot.se/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.