Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet?

Inga problem att gå 2km till Ica & bolaget, handla, lasta i ryggan och gå hem igen. Hoppas nu att alla på Utsidan börjar med detta. :)

Är det ok att cykla 3km enkel väg till och från affären? När man ändå cyklat barnen till skolan är det på vägen hem utan större omväg för mej och öppet så dax. Vet att alla inte bor lika nära men för mig funkar det ofta bra. Men visst blir det bilen till storhandling emellanåt men fösöker undvika att köra enkom till affären. Även "glasbanken" ligger längs vägen men har inte öppet så tidigt på morgonen.

/Patrik
 
Där har vi helt olika erfarenheter. De flesta som jag träffat som är "för fina" för att åka kollektivt har varit från litet "finare" familjer i Sydeuropa. Nu flyttade jag från Stockholm för 40 år sedan så det är länge sedan jag använde kollektivtrafiken dagligen men vid mina besök där så har jag inte någon annan känsla än att kollektivtrafiken används oavsett social tillhörighet. Rätta mig om jag har fel!
Jag bor inte heller där längre, men har fortfarande kontakt med stan. Jag håller absolut med om att kollektivtrafiken används oberoende av social tillhörighet, de flesta åker ju trots allt kollektivt. Jag upplever att det där "för fina" inte är socialgruppsrelaterat, utan snarare är någon sorts personlighet.
 
Jag tycker det låter som jag är den enda här som kör en ren 100% elbil till vardags...

En 2012 års Renault Kangoo som nu gått knappt 4000 mil på strax under 10 år. Dvs ungefär 15% av vad
min privata bruksbil (en 2012 års Passat dieselkombi) har gått på samma tid. De senaste åren har det
märkts tydligt att batterikapaciteten är kraftigt nedsatt jämfört med när den var nylevererad - dåförtiden
var det inget problem att köra in den till serviceverkstaden i Uppsala - så där 75-80 km bort - och tillbaks
igen dagen därpå när den stått på 220V-laddaren i/utanför verkstaden under natten. Nuförtiden skulle
INGEN komma på en sån fnoskig idé, de skulle ömklingen bli stående längs vägen med juice-torsk...

För att hantera verkstads- och besiktningsbesöken har vi varit tvugna att köpa in ett stort stabilt bil-
transportsläp för att transportera våra olika ElKangooer till/från verkstaden. (Plus en Ford Ranger
- med turbodieselmotor! - för att få, och kunna, dra släpet) Vi har väl ett drygt tiotal, uppåt 20 kanske
nu, och de blir bara fler, efter nåt policybeslut högt upp i Vattenfall.

Men som sagts tidigare här; batterierna kroknar snabbare än vad bruksvärdet och årsmodellen gör...
Och tillåten släpvagnsvikt är löjligt låg, dieselversionen av samma Kangoo får dra ca 4 ggr så mycket?!?
/Odd

Jag kör 100% elbil. En 2019 e-niro som gått 4500 mil nu. Definitivt ingen värsting-tesla utan snarare ett budgetalternativ (för att vara eldrivet)
Det har hänt rätt mycket mellan 2012 och 2019...
Än så länge ingen märkbar försämring av räckvidden. Mälardalen till Idre exempelvis är inga problem. (Fast senast hade vi tre cyklar bakpå och då behövde vi ladda samtidigt som vi ändå tog kisspaus...)

Batteriet ingår i fabriksgarantin på sju år eller 15000 mil. Någon som inbillar sig att tillverkaren skulle lova det om de inte räknade med rejäl marginal?
 
Ja, du har helt rätt i att det hänt mycket de senaste åren (våra nyaste Kangooer klarar åtminstone
15-20 mil) - och mycket mer kommer säkert att hända under de kommande tio åren.

Privat skulle jag definitivt inte köpa en elbil nu, leasing möjligen. Att köpa får vänta tills förväntad
räckvidd för en vanlig normalprissatt standardfamiljeelbil åtminstone motsvarar två tredjedelar av
vad min vanliga bruksdieselPassatkombi presterar sedan många många år tillbaks: väl över
1150 km mellan "laddningstillfällena" - det skulle betyda sådär 800+ km mellan laddningarna...
Det gör väl inte ens en miljonkronorsTesla idag?

Och tillåtna släpvagnsvikter ska vi inte ens nämna - hur ska barnfamiljen få med husvagnen?!?

Nej något elbilköp blir det inte på decennier än...
/Odd
 
Ja, du har helt rätt i att det hänt mycket de senaste åren (våra nyaste Kangooer klarar åtminstone
15-20 mil) - och mycket mer kommer säkert att hända under de kommande tio åren.

Privat skulle jag definitivt inte köpa en elbil nu, leasing möjligen. Att köpa får vänta tills förväntad
räckvidd för en vanlig normalprissatt standardfamiljeelbil åtminstone motsvarar två tredjedelar av
vad min vanliga bruksdieselPassatkombi presterar sedan många många år tillbaks: väl över
1150 km mellan "laddningstillfällena" - det skulle betyda sådär 800+ km mellan laddningarna...
Det gör väl inte ens en miljonkronorsTesla idag?

Och tillåtna släpvagnsvikter ska vi inte ens nämna - hur ska barnfamiljen få med husvagnen?!?

Nej något elbilköp blir det inte på decennier än...
/Odd

Ja, vi svenskar har lite udda bilsmak jämfört med många andra stora bilantioner. Vi vill ha herrgårdsvagn/touring/avant (eller vad nu resp märke väljer att kalla sina kombimodeller för) före vanliga sedanmodeller.
Vi vill också dra runt på saker efter bilen: husvagn, båt, annat släp (gärna tungt) eller i minsta fall cyklar på dragkrok.
Detta är inte alls lika efterfrågat i många andra länder och därmed får vi ofta vänta lite längre på Sverige-önskade modeller.
Just i fallet elbil och släp är det nog också en försiktighetsfråga - biltillverkarna vill försäkra sig om att inte behöva hantera en massa reklamationer på drivlinan pga släpkörning.

/Patrik
 
Det vore inte enklare och billigare att söka upp en laddplats halvvägs istället för att traila den till verkstaden?
Lite bökigare men borde gå att lösa för betydligt lägre kostand än extra bil&släp. Dragvikten kan ju dock inte
komma som en överraskning, det var väl känt vid köpet. /Patrik
Primo,
det finns ingen laddplats mellan Forsmark och Boländerna/Uppsala som skulle lösa problemet
- våra gamla Kangooer kan inte snabbladdas (och längs 292:an finns ändå inga snabbladdarplatser).

Secundo,
det gjordes en avvägning av vad två bärgningar av tömda Kangoobatterier längs 292:an hade kostat,
i utgifter och arbetstider (och vad det kunde antas kosta för framtiden) - med resultatet att investeringen
i släpet och dragbilen var mer än motiverad. Och det kommer ju inte att bli färre Kangooer som surrar
omkring härute - det framgår tydligt av Vattenfalls policydekret...

Dragvikten på släpet genererade Rangern och totalvikten på de eldrivna Kangooerna krävde det
stora stadiga bilsläpet. Sedan det ekipaget kom hit har problemen med elbilarna i princip upphört.
För arbetet här på sajten, dvs inom våra sådär 5 km i diameter, är Kangoon alldeles utmärkt. Ja,
förutom den fjålligt löjliga tillåtna släpvagnsvikten då. Men den bryr sig ändå ingen om här ute på landet...
/Odd
 
Inga problem att gå 2km till Ica & bolaget, handla, lasta i ryggan och gå hem igen. Hoppas nu att alla på Utsidan börjar med detta. :)
Själv har jag aldrig ägt en bil, så för mig är det där vardagsmat. Nu har inte alla samma fysiska kapacitet, men för egen del så vandrar jag mycket i naturen. Då bär jag ibland mycket tyngre och går mycket längre än i ovanstående exempel. I mångt och mycket handlar det naturligtvis om bekvämlighet, men det är inte upp till mig att avgöra hur andra skall leva sina liv.
 
Ja, du har helt rätt i att det hänt mycket de senaste åren (våra nyaste Kangooer klarar åtminstone
15-20 mil) - och mycket mer kommer säkert att hända under de kommande tio åren.

Privat skulle jag definitivt inte köpa en elbil nu, leasing möjligen. Att köpa får vänta tills förväntad
räckvidd för en vanlig normalprissatt standardfamiljeelbil åtminstone motsvarar två tredjedelar av
vad min vanliga bruksdieselPassatkombi presterar sedan många många år tillbaks: väl över
1150 km mellan "laddningstillfällena" - det skulle betyda sådär 800+ km mellan laddningarna...
Det gör väl inte ens en miljonkronorsTesla idag?

Och tillåtna släpvagnsvikter ska vi inte ens nämna - hur ska barnfamiljen få med husvagnen?!?

Nej något elbilköp blir det inte på decennier än...
/Odd

Det beror ju helt på ditt körmönster och hur du bor. Själv känner jag istället att jag aldrig någonsin skulle komma på tanken att köpa en bil med förbränningsmotor igen. Möjligen korttidshyra om jag behöver dra tungt släp någon gång.
Min bil (som förvisso knappast var gratis, men ändå avsevärt billigare än en Volvo) kommer 30-40 mil på en laddning. Ja det är en tredjedel av dieselpassaten, men hur ofta spelar det någon roll? Jag laddar ju hemma. Så jag kan garantera att jag besöker laddstationer betydligt mer sällan än du åker till macken.

Men visst. För alla passar det inte.
Om det viktigaste med bilen är kunna dra en husvagn eller andra tunga släp så finns inga vettiga elbilar idag.
Om du är stadsbo och måste parkera på gatan utan laddmöjlighet så funkar det inte heller så bra.
Om du regelbundet kör mer än 30-40 mil samma dag så är dieseln oslagbar.

Men för oss som inte bor i centrala stockholm eller liknande, inte har husvagn, kör rätt många mil per år, men inte jättesträckor varje dag... för oss är elbilen överlägsen brumbrumbilen.
 
Primo,
det finns ingen laddplats mellan Forsmark och Boländerna/Uppsala som skulle lösa problemet
- våra gamla Kangooer kan inte snabbladdas (och längs 292:an finns ändå inga snabbladdarplatser).

Secundo,
det gjordes en avvägning av vad två bärgningar av tömda Kangoobatterier längs 292:an hade kostat,
i utgifter och arbetstider (och vad det kunde antas kosta för framtiden) - med resultatet att investeringen
i släpet och dragbilen var mer än motiverad. Och det kommer ju inte att bli färre Kangooer som surrar
omkring härute - det framgår tydligt av Vattenfalls policydekret...

Dragvikten på släpet genererade Rangern och totalvikten på de eldrivna Kangooerna krävde det
stora stadiga bilsläpet. Sedan det ekipaget kom hit har problemen med elbilarna i princip upphört.
För arbetet här på sajten, dvs inom våra sådär 5 km i diameter, är Kangoon alldeles utmärkt. Ja,
förutom den fjålligt löjliga tillåtna släpvagnsvikten då. Men den bryr sig ändå ingen om här ute på landet...
/Odd

Jag förstod inte att det handlade om företagsbilar och flertal - jag trodde det var en ensam privatbil och då hade jag övervägt att stanna vid ett hus halvvägs och be om att mot ersättning få ladda bilen över natten vid verkstadsbesök och lösa transport dit och åter på annat sätt. Men om man ska räkna timpris och utebvlina intäkter så blir ju ekvationen helt annorlunda.

/Patrik
 
Det beror ju helt på ditt körmönster och hur du bor. Själv känner jag istället att jag aldrig någonsin skulle komma på tanken att köpa en bil med förbränningsmotor igen. Möjligen korttidshyra om jag behöver dra tungt släp någon gång.
Min bil (som förvisso knappast var gratis, men ändå avsevärt billigare än en Volvo) kommer 30-40 mil på en laddning. Ja det är en tredjedel av dieselpassaten, men hur ofta spelar det någon roll? Jag laddar ju hemma. Så jag kan garantera att jag besöker laddstationer betydligt mer sällan än du åker till macken.

Men visst. För alla passar det inte.
Om det viktigaste med bilen är kunna dra en husvagn eller andra tunga släp så finns inga vettiga elbilar idag.
Om du är stadsbo och måste parkera på gatan utan laddmöjlighet så funkar det inte heller så bra.
Om du regelbundet kör mer än 30-40 mil samma dag så är dieseln oslagbar.

Men för oss som inte bor i centrala stockholm eller liknande, inte har husvagn, kör rätt många mil per år, men inte jättesträckor varje dag... för oss är elbilen överlägsen brumbrumbilen.

Klokt skrivet - att flytta 70-100kg människa (ev gånger 2-4) + 0-15 kg gods (dator, mat eller vad det må vara) i ett fordon som väger 1-2 ton en sträcka på 0-5 km, det är mycket dödvikt att flytta på i onödan.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.