Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet?

Klokt skrivet - att flytta 70-100kg människa (ev gånger 2-4) + 0-15 kg gods (dator, mat eller vad det må
vara) i ett fordon som väger 1-2 ton en sträcka på 0-5 km, det är mycket dödvikt att flytta på i onödan. /Patrik
Det beror ju helt på ditt körmönster och hur du bor. ... Men visst. För alla passar det inte.
Om det viktigaste med bilen är kunna dra en husvagn eller andra tunga släp så finns inga vettiga elbilar idag.
Om du regelbundet kör mer än 30-40 mil samma dag så är dieseln oslagbar. ...
Ni har ju rätt bägge två - för de fall där elbilens naturliga begränsningar inte sätter käppar i hjulet - så är den
klart överlägsen, speciellt ekonomiskt (men det lär väl Magdalena "korrigera" så snart hon kan - om ingen
Riksdag hindrar henne; kilometerskatt någon?).

Men för de av oss som behöver kunna dra släp som väger mer än kvartstonnet, som har sommarstugan (som
i mitt fall ligger 57 mil) långt bort med regelbundna besök, som har familj eller hobbies som kräver den där
"svenska" kombin, som bor långt från storstadscivilisation och pendlarkommunikation (så cykeln faller auto-
matiskt bort på grund av pendelavståndet) etc etc. - så kommer den rena elbilen fortfarande grovt till korta -
och några diesel-el-hybrider görs det nästan inte längre. De baseras bara på (klena) fåcylindriga bensinare
numera - av någon outgrundlig anledning...

Och som sagt var, jag har egen erfarenhet av allt det ovan nämnda. Jag väntar nog säkert 10-20 år innan jag
köper någon privatägd vardagselbil... En Tesla Roadster är nog troligare, som ersättare för mina V8-hobbybilar,
om en sådan skulle ramla ner framför mig...
/Odd
 
Dö skall vi alla göra, men så länge det föds minst lika många människor på ett år som det dör minskar inte jordens befolkning.

Som någon sa: "Världens vanligast sexuellt överförbara sjukdom, dessutom med 100% garanterad dödlighet, det är just livet!" :cool:

Men vi är ju för många för jordens eget bästa just nu. Vi förbrukar mer än vad jorden hinner återskapa varje år, i alla fall enligt:

"Jorden är redan förbrukad i år, sedan omkring en månad tillbaka" enligt:

/Patrik,
 
Senast ändrad:
Som någon sa: "Världens vanligast sexuellt överförbara sjukdom, dessutom med 100% garanterad dödlighet, det är just livet!" :cool:

Men vi är ju för många för jordens eget bästa just nu. Vi förbrukar mer än vad jorden hinner återskapa varje år, i alla fall enligt:

"Jorden är redan förbrukad i år, sedan omkring en månad tillbaka" enligt:

/Patrik,
Men betänk att en minoritet av jordens befolkning står för överkonsumtionen. Om man studerar overshoot day land för land uppenbaras stora skillnader mellan olika länder.
Men den folkmängd som nu finns på jorden går ju inte att minska, däremot kan det gå att påverka om mänskligheten lever hållbart eller inte. Att fokusera alltför mycket på jordens folkmängd tror jag riskerar att leda till att inget blir gjort. Dessutom kan det hos VISSA vara ett sätt att förlägga skulden för klimatförändringarna och andra miljöproblem till en annan del av världen än en själv. "Det är jordens fattigaste länder med den högsta befolkningsökningen som är problemet, inte vi i Väst".
Om man räknar bort t.ex. de rikaste 20% av jordens befolkning, så blir det inte alls samma miljöbelastning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.