Nybörjare

Är nybörjare i fjällvärlden. Är än så länge i planeringsstadiet....Vad tror ni om MTB från Kläppen till Helags Fjällstation. Övernattning på fjällstationen. Vandring till toppen. Övernattning på fjällstationen. MTB tillbaka till Kläppen...?
 
Funkar
Kläppen till Helags är kanska kort. Men det är kanske precis det du vill, beroende på din restid till / från kläppen.
Vid kläppen finns en bra parkering. Bra att veta att det är en betalparkering. Tar mynt och kort.

Helags station har alla bekvämligheter. Varm dusch, bastu, restaurang etc. Kan bli ganska fullt... Så bra att boka innan. Rekommenderar deras middag, var där nu i sommar och blev positivt överraskad.

Upp på toppen är enkel vandring, gå runt "hästskon" tar drygt en halv dag. Fint när vädret är fint, så om du är flexibel så ha koll på prognosen och anpassa vilken dag du åker dit.

/Peter
 
Tack för ditt svar :) Ja det gör inget att det är kort mellan Kläppen och Helags eftersom det är första gången som jag ska vandra.
Då planerar jag vidare utifrån detta :)
 
Det är 12km lättcyklad stig från Kläppen till Helags så det låter som en bra början. Efter ca 7 km kommer en kortare brant stigning som antagligen är svårforcerad på cykel men det är inga problem att leda cykeln där.

På väg tillbaka till Kläppen kan du sedan ta leden mot Torkilstöten så slipper du cykla samma väg. Den vägen är ca 1km längre. Om du går in på http://kso2.lantmateriet.se/ och väljer Fjällkartan i droplistan samt letar rätt på Helags så ser du hur jag menar. Det är alltså den streckade leden mot Torkilstöten förbi Himmelsrasta. Det är sedan skyltat mot Kläppen vid Stortjärnen.

Om du funderar på att göra det i år så stänger Helags fjällstation i slutet av september.

/lasse
 
Tack för tipset. Jag såg att Helags stänger i slutet av september så jag får rappa mig på ;)
Just nu letar jag vandringskängor...som jag ska hinna gå lite i innan också :D Det verkar vara en hel djungel. Jag vill ju inte köpa för enkla så att jag måste byta när/om jag förhoppningsvis kommer att börja vandra längre...Men inte heller onödigt "avancerade".
Fick lite tips på XXL igår när jag var där - att man skulle ha dubbla strumpor för att minska skav. Tycker att det känns "knöligt" med dubbla strumpor - men det kanske är så man gör? Isåfall måste man ju tänka på det när man väljer storlek.
 
Tack för tipset. Jag såg att Helags stänger i slutet av september så jag får rappa mig på ;)
Just nu letar jag vandringskängor...som jag ska hinna gå lite i innan också :D Det verkar vara en hel djungel. Jag vill ju inte köpa för enkla så att jag måste byta när/om jag förhoppningsvis kommer att börja vandra längre...Men inte heller onödigt "avancerade".
Fick lite tips på XXL igår när jag var där - att man skulle ha dubbla strumpor för att minska skav. Tycker att det känns "knöligt" med dubbla strumpor - men det kanske är så man gör? Isåfall måste man ju tänka på det när man väljer storlek.
Dubbla strumpor hjälper mot skav. Men då har man ju ett par jättetunna strumpor innerst sk liners och sen de vanliga utanpå
 
Tack - får testa med dubbla strumpor, varav ett par tunna.

Jag har nu bokat in två nätter på fjällstationen men vet inte om jag har planerat rätt.

Resa till Kläppen på söndagen (46 mil hemifrån), MTB till Helags Fjällstation på söndagen och övernattning där. Måndag vandring till Helags topp - det är en vandring på ca 8 km ( t o r) om jag har fattat rätt. Övernattning på fjällstationen igen och sedan MTB på tisdag till Kläppen och bilresa hem igen.

Verkar det vettigt för en som aldrig vandrat tidigare?
 
Ja det verkar väl vettigt. Det är inte så långt till toppen men tänk på att det är rätt många höjdmeter. Runt 800 är det väl. Jag har hunnit både gå upp på toppen och sedan vandrat tillbaka till kläppen samma dag så du kommer ha gott om tid.
 
Tack - får testa med dubbla strumpor, varav ett par tunna.

Jag har nu bokat in två nätter på fjällstationen men vet inte om jag har planerat rätt.

Resa till Kläppen på söndagen (46 mil hemifrån), MTB till Helags Fjällstation på söndagen och övernattning där. Måndag vandring till Helags topp - det är en vandring på ca 8 km ( t o r) om jag har fattat rätt. Övernattning på fjällstationen igen och sedan MTB på tisdag till Kläppen och bilresa hem igen.

Verkar det vettigt för en som aldrig vandrat tidigare?

Låter som en fin tur men var beredd på att du kan ha allt från sommarvärme till snöstorm i september...

Jag använder aldrig dubbla strumpor längre. Hitta ett par skor som är bekväma, inte för tunga men ffa sittar bra och skönt. Se till att gå in dem, helst med packning på ryggen och i kuperad terräng. Var uppmärksam om du börjar få skav och tejpa noga. Foten kommer att anpassa sig men kan ta lite tid.
 
Tack - får testa med dubbla strumpor, varav ett par tunna.

Jag har nu bokat in två nätter på fjällstationen men vet inte om jag har planerat rätt.

Resa till Kläppen på söndagen (46 mil hemifrån), MTB till Helags Fjällstation på söndagen och övernattning där. Måndag vandring till Helags topp - det är en vandring på ca 8 km ( t o r) om jag har fattat rätt. Övernattning på fjällstationen igen och sedan MTB på tisdag till Kläppen och bilresa hem igen.

Verkar det vettigt för en som aldrig vandrat tidigare?

Jag vandrar både med ett par såväl som två par och märker ingen skillnad. Men å andra sidan så tejpar jag alltid hälarna ordentligt med oelastisk sporttejp innan kängorna åker på eftersom jag annars lätt får skavsår oavsett antal strumpor.

Du kommer få en lugn och behaglig fjälltur med din plan. Om du även tänkt äta middag på stationen på söndagen så har de en gemensam servering klockan 18. Kan vara bra att veta för din tidsplanering för uppresan.

//Lasse
 
Det är en lätt promenad mellan Kläppen och Helags. Jag (som är 50+) gick upp och ner till fjällstationen på 7 timmar (inklusive god lunch på Fjällstationen). Det finns inga svåra partier på sträckan (men man vadar i c:a 5-10 cm djupt vatten på några små vadställen, det går att hoppa över bäckarna men är lättare om man kan plaska över utan att fundera över om skorna ska läcka). Som sagt behöver du inte oroa dig för svårighetsgraden. Ta med en liten lätt dag-säck så att du kan ta med matsäck och vatten till toppturen. Det är rätt så rösigt på toppen, lätt att kliva snett om man är hungrig och trött, därför är det fint med matsäck. Man vill INTE trampa snett, och bryta/stuka foten där uppe för hur ska man då ta sig ned? Jag tyckte det var värdefullt med en stav, för balansen. Skorna är viktiga - vi mötte en man som gick i gymnastikskor, med sina stövlar på packningen... Förklaringen var skoskav... då är promenaden inte lika njutbar. Jag har klassiska Lundhags-kängor med dubbla sockar, funkar fint för mig.

Tag med några olika betalkort, för jag vill minnas att parkeringsmaskinen kan krångla berlende på kort-typ, men det var förra året, i är var det inget problem.
 
Kan även rekommendera övernattning i Åsarna (STF) natten mellan lördag-söndag ifall ni inte vill komma susande med bil direkt hemifrån. Det tar kanske 1,5 timme med bil från Åsarna till Kläppen. Vandrarhemmet tillika butik (och Postutlämning mm) är "alltid" öppet, serverar god frukost, och god middag inget märkvärdigt, typ korv stroganoff eller kycklinggryta. Man kan komma sent, om man vill, har för mig de har öppet till kl 20 eller så. Helt OK rumsstandard av "vandrarhemsklass". Då får ni ut mer tid på Helags eftersom ni i så fall cyklar upp redan på söndag förmiddag blir mindre stressigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.