Tankar/feedback helags - sylarna - holkendurrie utgångspunkt kläppen/torkilsstöten

Hej! Planerar sommarens fjällvandring i början på augusti som ser ut att bli i jämtland/Härjedalsfjällen, som vi inte varit i förut!
Planen är att utgå från kläppen alt torkilsstöten och gå:
Kläppen - helags
Helags - sylarna
Sylarna - gåsån - holkendurrie
Alternativt närma oss gåsenstugorna, ta lite höjd och gena väster om stora härjångsstöten mot holkendurrie och ljungans vindskydd.
Holkendurrie - ljungan - kläppen.
Distanser och tältplatser är inte nödvändigtvis enligt ovan men vi siktar på kring 15-22 km/dag. Eventuellt tar vi en dag för topptur på helags eller sylarna om fint väder.
Lite funderingar:
1. Några tips på särskilt fina tältplatser längs rutten?
2. Vad är mest spektakulärt att bestiga av helags och sylarna? Om man får chansen att välja?
3. Är det värt, eller mest jobbigt, att ta den lilla omvägen genom ekorrdörren mot sylarna? Alltså, är vyerna värt det?
4. Några tankar att gå genom holkendurrie vs över/invid härjångsfjällen mot ljungan?
5. Tips på färdväg från ljungans vindskydd till kläppen? Det ser ut som man kan gå på stig via ljungris. Men jag funderar på om man kanske skulle runda rengärdet mot vargtjärnsstöten och ta sig nedåt mot kläppen den vägen istället.
Tacksam om någon har lite input. När vi väl är på plats lär vi det lite som det kommer, men det kan vara skönt att ha lite infallsvinklar och alternativ!

Hej! Planerar sommarens fjällvandring i början på augusti som ser ut att bli i jämtland/Härjedalsfjällen, som vi inte varit i förut!
Planen är att utgå från kläppen alt torkilsstöten och gå:
Kläppen - helags
Helags - sylarna
Sylarna - gåsån - holkendurrie
Alternativt närma oss gåsenstugorna, ta lite höjd och gena väster om stora härjångsstöten mot holkendurrie och ljungans vindskydd.
Holkendurrie - ljungan - kläppen.
Distanser och tältplatser är inte nödvändigtvis enligt ovan men vi siktar på kring 15-22 km/dag. Eventuellt tar vi en dag för topptur på helags eller sylarna om fint väder.
Lite funderingar:
1. Några tips på särskilt fina tältplatser längs rutten?
2. Vad är mest spektakulärt att bestiga av helags och sylarna? Om man får chansen att välja?
3. Är det värt, eller mest jobbigt, att ta den lilla omvägen genom ekorrdörren mot sylarna? Alltså, är vyerna värt det?
4. Några tankar att gå genom holkendurrie vs över/invid härjångsfjällen mot ljungan?
5. Tips på färdväg från ljungans vindskydd till kläppen? Det ser ut som man kan gå på stig via ljungris. Men jag funderar på om man kanske skulle runda rengärdet mot vargtjärnsstöten och ta sig nedåt mot kläppen den vägen istället.
Tacksam om någon har lite input. När vi väl är på plats lär vi det lite som det kommer, men det kan vara skönt att ha lite infallsvinklar och alternativ!
Har varit på alla nämnda platser och anser att pärlorna är Holkendurrie, del av Jämt-Norgevägen samt allt man kan gå obanat. Lederna är ganska upptrampade.
Tältplatser...ja, så att det inte rinner vatten in i tältet om det regnar...annars bara tälta var som helst.
Om jag ska komma med något tips är det att gå upp på stora Härjångsstöten...enkelt att gå upp på och fin utsikt.
Ljungris-Kläppen är trist väg (vet inte om jag gått stigen).

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vad gäller toppturer så är båda topparna väldigt fina. Med den rutt du har valt: Mitt tips är att gå upp på Helags om vädret är bra när ni är där. Om inte så går ni vidare och hoppas på att vädret är bättre när ni är vid Sylarna. På Sylarna kan man välja antingen Storsylen eller Lillsylen, eller båda två.

Har varit på alla nämnda platser och anser att pärlorna är Holkendurrie, del av Jämt-Norgevägen samt allt man kan gå obanat. Lederna är ganska upptrampade.
Tältplatser...ja, så att det inte rinner vatten in i tältet om det regnar...annars bara tälta var som helst.
Om jag ska komma med något tips är det att gå upp på stora Härjångsstöten...enkelt att gå upp på och fin utsikt.
Ljungris-Kläppen är trist väg (vet inte om jag gått stigen).
Tack för input! Vi brukar sikta på att undvika att få tältet vattenfyllt ;-) tänkte mest om nån hade nån särskild plats att dela med sig av men jag kan tänka mig det finns fina tältplatser mest överallt. Men ja holkendurrie ska vi se till att få med. Ljungris-kläppen kanske får blir en lite trist sista transportsträcka om vi inte färsöker gå oledat där

Vad gäller toppturer så är båda topparna väldigt fina. Med den rutt du har valt: Mitt tips är att gå upp på Helags om vädret är bra när ni är där. Om inte så går ni vidare och hoppas på att vädret är bättre när ni är vid Sylarna. På Sylarna kan man välja antingen Storsylen eller Lillsylen, eller båda två.
Tack! Ja, jag hade en tanke att göra så. Känns som en bra plan. Ser det ut att bli dåligt första dagarna kanske vi vänder på det helt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips