kebnekaise - nybörjare, några frågor

Hej!

Tänkte åka till kebnekaise som nybörjare i slutet av juli eller i början av augusti. Har valt att ta tåg från skåne till kiruna, och därefter buss till Nikkaulauokta, sedan gå cirka 2 mil till fjällstationen.

Vill även uttrycka min förakt mot miljöpartiet och deras ständiga skitsnack om att vi ska åka tåg för det är vänligare mot miljön samt ett billigt transport medel. Hur i helvete är det billigt att ta ett tåg från skåne till kiruna i 2:a klass (tur och retur) för strax under 2000kr??? Jag har flygit för 300kr till london tur och retur för några år sedan. Eftersom jag är 28 år gammal, så kan jag inte utnyttja "sista minuten" eftersom någon idiot på sj har beslutat att är man över 26 så kan man glömma sista minuten bokningar.

Nu till min frågor:


A) Finns det el-uttag på alla sj tåg till kiruna (2:klass) så man kan ladda sin laptop/telefon? <-- har försökt nå deras kundsupport, men gav upp efter "beräknad väntetid cirka 2 timmar".

B) Hur mycket kostar det ungefär att ta en guidad tur till berget från den västra sidan?

C) Dricksvatten kan man fylla på i varje sjö, bäck utan några problem? Behöver jag bekymra mig för vattnet i almännhet eller kan jag fylla på i någon stuga, station?

D) Är stugorna som ligger efter basstationen låsta, alltså är det något man betalar för att uttnyttja, exempelvis ved eller vatten?

E) Tänkte förutom att gå den västra leden upp till berget, även passa på att gå till den svarta sjön. Om man har karta (Lantmäteriets Fjällkarta BD8) samt kompass finns det ändå en möjlighet att gå vilse? När jag tittar på satellit bilder till just den svarta sjön, så ser det ut som man bara följer kedjan upp till stugan, och nedanför ligger sjön, ser ut att vara ungefär 2 mil?

F) Har hört att den västra rutten upp för berget är märkt med stenar eller skyltar, gäller detta även turen till den svarta sjön? Är det lätt att känna igen riktmärken på lantmäteriets karta och kolla efter spår i omgivningarna?



Tack så mycket för att ni läste mitt inlägg :)
 
A, Det finns iaf eluttag på tåget upp till Boden, efter det åkte jag buss då vi var 6 h försenade (SJ åter igen)

B, Vet inte vad en guidad tur kostar men det är synnerligen onödigt då det är lätt att följa de rödmarkerade stenarna efter västra leden upp till toppen.

C, Drick vatten som "strömmar" då är det inga problem. Tänk på att sista gången du kan ta vatten på väg upp på keb kan vara i kaffedalen så fyll på flaskan där. Vet inte om det kommer nåt smältvatten på väg upp mot toppstugan. (gjorde det när jag var där i Juni men man vet aldrig)

D, Det kostar att utnyttja allt utom toaletter och att slänga skräp i fjällvärlden. Kolla priser på STF:s hemsida.

Vet inte vad svarta sjön är för ngt:(
 
Lite svar;

Topptur med guide går över östra leden, inte västra. Om du håller tempo och pengar inte är en issue, ta den. Det ingår utrustning och du spar höjdmeter och får en mer spännande tur. Mycket fin tur. Kostar 895kr enl. STF.

Västra leden går du själv. Den är hyggligt lätt att följa. Många går ju samma led så det går att ta rygg på andra. Ta med en 2l vattenflaska och fyll på i kitteldalen, ont om vatten högt på berget. Kaffedalen kan kräva att du måste smälta snö om du har otur så räkna inte med att hitta vatten där. Denna led kräver ingen guide men hyr stegjärn om toppen skulle vara barsmält, kolla på stationen innan.

Måste erkänna att jag inte känner till "svarta sjön" om du inte menar sjön i Goubinvagge. Det är ingen utflykt man kombinerar med en topptur. Om svarta sjön är något annat man kan kombinera med en topptur känns vädret inte som ett problem. Man gör helt enkelt inte topptur i dåligt väder :)

Inga stugor är låsta, vindskydd är alltid öppna om man vill vila. Gäller ej renvaktarstugor dock.

God tur!
 
Vet inte om din fråga gällande "Svarta sjön" avser den sjö som på högfjällskartan heter Kaskasajaure, eller på fjällkartan heter Gaskkasjavri.

Smidigaste är att följa den rösade leden längs Tarfaladalen upp till Tarfalastugorna, följa den orösade leden på östra stranden av Tarfalajaure och sikta upp mot passet ca. NV om Tarfalajaure. Efter passet kan "Svarta sjön" observeras. Det sluttar kraftigt ner mot sjön.
Detta är en fin dagstur att göra om man har satt upp sitt tält som bas vid Tarfalasjön. Dett finns några röjda tältplatser där. Alternativt kan man ju bo i Tarfalastugorna.

/Lars Östlin
 
Hej!

B) Hur mycket kostar det ungefär att ta en guidad tur till berget från den västra sidan?

C) Dricksvatten kan man fylla på i varje sjö, bäck utan några problem? Behöver jag bekymra mig för vattnet i almännhet eller kan jag fylla på i någon stuga, station?

D) Är stugorna som ligger efter basstationen låsta, alltså är det något man betalar för att uttnyttja, exempelvis ved eller vatten?

E) Tänkte förutom att gå den västra leden upp till berget, även passa på att gå till den svarta sjön. Om man har karta (Lantmäteriets Fjällkarta BD8) samt kompass finns det ändå en möjlighet att gå vilse? När jag tittar på satellit bilder till just den svarta sjön, så ser det ut som man bara följer kedjan upp till stugan, och nedanför ligger sjön, ser ut att vara ungefär 2 mil?

F) Har hört att den västra rutten upp för berget är märkt med stenar eller skyltar, gäller detta även turen till den svarta sjön? Är det lätt att känna igen riktmärken på lantmäteriets karta och kolla efter spår i omgivningarna?



Tack så mycket för att ni läste mitt inlägg :)

B) Jag tror inte det går några guidade turer längs den västra leden. Kolla med STF Kebnekaise fjällstation. De som inte väljer att gå med de anordnade toppturerna brukar gå där. Det brukar vara mycket gott om folk där, fina dagar. De guidade turerna går östra leden. Där krävs viss glaciärvana.

C) Du behöver inte oroa dig för vatten. Det har hänt att människor blivit dåliga av vatten men det är ytterst sällsynt. Bra grundregler är att undvika stillastående vatten och även glaciärvatten. Det är säkert många med mig som brutit mot båda och aldrig haft några problem.

D) Basstationen? Du menar Svenska Turistföreningens fjällstation då antar jag? De övriga stugor i området du kan tänkas stöta på är toppstugorna som är olåsta, samt STFs fjällstuga i Tarfaladalen. Den är olåst och där finns en stugvärd som hjälper dig till rätta, tar upp betalning mm.

E) Blir det dåligt väder har du möjlighet att gå vilse. Det har hänt förut. Med grundläggande kart- och kompass kunskap bör du kunna hitta till Tarfalastugan även i dåligt väder. Det du kallar "kedja" misstänker jag är en elledning. Hur har du tänkt att gå sedan. Det finns en liten stig upp till svarta sjön/Kaskasajaure, men den är fragmentarisk. Tänker du gå på glaciären sista biten? Det lär gå att ta sig upp utan att ta glaciären sista biten genom att hålla närmare klippväggen (Kaskasatjåkka) men det såg lurigt ut tyckte jag när jag gick där. Sprickorna i glaciären gick ända ut till kanten när jag gck där.

F) Se E), det finns inga skyltar, stenar eller dyligt upp till svarta sjön. Enstaka små rösen som vandrare har lagt upp kan man hitta. Återigen, ingen sikt = inga riktmärken.

Ta och titta in på Svenska Turistföreningens hemsida. Där kan du läsa en hel del om Kebnekaiseområdet, vad som gäller för stationen och stugorna, anordnade guidade turer i området mm.

I stället för svarta sjön skulle jag varmt rekommendera en annan dagsutflykt. Gå upp i Tarfaladalen, ungefär vid vetenskapsstationen går en omarkerad stig upp mot ett bergsryggen mittemot Kebnekaisemassivet. Är det fint väder har man en maffig vy däruppifrån över Kebnekaise, faktiskt mycket mer minnesvärd än att gå upp på Kebne (även om jag förstår att det lockar).

En annan tur är upp på Kaskasatjåkka (2076 möh), men då krävs det lite mer vana skulle jag säg. Jag har blivit stoppad av dåligt väder varje gång jag skall upp hittils så jag kan inte råda så mycket där.

Gå du upp västra leden så ta en avstickare på nervägen och gå upp på toppen av Tuolpagorni. Det är lätt vandring upp i motlut, tar cirka 15 minuter. Väl värt.

Lycka till
Peter P.
 
A) Finns det el-uttag på alla sj tåg till kiruna (2:klass) så man kan ladda sin laptop/telefon? <-- har försökt nå deras kundsupport, men gav upp efter "beräknad väntetid cirka 2 timmar".

Det beror på.

X-2000: Ja

InterCity:
Är det dom nya renoverade svarta vagnarna: Ja.
Är det dom gamla blå: Nej
 
Vill tacka alla så mycket för svaren/information jag fick i denna tråden. Har nästan precis kommit hem från Kebnekaise. Klämde dock mig ganska rejält på alla mina tår, en annan kill bröt armen. Men förutom min smärta så är detta lätt en av de häftigaste upplevelserna jag har varit med om.

Vill dock påpeka några synpunkter:

Löjliga priser på fjällstationen, 100kr för en dusch??? 250kr för en äcklig hamburgare??

Ingen nödtelefon på toppstugorna?!??

När jag kom till fjällstationen hade jag ganska ont och mina fötter blödde, men det fanns inte en enda person inom personalen som hade basic sjukvård eller möjlighet att ge mig smärtstillande, inte ens alvedon!!!

SJ är ett djävla skit bolag, vi satt fast i cirka 8 timmar på väg upp, helt oacceptabelt. De bjöd sedan på mackor och coca cola, men dricksvatten fick vi beta för?!?!?

Hoppas innerligen jag kan göra om resan nästa år, dock en annan rutt :)

Återigen tack så mycket för alla tipsen!
 
Jag tror att det skulle underlätta för dig om du läser på lite och ändrar inställning också.

100 kr för en dusch!? - Nej 100 kr i dagavgift för att få tillgång till hela anläggningen. Vad tror du att det kostar att driva en fjällstation mitt ute på fjället med infrastruktur och transporter?

Ingen sjukvård och ingen Alvedon!? Om du inte har den grundläggande sjukvårdskunskapen själv och inte heller en karta Alvedon med dig så bör du nog inte ge dig ut på fjället. Vad händer om du skadar dig/blir sjuk utom räckhåll från fjällstationen?

Ingen nödtelefon!? - Nä just det. Tänk på vad och hur du gör. Vandra i sällskap med andra.

SJ!? Okej - där håller jag med dig. Men resan blev i alla fall gratis för dig.

Med detta vill jag inte säga att du ska hålla dig ifrån fjället. Men fördjupa dina kunskaper lite till nästa gång genom att läsa på själv vad som gäller för olika vandringsrutter och faciliteter.
 
Jag tror att det skulle underlätta för dig om du läser på lite och ändrar inställning också.

100 kr för en dusch!? - Nej 100 kr i dagavgift för att få tillgång till hela anläggningen. Vad tror du att det kostar att driva en fjällstation mitt ute på fjället med infrastruktur och transporter?

Vet inte, vet du?

Ingen sjukvård och ingen Alvedon!? Om du inte har den grundläggande sjukvårdskunskapen själv och inte heller en karta Alvedon med dig så bör du nog inte ge dig ut på fjället. Vad händer om du skadar dig/blir sjuk utom räckhåll från fjällstationen?

Tror du har missat hela poängen, du kanske tycker man ska ringa efter en helikopter om man har skadat sig ganska lindrigt och inte har första hjälpen av någon anledning, jag tycker inte det. Jag hade med mig en första hjälpen kit samt en karta, men det förändrar ingenting.

[/QUOTE]Ingen nödtelefon!? - Nä just det. Tänk på vad och hur du gör. Vandra i sällskap med andra.
Ja vilken dålig ide, att ha en nödtelefon på en av toppstugerna eller en signal till basstationen, vilken kass ide!


Med detta vill jag inte säga att du ska hålla dig ifrån fjället. Men fördjupa dina kunskaper lite till nästa gång genom att läsa på själv vad som gäller för olika vandringsrutter och faciliteter.

Behövs inte, jag var där i verkligheten, såg hur allting fungerade.
 
Angående kostnaderna: Inga siffror - men det är bara att tänka lite själv. Det är fruktansvärt kostsamt. 100 spänn för tillgång till anläggningen är ingenting.

Sjukvård: Jag har nog inte missat poängen. Se till att kunna ta hand om dig själv. Du ville ha en Alvedon - alltså fanns det inte i din packning vilket det borde gjort.

Nödtelefon: Självklart kan vi sätta upp nödtelefoner över hela fjällvärlden om du vill. Men vill du betala? Eller rättare sagt: Vad i den offentliga budgeten ska vi skära ner på för att vi istället ska sätta upp telefoner? Prioriteringsfråga kort och gott.

Du var där - ja på Keb - knappast representativ för hela fjällvärlden.
 
Är det bara SJ som trafikerar sträckan upp till kiruna nu för tiden? Trist då det pressar upp priserna. Senast jag var uppe flög jag med norwegian. Det kostade som två hamburgare på fjällstationen.. Då kunde man kosta på sig någon kurs på statioen. Nu är transporten det absolut dyraste..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Brundin Nybörjare uppe i kebnekaise bergen Fjällvandring 123
avslutad130206 Kebnekaise nybörjare - resekompis? Fjällvandring 0
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
Plahn Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 25
Nuskani Kebnekaise möjligt för nybörjare? Fjällvandring 29
Zeeker Nybörjare på Kebnekaise Fjällvandring 8
maze Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 14
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...