Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm

Hej
Jag går i tankarna att testa fjällvandring.
Har ev tänkt gå Kvikkjokk -Ammarnäs eller någon enklare led, vet ej ännu.
Frågan är ju då vad är viktigt att tänka på?
Mat, måste man bära hela vägen eller finns det utmed leden?
Vatten?
Utrustning?

David
 
Hur hängiven är du idén att börja fjällvandra? Vill du bara testa om det är något för dig, så skulle jag rekommendera en tur mellan stugor. På så sätt slipper du köpa tält, sovsäck osv. Om du gillar att vandra i fjällen kan du sedan ta nästa steg och köpa grejerna och vandra på mindre stugtäta leder.

Du behöver inte heller köpa värsta kängorna eller storryggan om du börjar gå mellan stugor. Du kan också äta vid stationer och slipper kök m.m. det funkar om du t.ex. går Jämtlandstriangeln.

Vatten hittar du överallt.

Mvh /Joel
 
Första.

Hur hängiven är du idén att börja fjällvandra? Vill du bara testa om det är något för dig, så skulle jag rekommendera en tur mellan stugor. På så sätt slipper du köpa tält, sovsäck osv. Om du gillar att vandra i fjällen kan du sedan ta nästa steg och köpa grejerna och vandra på mindre stugtäta leder.

Du behöver inte heller köpa värsta kängorna eller storryggan om du börjar gå mellan stugor. Du kan också äta vid stationer och slipper kök m.m. det funkar om du t.ex. går Jämtlandstriangeln.

Vatten hittar du överallt.

Mvh /Joel

Kolla om du kan låna utrustning av någon polare och köp ett par mindre avancerade kängor elr om du redan har. Ska du lägga pengar på något så borde det vara riktiga kängor och en jacka elr byxor beroende på vilken årstid du ska iväg. Och fråga; Ska du gå ensam?
 
Jag säger bara en sak: Använd sökfunktionen.

(Det finns nog ett par dussin nybörjartrådar i forumet som kryllar med tips och erfarenheter.)
 
Inte första, kanske senare

Hej
Nej det är kanske inte rätt ställe att börja på, så det blir till att testa annat först...

Vad gäller utrustning så är jag jägare så jag har en del av grejerna redan.
70 liters Lundhags V12, Lundhags Skywalk (jaktkängor), Trangiakök, sovsäck och en hel drös med kläder lämpade för friluftsliv.
Så det som måste inhandlas isf är ju tält och lite andra småsaker.

Men visst, efter en del funderande och diskuterande med frun, som förvånande nog också kunde tänka sig testa, så är det nog smartare att börja med en sträcka där man kan övernatta i stugor och framför allt testa kortare turer på närmare håll.
Läste någon tråd där Öland kom upp och Blekingekusten kunde ju vara ett alternativ.

David
 
Hej
Nej det är kanske inte rätt ställe att börja på, så det blir till att testa annat först...

Men visst, efter en del funderande och diskuterande med frun, som förvånande nog också kunde tänka sig testa, så är det nog smartare att börja med en sträcka där man kan övernatta i stugor och framför allt testa kortare turer på närmare håll.
Läste någon tråd där Öland kom upp och Blekingekusten kunde ju vara ett alternativ.

David

Tycker definitivt att ni kan köra på en fjälltur direkt. Men välj en lämplig "nybörjartur". Kan också tipsa om en ny bok som vänder sig främst till de som är intresserade av att börja vandra, Vandra i fjällen (Staffan Ekholm, Calazo Förlag). Där verkar finnas en hel del matnyttigt för den nyfikne, både tips om områden, utrustning m.m.

/Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto
 
Angående utrustning så har du olika skolor att välja mellan beroende på vad som passar dig.
Du har fått tips om att låna utrustning, vilket är billigast, men detta är en ändå en idé att ha med sig för framtiden.
Fråga dig om du vill vandra lätt eller tungt.
"Rejäla" grejer är den mest utbredda skolan och den tyngre.
Lätt eller ultralätt är i många fall lite dyrare. Ultralätt innebär ungefär att du klarar dig i en vecka (tält, sovgrejer, mat osv) med bara 7-10 kg på ryggen. Ultralätt betyder inte sämre kvalité - allt finns inom alla sorter.
Om du vill testa fjällen på första turen så kör på. Träffade ett par i toppstugan på Kebne som var på sin premiärtur, deras rutt var Abisko-Nikkaluokta. Och de hade en 40-kilos hund med sig.
 
Mat?

Men hur får man med sig mat för 7 dagar...
Känns som om det blir tungt.
Vad för mat är att föredra?
Soppa är väl enklast men lite tråkigt i längden.
En tanke jag haft är att ta med hunden så då måste man ju även räkna med hans mat
 
Frystorkat. Finns färdiga rätter (påsar) att köpa i sport/friluftsbutiker eller så kan man komponera lite själv. Det sistnämnda är knöligare men betydligt billigare. Påsmaten kostar typ 80-100 kr styck.
Till frukost har du gröt, jag brukar varva mannagrynsgröt och havregrynsgröt varannan dag. Båda med mjölk (mjölkpulver) som du kan köpa i vanliga affärer - det finns fettfri och 3% fett. Till gröten kör jag knäckebröd Wasa Fiber Balance + som har mest proteiner och fibrer av alla. På knäcket brer jag antingen jordnötssmör med sylt eller hasselnötskräm - båda håller sig i rumstemp. Glöm inte både socker o salt till gröten då blir den både god och funktionsdugligare.
Som kolhydrat till lunchen har du snabbmakaroner (3 min) eller snabbris (3 min) eller couscous. Det finns proteinersättning av soja istället för kött och som sås har du ju alla pulversåser plus pulverkokosmjölk i asienaffärer.
Till kvällsmat tar jag pulversoppa med en knäckemacka med pålägg och pulverägg. Mellanmål får bli portionerad nötmix (30 g/dag) med torkad frukt (egenkomponerad). Powerade går att köpa i pulverformat om man vill ha med något med smak att dricka. Självklart finns det andra sorter också, men jag intalar mig att powerade är funktionsdugligare än iste.
Som proteinförstärkare (läste en forskningsrapport som antydde att protein var ämnet som stoppade magkurret) och känslotröstare har jag några proteinkakor med till de krävande dagsturerna.
Det är viktigt att inta proteinrikare mat på kvällen (vilket inte pulversoppa är förvisso) och kolhydrater på morgonen. Proteinet går åt på natten åt att underhålla musklerna. Kolhydraterna sparkar igång motorerna på morgonen.
Lycka till
 
Vad du ska ha för utrustning beror ju på. Jag har varit väldigt aktiv friluftsmänniska men det dröjde nästan tills jag la av innan jag köpte Hilleberg. Man klarar sig med enklare i början. Har dock alltid köpt det starkaste jag haft råd med. Jag tycker fjällvandring är det tristaste som finns. Blir alltid besviken. Älskar dock att vara till fjälls på skidor och ovan trädgränsen i Nordnorge. Så min rekommendation är att inte bara tänka fjällvandring när du skaffar saker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.