Kort rutt för nybörjare

Hej!

Jag och några kompisar ska ut och fjällvandra för andra sommaren i rad. Förra sommar körde vi en rutt i Jotunheimen där första dagen var över 20km. Vi tog oss ganska rejält med vatten över huvudet.

Denna gången är vi mer sugna på en lugnare och kortare vandring på ca. fyra dagar med ~10km per dag. Dem flesta jag hittar är fler än fyra dagar och åtminstone en delrutt över 20km. Är det någon som kan någon rutt som uppfyller dessa villkoren? Om det är Norge eller Sverige spelar inte så stor roll, men helst ska det vara i fjällen så man får lite varierande natur. Att behöva tält är inga problem, snarare föredraget.

Alla förslag är välkomna, även dem som tänjer på villkoren.

EDIT: Vi hade tänkt gå med packning inklusive tält och mat osv. Även detta är tänjbart.
 
jämtland låter som ett bra alternativ för er.
Utan tält kan ni gå Vålådalen - stensdalen - gåsen - sylarna - Storulvån. Finns flera andra alternativ i samma område.
Med tält finns det förstås ännu flera. Tex samma start och slut som ovan, men över Bunnerfjällen.

Eller om ni vill äta gott, gå förbi Blåhammaren

/Peter
 
Jag instämmer i Peters förslag. Jämtland uppfyller era krav perfekt! Det går också bra att göra en runda om ni kommer med bil.

Gå in på kso.lantmateriet.se, välj Fjällkartan i rullmeny till höger, skriv in ett namn, t. ex. Vålådalen, och klicka sen på det som kommer upp. Sen zoomar man till lämplig skala och kan planera turen.

Väljer man Ortofoto i stället för Fjällkartan får man fina flygbilder. Sen inför resan beställer man förstås en fjällkarta på nätet eller köper den i butik. En karta är absolut nödvändig, även om man tänker följa rösade leder.

Lycka till önskar Pelle
 
Åk till Ritsem. Dag ett. Ta båt över till Vaisaluokta. Gå mot Kutjaure. Dag Två. Gå till " långa bron" över Vuojatädno. Dag tre. Gå mot Kisuris stugan. Tälta med utsikt mot Ahkka. Gå mott Akkastugan. Tälta i närheten. Ta båten över till Ritsem. Gillar ni basu så missa inte den som finns i Kutjaure sameviste och den vid Akkastugan. Ingen dag borde bli över 20 km. Jag gick denna rutt sommaren 2014 och kan varmt rekommendera den! Fantastiskt vackra vyer, lättvandrat och tillgång till stugor ifall vädret är dåligt. Go tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Snuggles88 Kort vandring in i Hardangervidda från Rjukan Fjällvandring 6
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
AndersWWW Utmanande kort vandring Fjällvandring 1
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
jonas72 Kort jämtlandstur Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
veni Kort berättelse om vandringen till Rago NP och Hellmobotn till Sörfjorden Fjällvandring 13
mb.plk Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014 Fjällvandring 5
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
BeatriceK Tips på kort tur i Arjeplogsfjällen? Fjällvandring 4
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
Karolina P Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch Fjällvandring 29
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Hendrik kort stugtur med tåg-/bussförbindelse? Fjällvandring 0
pauld Tips på kort oledad vandring Fjällvandring 4
nollett Kort men fin tripp Fjällvandring 3
Ostmjuk Hamster Kort rapport Sarek Fjällvandring 1
Ny kort vandringsled invigd Fjällvandring 1
Sofi123 Tips på kort vandringsled Fjällvandring 6
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
johnny76 Kort tur Fjällvandring 1
Nyttförsök Kort tripp i Abisko och Kebområdet. Fjällvandring 5
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
Tryggvas Kort tur i Helagsområdet. Fjällvandring 8
Kort tur i Sarek Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Pohman Njåtjosvagge rutt Fjällvandring 4
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.