Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR

Hej! Jag går gröna bandet utspritt på den tid som är möjlig, dvs en etapp per vandring. Förra sommaren blev en härlig ensamvandring från Grövelsjön till Åre och i år får jag sällskap från Åre till Gäddede i augusti månad.

Har förstått att många väljer att gå längs vägar, men att det också finns dem som har hittat rutter utan alltför mycket vägtraskande. Har du hittat en bra ”väglös” rutt? Vill väldigt gärna få tips, tack!

Har du hittat en bra ”väglös” rutt?

Nej.

Vill väldigt gärna få tips, tack!

Någon bra väglös rutt vet jag inte om det alls finns mellan Åre och Valsjöbyn. https://svante-sundelin.blogspot.com/2016/09/ och https://www.parlindh.se/fjallvandring/?A=1606&B=index ger några tips trots allt.

Själv har jag gått genom Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark några gånger (bland annat till Gäddede) men då via Storlien. En sådan rutt undviker vägar till största del men innebär också en hel del stiglös vandring. Möjligen minimerar detta alternativ antal vägkilometer upp till Gäddede. Möjligen.

Nackdelar är naturligtvis att man inte utgår från Åre och att gränsen är stängd just för tillfället. En grönabandidé kan vara att ta någon annan etapp (kanske Gäddede-Hemavan) i år och återkomma något annat år med etappen Storlien-Gäddede då gränsen åter är öppen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Längs gränsen....

Hejsan,

Det enklaste är att kolla in kartan :) https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Om jag antar att du även kan tänka dig att vandra bortanför stigarna verkar det på kartan vara ganska enkelt att i princip bara gå i naturen så att säga. Man får starta mot nordväst upp till Skäckerfjällen och sen är det i princip bara att följa den norsk-svenska gränsen.

Personligen hade jag glatt struntat i norrmännens gränsrestriktioner så länge som man passerar gränsen åt bägge hållen bortanför väg. men det är ju upp till var och en....

/ Stefan

Vitsen med att följa riksgränsen är ju att den ofta följer vattendelaren. Men det kan finnas åar som inte kan vadas. Vet du Stefan t ex om det går att vada Gauna som rinner ned i Torrön från NV?

Thure

Bra fråga!

Nope jag har tyvärr ingen koll på detta.

Men jag hade hur som helst valt att gå typ en mil in på norska sidan och rundat hela Gaundalen på det avsnittet...ser betydligt roligare ut att gå på norska sidan :)

/ Stefan

Vitsen med att följa riksgränsen är ju att den ofta följer vattendelaren. Men det kan finnas åar som inte kan vadas. Vet du Stefan t ex om det går att vada Gauna som rinner ned i Torrön från NV?

Thure

Det finns en bro några km in på norska sidan under kraftledningen, så man är inte helt avskuren om det inte går att vada.

Thure

Vad jag läst mig till går det bara vid det allra lägsta lågvattnet. Om man vill hålla sig på svenska sidan är nog ett säkrare alternativ att försöka ordna båttransport.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips