Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR

Hej! Jag går gröna bandet utspritt på den tid som är möjlig, dvs en etapp per vandring. Förra sommaren blev en härlig ensamvandring från Grövelsjön till Åre och i år får jag sällskap från Åre till Gäddede i augusti månad.

Har förstått att många väljer att gå längs vägar, men att det också finns dem som har hittat rutter utan alltför mycket vägtraskande. Har du hittat en bra ”väglös” rutt? Vill väldigt gärna få tips, tack!
 
Har du hittat en bra ”väglös” rutt?

Nej.

Vill väldigt gärna få tips, tack!

Någon bra väglös rutt vet jag inte om det alls finns mellan Åre och Valsjöbyn. https://svante-sundelin.blogspot.com/2016/09/ och https://www.parlindh.se/fjallvandring/?A=1606&B=index ger några tips trots allt.

Själv har jag gått genom Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark några gånger (bland annat till Gäddede) men då via Storlien. En sådan rutt undviker vägar till största del men innebär också en hel del stiglös vandring. Möjligen minimerar detta alternativ antal vägkilometer upp till Gäddede. Möjligen.

Nackdelar är naturligtvis att man inte utgår från Åre och att gränsen är stängd just för tillfället. En grönabandidé kan vara att ta någon annan etapp (kanske Gäddede-Hemavan) i år och återkomma något annat år med etappen Storlien-Gäddede då gränsen åter är öppen.
 
Längs gränsen....

Hejsan,

Det enklaste är att kolla in kartan :) https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Om jag antar att du även kan tänka dig att vandra bortanför stigarna verkar det på kartan vara ganska enkelt att i princip bara gå i naturen så att säga. Man får starta mot nordväst upp till Skäckerfjällen och sen är det i princip bara att följa den norsk-svenska gränsen.

Personligen hade jag glatt struntat i norrmännens gränsrestriktioner så länge som man passerar gränsen åt bägge hållen bortanför väg. men det är ju upp till var och en....

/ Stefan
 
Vitsen med att följa riksgränsen är ju att den ofta följer vattendelaren. Men det kan finnas åar som inte kan vadas. Vet du Stefan t ex om det går att vada Gauna som rinner ned i Torrön från NV?

Thure
 
Bra fråga!

Nope jag har tyvärr ingen koll på detta.

Men jag hade hur som helst valt att gå typ en mil in på norska sidan och rundat hela Gaundalen på det avsnittet...ser betydligt roligare ut att gå på norska sidan :)

/ Stefan
 
Vitsen med att följa riksgränsen är ju att den ofta följer vattendelaren. Men det kan finnas åar som inte kan vadas. Vet du Stefan t ex om det går att vada Gauna som rinner ned i Torrön från NV?

Thure

Det finns en bro några km in på norska sidan under kraftledningen, så man är inte helt avskuren om det inte går att vada.
 
Vitsen med att följa riksgränsen är ju att den ofta följer vattendelaren. Men det kan finnas åar som inte kan vadas. Vet du Stefan t ex om det går att vada Gauna som rinner ned i Torrön från NV?

Thure

Vad jag läst mig till går det bara vid det allra lägsta lågvattnet. Om man vill hålla sig på svenska sidan är nog ett säkrare alternativ att försöka ordna båttransport.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
robinlu Tips på rutt, Padjelanta! Fjällvandring 6
shadowfire Tips på 4-5 dgr rutt där man kommer tillbaka Fjällvandring 4
jennyhe Tips på rutt i jämtland! Fjällvandring 3
Kay Tiger Tips på rutt i bd10 önskas. Fjällvandring 2
Agrellos Tips på enslig rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Jakan Rapadalen - tips på rutt efterfrågas Fjällvandring 14
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.