Lämplig premiärtur i Sarek

Hej, gott folk!

Jag hoppas ni kan hjälpa mig med en fråga om Sarek. Jag och en kompis tänker vandra där i slutet av augusti och vi funderar över lämpliga rutter. Efter att ha läst i Claes Grundstens guidebok tror vi att vi hittat en lämplig färdväg, men vi tänkte kolla med er, mer erfarna fjällvandrare, om det skulle funka.

Förutsättningarna är som följer. Vi är två personer, runt 30, i rätt så bra form. Vi har vandrat förr, dock inte så mycket i fjällen. Vi tänker oss en vandring som tar max 7-8 dagar. Helst vill vi inte dö på kuppen.

Den rutt vi i första hand tänker är följande: Kungsleden från Saltoluokta till Sitojaure - båt till Rinim - därefter Bastavagge - Bielavallda - Guohpervagge - Gisurisstugorna - Padjelantaleden till Änonjalmme.

Jag mäter rutten inne i Sarek (dvs. bortsett biten på Kungsleden) till omkring 75 km. Ett något kortare alternativ (70 km) är att gå via Ruohtesvagge istället för Guohpervagge.

Finns det någon som har erfarenhet av dessa platser vid den tiden på året? Är det en rimlig rutt utifrån våra förutsättningar? Spelar det roll åt vilket håll man går (Rinim - Änonjalmme eller Änonjalmme - Rinim)? Finns det några vad vi bör se upp med (enligt Grundstens bok verkar endast Tjåggnjårisjåhkå vara svår).

Alla råd och tips mottages tacksamt!
 
Ser ut som du redan gjort hemläxan, inga tveksamheter i den planen. Tror ni får gott om tid och det enda rådet jag har då är att inte tillbringa en eventuell reservdag på Ritsems sunkiga "fjällstation". Om vädret är hyggligt och båtarna går, stanna på Akkasidan till sista morgonen och ta bussen direkt. God tur!
 
Den turen är fullt möjlig på den tid ni satt av, men jag hade nog gärna lagt på någon extra reservdag för väder och oförutsedda händelser. Tjåggnjårisjåhkå är ett svårare vad och vattenföringen är avgörande. Det finns även några jokkar i Bastavagge som mycket snabbt kan stiga vid nederbörd och bli svåra eller omöjliga att ta sig över. Så att ha tid att vänta ut lägre vatten kan vara nödvändigt.
Att gå via Gouphervagge tar ca 0,5 dag extra jämfört med Routesvagge, så ligger ni sent i planeringen har ni möjlighet att välja väg i Skarja.

Går ni mot väster har ni större risk att få väder och vind mot er, än om ni går mot öster. Går ni från väst mot öst, har ni möjlighet att välja väg på Biellevallda om det regnat mycket och vattendragen i Basstavagge är svåra att ta sig över. Ni kan då vika av mot Gukkesvaggebron och därefter mot Saltoluokta eller Suorva som slutmål.
 
Senast ändrad:
Hej, gott folk!

Jag hoppas ni kan hjälpa mig med en fråga om Sarek. Jag och en kompis tänker vandra där i slutet av augusti och vi funderar över lämpliga rutter. Efter att ha läst i Claes Grundstens guidebok tror vi att vi hittat en lämplig färdväg, men vi tänkte kolla med er, mer erfarna fjällvandrare, om det skulle funka.

Förutsättningarna är som följer. Vi är två personer, runt 30, i rätt så bra form. Vi har vandrat förr, dock inte så mycket i fjällen. Vi tänker oss en vandring som tar max 7-8 dagar. Helst vill vi inte dö på kuppen.

Den rutt vi i första hand tänker är följande: Kungsleden från Saltoluokta till Sitojaure - båt till Rinim - därefter Bastavagge - Bielavallda - Guohpervagge - Gisurisstugorna - Padjelantaleden till Änonjalmme.

Jag mäter rutten inne i Sarek (dvs. bortsett biten på Kungsleden) till omkring 75 km. Ett något kortare alternativ (70 km) är att gå via Ruohtesvagge istället för Guohpervagge.

Finns det någon som har erfarenhet av dessa platser vid den tiden på året? Är det en rimlig rutt utifrån våra förutsättningar? Spelar det roll åt vilket håll man går (Rinim - Änonjalmme eller Änonjalmme - Rinim)? Finns det några vad vi bör se upp med (enligt Grundstens bok verkar endast Tjåggnjårisjåhkå vara svår).

Alla råd och tips mottages tacksamt!

Var i motsvarande situation med liknande erfarenhet och gick motsvarande tur (om än via Ruohtesvagge) för ca 10 år sedan. Inga större problem. Som sagts så var beredd på att få vänta. Vi fick regn och problem med vad redan i Bastavagge, väntade ett drygt dygn innan vi kom vidare, sedan gick det bra. Nu minns jag inte namnen fullt ut, men är det inte Tjåggnjårisjåhkå som man ofta kan passera på snöbro (vilket vi gjorde)?
 
Nu minns jag inte namnen fullt ut, men är det inte Tjåggnjårisjåhkå som man ofta kan passera på snöbro (vilket vi gjorde)?

Grundsten skriver helt riktigt att jokken kan passeras via en snöbro. I min enfald trodde jag att man inte kunde räkna med en sådan så sent in i säsongen, men den kanske ligger året om?
 
Grundsten skriver helt riktigt att jokken kan passeras via en snöbro. I min enfald trodde jag att man inte kunde räkna med en sådan så sent in i säsongen, men den kanske ligger året om?

Vi passerade i mitten av juli, så det kan nog vara rätt att man kanske inte ska räkna med det i slutet av augusti. Men det kanske finns fler upplysningar att hitta kring det.
 
Jag har vadat Tjåggnjårisjåhkå utan tillstymmelse till snöbro i slutet av Juli (2016), men även passerat på en stadig snöbro 4 augusti 2017 som var en ovanligt sen och kall sommar (tror faktiskt att den meteorologiska sommaren inte infann sig i de trakterna 2017, utan det gick från vår till höst direkt). Hur länge snöbron ligger kvar och är tillförlitlig (det är inget ställe du vill riskera att falla igenom!) hänger helt på hur kall sommaren är.
Jag skulle inte satsa på att snöbron är användbar i augusti ett normalår, och definitivt inte senare i augusti.
 
Det här är ju inte riktigt den rutten men kanske kan bidra något ändå...:D

Jag och en vän till mig gick sista veckan i juli förra året från Suorva, genom Ruhtesvagge, förbi Ahkka sen båten till Ritsem. Vi försökte välja en rutt med snälla vad och som inte var alltför utmanande.

Det var vår första tur utanför de mer populära lederna och det var MYCKET vatten då. Var någon dag efter att SMHI hade upphört med varning för höga vattenstånd i området. Vi hade flera kluriga vad som gjorde att vi fick gå långa omvägar för att hitta bredare vadställen. Fanns någon snöbro kvar (kommer inte ihåg exakt var) men det var nog bra dumdristigt att gå över den med facit i hand...

Nu är ju det inte den väg ni tänkt ta men kan rekommendera rutten om du vill ha ett alternativ, tog fram den utifrån Grundstens bok. Väldigt smidigt att starta i Suorva, bussen stannade där sen gick man rakt över dammen in i Sarek. Vi gick väl på en sex dagar men man hade kunnat lägga till en extra dag och tagit någon extra exkursion eller kanske t.o.m. försökt gå upp på Ahkka.

Hoppas ni får det bra!
 
Det här är ju inte riktigt den rutten men kanske kan bidra något ändå...:D

Jag och en vän till mig gick sista veckan i juli förra året från Suorva, genom Ruhtesvagge, förbi Ahkka sen båten till Ritsem. Vi försökte välja en rutt med snälla vad och som inte var alltför utmanande.
Vi gick precis den turen 2017. Det var tänkt en annan tur, men pga den sena sommaren hamnade vi mitt i värsta myggkläckningen i början av augusti varför vi lade om rutten lite. Vi använde 6 vandringsdagar på den turen, och då knatade vi på ganska bra jagade av miljoner myggor. Dessutom var vi bekanta med stora delar av vägen som vi gått tidigare.
 
Gick i princip samma tur på min Sarek-premiär i augusti förra året, dock via Ruohtesvágge. En fin och rätt lättorienterad tur! Hade flyt med vädret och vaden, vadade Tjåggnårisjåhkå eftersom jag hade turen att komma fram precis när ett gäng var på väg över, var bara att haka på. Jag gick 2 mil om dagen vilket var att ta i, ni gör rätt i att ta det lite lugnare. Fick bra hjälp på här på Utsidan inför äventyret, ni kan se tråden här:

En fördel med att utgå från Salto är att det är lättare att boka båtskjuts in i Bastavagge än tvärtom efter vad jag förstår.
 
Det smux nämner i sin första kommentar är absolut värt att ta på allvar. Det är en väldig skillnad att ta sig igenom Bastavagge från väster respektive öster om det blåser och regnar. Och det gör det emellanåt. Skitväder kommer (nästan) alltid från väster och är mycket bekvämare att ha i ryggen.

HåkanF
 
Tack alla, det hjälper massor!

Är det något särskilt man ska se upp med om man går från Suorva till Bielavallda? Jag börjar nämligen känna att Salto - Sitojaure - Rinim är lite väl omständligt (och åt andra håller verkar det vara ännu krångligare, som
Pallaskatten säger).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
Marcus S Lämplig utgångspunkt för dagsturer? Fjällvandring 4
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
UnderEnTarp Lämplig start för vandring Sundsvall - Trondheim? Fjällvandring 7
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Roxendal Lämplig vandringsled i Norge (?) Fjällvandring 0
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
Lars G A Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig? Fjällvandring 1
mugge Lämplig topptur i Ahkkamassivet Fjällvandring 3
Robert_nikula Lämplig väg abisko-tjåmuhas-kåtotjåkka Fjällvandring 1
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
nils73 Hellemobotn til Sarek? lämplig färdväg? Fjällvandring 3
Adam_Skevstad Sarek - lämplig 10 dagars tur Fjällvandring 3
EZ lämplig 6-8 dagars tur i sarek? Fjällvandring 7
nannes Lämplig sträcka? Fjällvandring 4
Lämplig vildmark för påskäventyr? Fjällvandring 4
Lunkan90 Premiärtur in i Sarek Fjällvandring 7
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
Ras Turförslag för premiärtur? Fjällvandring 7
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.