Reseplanering: Sarek-tur sep-okt

Hej,

Jag funderar på en Sarek-tur omkring 26 sep-7 okt. Båtarna kring Salto slutar gå omkr 22 sep därav bör lämpligast väg in vara Suorva. Men länstrafiken verkar inte köra dit längre och det är otydligt när och hur man åker med Omnibuss. Är det någon här som har koll?

Ett annat alternativ är ju att starta och sluta i Kvikjokk, dock är det en trist transportsträcka som tar sin tid att knata.

Jag kommer flyga från Skåne -till Gällivare eller Kiruna och därefter hoppa på aktuell buss. Har för mig att jag tog buss från Luleå till kvikkjokk sist (med byte).

Kom gärna med tips om ni har.
 
Ingen vet i nuläget hur det ser ut med busstider till hösten. Nya tidtabeller kommer under vår/försommar.
Men klart är att alla fjällstationer och fjällstugor är stängda under den tiden och all båttrafik har upphört och ytterst begränsad busstrafik, om ens någon.
 
Sarek så sent på säsongen kan innebära full vinter med snö, isiga stenar mm. Som tidigare påpekats finns inte sommartidtabellen ute för Gällivare-Ritsem, men om jag kommer ihåg från tidigare år slutar dessa turer för säsongen i slutet av september. STF Ritsem stänger 8/9, Vakkotavaare 15/9 och Saltoluokta 22/9. Gissningsvis upphör busstrafiken på sträckan vid samma tid.
 
Hejsan,

Jag har varit uppe i området vid den tiden på året ett antal gånger och precis som smux gissar har all busstrafik upphört samma dag som stugorna stänger. Så efter den 22:a september kan man inte räkna med att det går några turistbussar. Så om Sarek är ett måste är troligtvis hyrbil det bästa alternativet. Annars går väl tågen till Narvik året runt och senhöstvandring med start t.ex i Abisko är även det mycket trevligt.

/ Stefan
 
Sarek så sent på säsongen kan innebära full vinter med snö, isiga stenar mm. Som tidigare påpekats finns inte sommartidtabellen ute för Gällivare-Ritsem, men om jag kommer ihåg från tidigare år slutar dessa turer för säsongen i slutet av september. STF Ritsem stänger 8/9, Vakkotavaare 15/9 och Saltoluokta 22/9. Gissningsvis upphör busstrafiken på sträckan vid samma tid.
Absolut, det är alltid en chansning när man åker på fjällttur så sent. Tack!
Bra att veta, trodde att bussarna skulle sluta gå senare likt båten till Saltoloukta 22 sep.
 
Hejsan,

Jag har varit uppe i området vid den tiden på året ett antal gånger och precis som smux gissar har all busstrafik upphört samma dag som stugorna stänger. Så efter den 22:a september kan man inte räkna med att det går några turistbussar. Så om Sarek är ett måste är troligtvis hyrbil det bästa alternativet. Annars går väl tågen till Narvik året runt och senhöstvandring med start t.ex i Abisko är även det mycket trevligt.

/ Stefan
Ah ok, jag har varit som senast i Sarek runt första eller andra veckan i september och då har jag gått från kvikkjokk. Har du mågon koll på hur sent man kan ta sig till och från Kvikkjokk? Jag letade men hittade inget konkret. Tänkte ev gå från Saltoluokta til Kvikkjokk. Annars blir plan B precis som du tipsade om området kring Abisko, riksgränsen etc. Man brukar få vara ifred oledat i kombination med att vandra sent öven i det området.
Tack för info!
 
Jag avråder från att i oktober ge sig in i Sarek om man inte bär med sig skidor. Om man är på högre höjd och har otur är det inte roligt att vakna en morgon med 30 cm nysnö.
Liten anekdot: Jag körde bil från Ritsem en gång i början av oktober efter en natt när det kommit 10 cm blötsnö. Osäkert hur mycket snö som kommit på högre höjd. I Sjöfallet stod en dansk som vandrat i Sarek vid vägen. Han fick lift till Jokkmokk och var väldigt tacksam. Det är inte omöjligt att jag var den ende som körde bil den sträckan på hela dagen. Jag noterade att han hade ett par miniskidor monterade på ryggsäcken.
 
Hejsan,

Jag har varit uppe i området vid den tiden på året ett antal gånger och precis som smux gissar har all busstrafik upphört samma dag som stugorna stänger. Så efter den 22:a september kan man inte räkna med att det går några turistbussar. Så om Sarek är ett måste är troligtvis hyrbil det bästa alternativet. Annars går väl tågen till Narvik året runt och senhöstvandring med start t.ex i Abisko är även det mycket trevligt.

/ Stefan
Buss Jokkmokk - Kvikkjokk går även vintertid.
 
Hej igen,

Precis som Anders skriver går det en buss per dag Jokkmokk-Kvikkjokk även i lågsäsong, går att kolla här https://lanstrafikennorrbotten.se/sok-resa

OBS: Detta gäller "bara" på vardagar, lördag+söndag går det så vitt jag vet inga bussar.

Och tur med start/slut i Kvikkjokk är ett bra val om man vill vandra så sent som i oktober. Är sällan snön lagt sig nere i skogen, så även om det börjat snöa uppe på kalfjället brukar det gå fint att ta sig fram nere i skogslandskapet. Och har man bara lite tur och är uppmärksam kan man få se någon av de stora älgtjurarna nere i skogen då oktober är tiden för full brunst. Har sett riktigt magnifika tjurar både i Rapadalen och Tjouldavagge på mina oktoberturer.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.