Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant?

Fnular på en 12 dagars sarek-tripp i augusti med stopp i någon stuga för att fylla på maten halvvägs. Kanske Ritsem -Duottar -Suorva (se bifogat ruttförslag, har inte gjort så mycket research utan bara dragit dagsetapper på kartan där det verkade lämpligt. Kom gärna med feedback på den rutten, om den går genom nån extra svår terräng eller om man kan dra om den lite för att passera nån pärla.


Andra ruttförslag där man kan handla halvvägs är välkomna. Vi är bilburna så rutten behöver utgå från antingen Ritsem- eller Kvikkjokk-vägen (men behöver inte sluta på samma ställe, vi kan ta bussen tillbaka till bilen)
 

Bilagor

  • Karta (3).pdf
    9 MB · Visningar: 150
Vad jag vill minnas är det bara Såmmarlappa stugan och i Staloloukta det går att handla proviant.
 
Stugorna "på halvvägsavstånd" är väl endast Tuottar och Tarreluoppal i Padjelanta. Sortimentet där är inte så stort, se resp. stuginformationssida här, padjelanta.com
I Stalo finns Parfas kiosk med stort sortiment, men det ligger ju lite avsides din rutt.
 
Ja vad jag förstått så går det att handla i alla stugor på Padjelanta utom några av de längst söderut som är i STFs regi. Jag var i Duottar förra året men glömde såklart att kolla in sortimentet, min kompis köpte dock chokladkakor och öl iaf :) men så länge det finns havregryn, pulvermos och färdig torkad mat är jag nöjd. Det är ju svårt att kolla lagersaldot i förväg men tänkte skriva i Padjelantagruppen på facebook och försöka få information strax innan avfärd. Som backup om det skulle visa sig vara tomt på hyllorna i Duottar så får vi fortsätta till Stalo och ta andra halvan av vandringen på led istället gissar jag.
 
Jag skulle välja Stalo för att proviantera.
Från Duottar till Stalo går man på en dag bara nerför hela vägen.
Tillbaka N om Unna Liemak norra stranden Alajavvre sedan norra stranden på Rissajaure.
Den förfallna bron över Miellädno är en osäker väg.
Vidare roddleden till Alggajavrre nv strand.
Vid lågvatten kan man vada utloppet från Miellädno, jag har gjort det.
Det finns fina tältplatser vid utloppet innan vad/rodd.
 
Ja Stalo har ju bättre butik, men då går två dagar bort för att gå dit och tillbaks, lägger hellre dom dagarna inne i Sarek 😊
 
Vi har gjort flera Sarek vandringar runt 10-12 dagar i längd och har med oss allt vi behöver från start. Vad är det som hindrar er från att packa för hela turen från början?
Dessutom är det bättre säkerhetsmässigt att ni är oberoende av proviantering under denna tur då det ökar er flexibilitet för omplanering av turen vid behov (något som inte är ovanligt vid en Sarekvandring om väder, ork, hälsa eller annat påverkar).
 
Senast ändrad:
Annat var det förr då Domänverket hade dessa stugor och till bra dvs låga priser ijf med STF.
Ska man gå själv blir det tungt då man ej kan dela vikt på kök och tält men mer trad. fjällvandring med mindre folk än på andra ställen fast det säker är flera gr fler nu än på 70-80 T.
 
Vi har gjort flera Sarek vandringar runt 10-12 dagar i längd och har med oss allt vi behöver från start. Vad är det som hindrar er från att packa för hela turen från början?
Dessutom är det bättre säkerhetsmässigt att ni är oberoende av proviantering under denna tur då det ökar er flexibilitet för omplanering av turen vid behov (något som inte är ovanligt vid en Sarekvandring om väder, ork, hälsa eller annat påverkar).
Vi har gjort flera 12 dagars tidigare men nu är det ett knä som spökar och gärna skulle bära några färre kilo 😊
 
Jag förstår att man kanske vill handla mat längs vägen, men det det funkar att bära all mat också. Jag brukar bära all mat för en 10-12-dagarstur. Ryggsäcken blir lättare hela tiden under vandringen vilket känns bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
kjpil Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar. Fjällvandring 11
mahlberger Vandra i sarek fem dagar Fjällvandring 17
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
olausp 8 dagar i Sarek- akut beslutsångest! Fjällvandring 8
Hompedompe Ruttkritik önskas, Sarek 7 dagar aug/sept Fjällvandring 8
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
Ainon Hur många dagar tror ni behövs? (Sarek) Fjällvandring 2
Sedis Sarek/Padjelanta 6-7 dagar Fjällvandring 8
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
stormtrivs Sarek - sex dagar - lugn tur Fjällvandring 5
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
Lämmel Sarek på 8 dagar, turtips? Fjällvandring 7
xochitl Tips på fjälltur 4-5 dagar - Abisko, padj. el. Sarek Fjällvandring 6
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.