Temperatur i Sarek på sommaren?

Hej! Om man ska vandra Kungsleden, Sarek, Padjelanta eller egentligen var som helst i fjällen under sommaren, så undrar jag:

1. Vad är det absolut lägsta temperatur det kan bli på natten?
2. Vad är en normal lägsta temperatur det kan bli? Alltså inte det absolut lägsta utan snarare en temperatur som uppkommer några enstaka gånger varje år.
3. Vilken medel-nattstemperatur är det? Den högst sannolika temperaturen en slumpmässigt utvald natt. En vanlig nattemperatur.

tack på förhand.
 
Om du vill ha vetenskapliga svar så bör det finnas på SMHI:s webbsida. Där kan jag inte vara till särskilt stor hjälp. Men jag anar nog att du frågar av praktiska skäl, inför kommande fjällvistelse?

Absolut lägsta temperatur (mellan midsommar och början av september) känner jag inte till men det är inte helt ovanligt att vissa nätter har någon eller några minusgrader. Särskilt högt uppe på kalfjället (skogen är varmare). Mellan 5 och 10 grader på nätterna är mycket vanligt i fjällen. Sedan kan det förekomma värmeböljor eller köldvågor. I somras var jag uppe under värmeböljan i juli och då var det säkert omkring 20 grader eller mer de flesta av nätterna. Man kan ju se på väderprognosen innan man åker så vet man vad man ska förhålla sig till. Men det är nästan alltid betydligt kallare uppe på fjället än nere i bebyggda trakter.

Sedan får man inte glömma vinden som gör att en redan låg temperatur upplevs ännu lägre. Regn har också den inverkan, och blir kläder och utrustning blöta så kan det kännas väldigt kallt.
 
En sak att tänka på är också att "sommar" i de områden du nämner inte är samma som sommar längre söderut. I Skåne blir det normalt sommar 15-20 maj medan det blir sommar i fjälltrakterna normalt efter midsommar - i mitten av maj är det ofta fortfarande fint skidföre på fjället. Samma med hösten, i Skåne blir det höst nån gång i mitten av oktober medan hösten inträder i fjälltrakterna i mitten av augusti och oktober räknas som höstvinter. Det är inte ovanligt att stöta på fjällturister som kommer antingen för tidigt (maj- slutet av juni) eller för sent och blir överraskade av förhållandena. Under juli/början av augusti har jag sällan varit med om kallare än någon enstaka minusgrad, men i slutet av augusti har jag varit med om ordentliga snöoväder och ett antal kallgrader. Vädret förändras snabbt i början och slutet av säsongen.
 
Instämmer i fowwes ord, samtidigt har jag upplevt snö både natt och dag på så låg höjd som 800möh i Padjelanta i slutet av Juli. På vilken höjd man tältar har också betydelse (vanligtvis kallare högre upp på sommaren) men även vilket tält du har påverkar. Närheten till Nord Atlanten innebär alltid risk för snabba väderomslag.
Mina upplevelser från vandringar i dessa trakter under perioden mitten av Juli-slutet av Augusti på kalfjället är allt från värmebölja med 30+ till några få plusgrader och kylig NV vind på dagen. På nätterna från ca +15 ner till vanligtvis +3-4 grader, mot senare delen av augusti risk för frostnätter.
Utmed Kungsleden i östra delen av fjällkedjan och skogen är det normalt varmare än på kalfjället.
 
Värt att tänka på är att det blir ungefär en grad kallare för varje 100 höjdmeter man tar sig upp. Det är min erfarenhet av att vandra i kuperad terräng.
 
Har vandrat i Sarek med sol och högsommarvärme, vilket kan bli mycket ansträngande med tung packning.
Har också vandrat i samma område med kyla, regn och hårda vindar, självfallet inte så skoj. Med det vill jag säga att man måste vara beredd på allt slags väder med utrustning därefter. Vet man inte vilken utrustning jag avser så har man inget i fjällen att göra ! Men finns ju mycket litteratur om det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
foppa21 Väder/temperatur Sarek i Juni ? Fjällvandring 1
svenssonhanna Väder (temperatur) i Sarek i september? Fjällvandring 3
elinjani Temperatur natt aug/sept Kebenekaise fjällstation Fjällvandring 2
A.P. Sovsäck och temperatur? Fjällvandring 5
JMel Temperatur Rapaälven Fjällvandring 35
Vandersex Temperatur på nätter? juli-aug Fjällvandring 11
telleus Temperatur Fjällvandring 6
frilufsare temperatur i fjällen Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Jotun +temperatur Fjällvandring 6
Skeebum Temperatur Kebenekaise Fjällvandring 5
Jokk Temperatur i September? Fjällvandring 2
rotebroelvis Temperatur Rapadalen Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.