Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan?

Hej!
Jag (23), min syster(27), mamma (60) och pappa (76) ska åka till norra sverige över sommaren. Mamma har starka minnen från sarek-padjelanta-abisko området från 30 år sen, därför ska vi åka upp igen. Hon älskade speciellt rapadalen. Nu såg jag att man kan gå från sitoälvsbron till aktse stugan till skierfeklippan, och jag tror att hon hade älskat det. Min mamma har väldigt bra kondition och inga hälsobesvär. Min pappa har väldigt bra hälsa och kondition för sin ålder, men han kan ibland ha svårigheter med balansen och går långsammare än han gjorde tidigare. Nu undrar jag om någon vet hur svår denna vandring är. Specifikt om den är väldigt brant och stenig (/dåligt fotfäste). För isåfall kan den nog bli svår för honom.
Hoppas någon vet!
 
Det är en lätt tur utan egentliga tekniska svårigheter. Från Sitoälvbron är det en knapp mil på grusväg fram till båtlänningen, därefter ca 6km genom skogen på vältrampad stig (lite sten och rötter givetvis) till Aktse. Stigningen efter Aktse upp på platån (drygt 200 höjdmeter) och ledskiljet mot Skierfe är brant men inte tekniskt svår, utan vältrampad Kungsled. Även upp på själva Skeirfe dvs de sista ca 100 höjdmetrarna är enkelt.

Finns ju även möjlighet att ta båtskjuts mellan båtlänningen och Aktse om men föredrar det och inte vill promenera de sista 6km genom skogen.

Det är normalt ganska ont om vatten på sträckan Aktse-Skierfe så bra att planera att ta med sig vatten. Det finns en kallkälla precis öster om leden på stigningen upp från Aktse, några 10-tal höjdmeter innan ni kommer upp till ledskiljet mot Skeirfe. En död trillingbjörk på östra sidan invid leden visar var ni viker av för att hitta källan.
 
Senast ändrad:
Minns jag helt fel nu, men kan inte vägen mellan Aktse och Skierffe bitvis vara väldigt blöt? Inte svårt men lite tröttsamt. Brant och stenigt är det inte. På din beskrivning verkar det som att dina föräldrar skulle uppskatta det. Skierffe är helt fantastiskt! Första gången jag var där blev jag helt förälskad, och andra gången jag var i närheten måste jag bara upp dit en gång till, och jag hade så höga förväntningar. Och andra besöket överträffade till och med mina höga förväntningar! Åk dit!
 
Jag hat gått sträckan Aktse-Skierfe två gånger, båda gångerna i augusti och det är endast en liten passage genom vide ett par km från ledskiljet (strax väster om ett stort klippblock på höjden som kan ses nedifrån Aktse) som är blöt och lerig. Annars är sträckan torr och lättvandrat.
 
Om du tycker att skierfe ändå är för utmanande så kan jag rekommendera nammatj istället. Ligger bara några hundra meter från skierfe, och är i min mening en ännu vackrare utsikt än vad skierfe ger.
Väldigt lätt att gå upp på berget, men kräver båtskjuts från aktse.
 
Jag gick upp i början av september förra året och upplevde det inte som en "walk in the park" att gå 8 km upp till Skierfe och 8 km ned på samma dag. Jag är 64 år och har väl tränat så där och haft lite strul med knän och möjligen gick jag lite fel men minns en hel del stenskravel både innan jag närmade mig den sista stigningen till klippan samt under stigningen till toppen. Därtill var det ruggigt kallt och blåsigt uppe på klippan men behaglig temp nedanför. Lerigt blev det för att jag tog den "nedre stigen" efter ha vikt av från Kungsleden. Om ni är uppmärksamma och håller koll då ni vikt av till vänster mot Skierfe från Kungsleden kommer ni efter några minuter till en lite större sten som är lätt triangelformad. Där kan man ta en stig uppåt mot höger, ta den så slipper ni den värsta leran. Stigarna sammanstrålar vid en jättestor sten som inte går att missa så ni kan ha det som riktmärke när ni går tillbaka, att då i stället hålla vänster och gå så högt ni kan. Leran kan vara riktigt rejäl om det regnat någon dag innan. Jag har ingen åsikt om vad ni orkar eller inte men jag hade ont i fötterna efter vandringen och främst efter stenskravlet och den sista biten ned till Aktse igen. Från Sitoälvsbron till Aktse är det ingen fara, det var enkel vandring.
 
Hej!
Jag (23), min syster(27), mamma (60) och pappa (76) ska åka till norra sverige över sommaren. Mamma har starka minnen från sarek-padjelanta-abisko området från 30 år sen, därför ska vi åka upp igen. Hon älskade speciellt rapadalen. Nu såg jag att man kan gå från sitoälvsbron till aktse stugan till skierfeklippan, och jag tror att hon hade älskat det. Min mamma har väldigt bra kondition och inga hälsobesvär. Min pappa har väldigt bra hälsa och kondition för sin ålder, men han kan ibland ha svårigheter med balansen och går långsammare än han gjorde tidigare. Nu undrar jag om någon vet hur svår denna vandring är. Specifikt om den är väldigt brant och stenig (/dåligt fotfäste). För isåfall kan den nog bli svår för honom.
Hoppas någon vet!
Inga svårigheter, några partier som är lite steniga och som tidigare person sa så är det något blött vid ett parti. Generellt väldigt lättvandrat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Draupnir Tips på vintertur, lagomt svår. Fjällvandring 6
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
veni Kort berättelse om vandringen till Rago NP och Hellmobotn till Sörfjorden Fjällvandring 13
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
rator Tåg/buss till vandringen? Fjällvandring 1
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Bluesbrother Värt att ta med haspelspöt på vandringen? Fjällvandring 9
Magdafjäll Bästa vandringen i Sarek ? Fjällvandring 10
kungkokkos Första vandringen, tips mottages varmt. Fjällvandring 7
Helena B Första vandringen, tips på kläder när det är varmt. Fjällvandring 41
mherma Dom mest saknade prylarna på vandringen... Fjällvandring 43
Lerede Första vandringen Fjällvandring 31
Runner75 Jotunheimen-Var börja vandringen Fjällvandring 15
Welena Aktse men sen då? Fjällvandring 8
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Sverigesnationalparker.nu Aktse - Skierfe - Låddebakte - Sourva Fjällvandring 7
Hemskis Följa Sareks gräns från Aktse och norröver Fjällvandring 2
gusbo Sitoälvsbron - Aktse - Skierfe - Njunjes - Rapaselet tips Fjällvandring 26
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
zlate Båtar Aktse(Sarek) Fjällvandring 2
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
Härlundabo Från Aktse till Ritsem Fjällvandring 3
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Nordpilen Höstvandring Aktse Fjällvandring 3
HansLöfgren Sarek Nammatj - Aktse Fjällvandring 5
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
Daddy Aktse-Nammatj-Skierfe-Aktse Fjällvandring 2
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
lundegard Rinim via Alep Valek till Aktse? Fjällvandring 3
fowwe Båttrafiken vid Aktse nästa år Fjällvandring 11
pennan Aktse - läget just nu? Fjällvandring 6
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.