Är Aktse värt ett besök?

Vår familj har planer på att besöka Aktse området med en tur upp på Skierfe klippan i augusti. Undrar om hur man ska lägga upp vandringen.....vi tänkte ta det över ett veckoslut (bor i piteå).
Vi hade även tänkt ta med vår hund, är det något hinder?:)
 
Hej och välkommen till Utsidan!

Aktse och Skierfe är definitivt värda ett besök!!

Ett veckoslut låter lite kort, även om ni bor ganska nära. Vad menar du egentligen med veckoslut, lördag/söndag eller tre dagar?

Med tre dagar kan det funka när man hyr fyrhjulingstransport från Tjåmotis upp till sjön och fortsatt båtskjuts på sjön ända fram till Aktse.

Vad gäller fyrhjulings- och båttransporten finns det andra här på Utsidan som kan bidra med detaljerade uppgifter, namn och telefonnummer.

Du kan ju också kontakta Aktse-stugan, de torde också ha detaljerade uppgifter om de lokala transportförhållandena:
http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Lappland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Aktse/
Tydligen går det att ha hund med sig där i stugan men förbokning rekommenderas.
 
Skierffe ligger i Sarek så det är troligen inte OK att ta med hunden upp dit. Var själv upp två gånger i somras och utsikten är fenomenal.
 
Med ett veckoslut menar vi att vi åker upp torsdag em och börjar vandra på kvällen, sen tälta en bit in och fortsätta mot Aktse på fredag morgon.....tillbaka på söndag em-kväll. Vi kommer att vandra och endast ta båten. Måste vi kanske lägga till en dag?
Vi har förstått att Skierfe ligger på gränsen till Sarek, men Aktse stugan ligger utanför nationalparken...tänkte ta med hunden isåna fall inte till Skierfe klippan...om det går?
 
Några tips

Ni hinner bra om ni startar på en torsdag em. Som du kanske känner till kan man köra bil till Sitoälvsbron. Jag och min familj bor i Boden och vi brukar ha cyklar med oss då vi far till Aktse. Då kan man enkelt cykla till båtlänningen efter en fin cykelväg. Cykel med ordentlig pakethållare så att man kan fästa ryggsäcken ökar njutningen. Tar inte så lång tid. Därifrån kan man ta båtskjuts eller följa vandringsleden till Aktse. Tar inte heller så lång tid, ca 1 1/2 timme. Tältat har vi gjort vid båtlänningen men det finns många andra tältplatser. Om man går Kungsleden upp från Akte finns fina tältplatser precis när man kommer upp på kalfjället. Öster om kungsleden finns de bästa platserna med nära till vatten. Fantastisk utsikt kan utlovas.
Parkbestämmelserna skrevs för nästan 100 år sedan, på den tiden var hundhållningen inte densamma som idag och ett hundförbud var säkert motiverat med hänsyn till renskötseln. I dag är det närmast löjeväckande. Förutsatt att ni har hunden i koppel tror jag ingen tar anstöt om ni har med hunden sista biten till Aktseklippan. Med helt osannolik otur kan ni träffa på nån av länsstyrelsens naturbevakarna. Om denne då har en dålig dag kan det kosta några kronor i dagsböter. Själv skulle jag inte tveka att ta med min hund sista biten.
 
Vår familj har planer på att besöka Aktse området med en tur upp på Skierfe klippan i augusti. Undrar om hur man ska lägga upp vandringen.....vi tänkte ta det över ett veckoslut (bor i piteå).
Vi hade även tänkt ta med vår hund, är det något hinder?:)

Harry Skarin bor granne med busstoppet, han kör upp er till bron mot betalning så slipper ni den tradiga vägen. Personligen tycker jag inte vandringen från bron till Aktse är så väldigt fin och intressant, så kanske ska ni överväga båttransport (Lennart Lähnta?).

När det gäller hund eller inte hund tycker jag man ska vara petig och följa bestämmelserna och gränserna.

/Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
JMel Vad är detta på Sarvesjåkkås strand? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.