Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka

ska upp o fjällvandra och undrar vilken väg som lättas att gå upp till Låkkatjåkka och sedan ner till Abisko.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

avslutad210712

Gäst
Från Björkliden är ett annat alternativ som är hyfsat enkelt.

Eller så börjar du i Abisko och tar linbanan upp på fjället och avslutar i Björkliden.

Eller tar linbanan upp på fjället går till Låktatjåkka och går sedan Kårsavagge tillbaka till Abisko

Alternativen är många men vilket som är lättast är svårt att avgöra

Från björkliden...

...tycker jag. Har gått från flera håll och från tågstation är det kortare, men brantare. Jag tycker de 9 km från Björkliden med "lämplig lutning" fungerar bäst. Gick även där med mina barn när de var 6, 9 och 11 år och de gick bra trots +1 grad, motvind och regn :)

Att börja i Björkliden, gått till Låkta, ner i kårsavagge och följa den till Abisko är en väldigt trevlig tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips