Sarek, planering. Tips & Råd?

Nä, men detta är ett forum och du kunde motivera varför du inte tycker det var kul.
Är det för mycket begärt?
Jag tyckte att det var fantastiskt vackert att vandra obanat i Rapadslen.
För att det är en djungel och inte samma utsikt, förutom mot älven. Jag gick där för några år sen i skinande sol och 20 grader, men längtade upp på fjällen nästan direkt. Det är för mycket hinderbana där nere. Det var kul en gång, men har aldrig längtat tillbaka just dit.

HasseQ

Temp. avstängd
Jag vandrade den biten längs älven för längesen. Från Snavvavagge och ned mot Aktse. Tyckte det var superfint, och fin båttur genom deltat på slutet. Helst ska man ha fint väder och inte för mkt vatten i jåkkarna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag skulle reservera 3-dagar enkel tur från Sitoälvbron till Snavvavagge under hyfsade väderförutsättningar. Själv har jag bara gått höga vägen men både där och nere i djungeln i Rapadalen kan man lätt göra av med några timmar extra om man väljer fel väg eller om vad mm ställer till det.
Ett alternativ är givetvis att du startar eller slutar turen vid Suorva och tar allmänna kommunikationer mellan Suorva-Tjåmåtis och fixar skjuts Tjåmåtis-Sitoälvbron.

Jag skulle reservera 3-dagar enkel tur från Sitoälvbron till Snavvavagge under hyfsade väderförutsättningar. Själv har jag bara gått höga vägen men både där och nere i djungeln i Rapadalen kan man lätt göra av med några timmar extra om man väljer fel väg eller om vad mm ställer till det.
Ett alternativ är givetvis att du startar eller slutar turen vid Suorva och tar allmänna kommunikationer mellan Suorva-Tjåmåtis och fixar skjuts Tjåmåtis-Sitoälvbron.

Ja, vi förutsätter bra sikt. Annars vill vi inte navigera höga vägen. Får man faktiskt räkna med tre dagars vandring, eller är det med buffert? Vet att det är snårig terräng men det lät mycket.

Vi ska kika på punkt till punkt vandringar också, tack!

Ja, Basstavagge kunde ju va ett alternativ. Kanske först mot Aktse, sen upp till Skierffe och därifrån sen norrut mot Rinim och sen Bastavagge och sen Låddebakte/Snavvavagge och rapadalen tillbaka. Vet doch inte hur det går att ta sig ner från fjället mot Rinim, men nånstans borde det väl gå.
För Basstavaggevägen är det väl rimligare att gå kungsleden och sedan båtskjuts över till Rinim?

För Basstavaggevägen är det väl rimligare att gå kungsleden och sedan båtskjuts över till Rinim?
Jo så kan man så klart göra, men själv hade jag nog föredragit att vandra över fjället och kanske vandra mot Vassjabakte och ta Skajdasvagge ner mot Basstvagge. Blir några höjdmeter iof, men ser inte ogörbart ut på google Earth.
Eller andra hållet kanske är trevligare?

För många år sedan så åkte jag båt till Robin. Att knata fram och kika runt hörnet och in i till Basstavágge var nog en av de mäktigaste upplevelserna jag haft som fjällvandrare. Troligen för att denna vy, med dessa höga väggar, både till vänster och höger om mig. Basstavágge Var i alla fall fin och lättvandrad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips