Oklar Sarektur i Augusti

Jag och kärleken tänker bege oss på tur i Sarek under Semestern i början på Augusti. Båda noviser vad gäller Sarek. Har tänkt ut något sånär förslag men har egentligen ingen aning vart man borde gå. Så kom med förslag och invändningar! Som det ser ut i nuläget:
Parkera bilen vid Sitoälvsbron - Aktse - Skierfe - Nammasj - Rapadalen på höjden - Rapadalen - Skarja - Alggavagge - Alkavarekapell.
Härifrån kluven men antingen via Sarvesbuollda till Sarvesvagge alt. gå tillbaks och genom Niejdariehpvagge och vidare i Sarvesvagge.
Sen vet jag inte. Är sugen på Basstavagge men känns drygt att antingen vada Rapaälven om möjligt eller gå upp till Skarja och genom Basstavagge. Men blir det aktuellt så gissar jag att man tar Båt från Rinim(om kaptenen har tid) eller Sitojaurstranden tillbaks, sedan ner mot Aktse och bilen. Alt. om orken och maten inte är slut så gå genom Skajdasjvagge - Vassjavagge - hitta nån väg till Aktse.
Men är Basstavagge värt? Eller struntar man i den och istället går från Sarvesvagge genom Noajdevagge till Njoatsovagge och vidare till Pårek. Därifrån avsluta turen i Kvikkjokk och tigga skjuts till Tjåmotis eller ta sig till bilen via kungsleden -Aktse-Sitoälvsbron.
Ett alternativ är ju att bara t ta en dagstur eller två på vägen till Skarja och springa in i Basstavagge med en ev topptur. Har fått för mig att Bastavagge är värt, typ som att gå till Mordor.

Rörigt men kanske någon förstår och har någon synpunkt? Tänker inte starta någon annanstans än Kvikkjokk eller Sitoälvsbron.

Vi har max 15 vandringsdagar till förfogande och förmodligen mat för 13 dagar.

När jag nu läser vad jag skrivit så tänker jag att vi kanske vänder på rutten:
Kvikkjokk - Pårek - Njoatsovagge - Luohttolahko - Noajdevagge - Sarvesvagge- Alkavare - Alggavagge - Skarja - Basstavagge - Skajdasjvagge - Vassjavagge - Ner mot Rapadalen på höjden via Nammasj - Skierfe och Aktse. Men kanske tråkigt att gå från Rapadalen istället för mot den?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är ni erfarna av området kanska ni kan klara den turen i ditt andra inlägg på runt 12 dagar plus reservtid. Däremot har jag svårt att förstå hur Nammasj kommer in i bilden när du skriver Rapadalen på höjden och Skierfe?
En Sarek vandring kräver som regel noggrann planering för att undvika svårigheter som omöjliga eller farliga vad, snudd på oframkomlig terräng etc. Dessutom med landets högsta medelnederbörd måste man alltid räkna in dåligt väder i turen med allt vad det innebär.
Då ni inte gått i Sarek förut och har erfarenhet av området skulle jag rekommendera en tur genom de mer lättillgängliga dalgångarna så några förslag:
Ritsem- Gisuris-Routesvagge-Skarja- Rapadalen ( höga eller låga vägen)- Skierfe och avsluta i Kvikkjokk eller Saltluokta.
Kvikkjokk-Padjelantaleden till Tarralouppal- Alkavarekapell- Alggavagge-Skarja-Biellevallda. Därifrån har ni allt efter tid och ork möjlighet att gå mot Suorva, Bastavagge eller Rapadalen. Ni kan också gå Routevagge med avslut i Ritsem från Skarja.

Är ni erfarna av området kanska ni kan klara den turen i ditt andra inlägg på runt 12 dagar plus reservtid. Däremot har jag svårt att förstå hur Nammasj kommer in i bilden när du skriver Rapadalen på höjden och Skierfe?
En Sarek vandring kräver som regel noggrann planering för att undvika svårigheter som omöjliga eller farliga vad, snudd på oframkomlig terräng etc. Dessutom med landets högsta medelnederbörd måste man alltid räkna in dåligt väder i turen med allt vad det innebär.
Då ni inte gått i Sarek förut och har erfarenhet av området skulle jag rekommendera en tur genom de mer lättillgängliga dalgångarna så några förslag:
Ritsem- Gisuris-Routesvagge-Skarja- Rapadalen ( höga eller låga vägen)- Skierfe och avsluta i Kvikkjokk eller Saltluokta.
Kvikkjokk-Padjelantaleden till Tarralouppal- Alkavarekapell- Alggavagge-Skarja-Biellevallda. Därifrån har ni allt efter tid och ork möjlighet att gå mot Suorva, Bastavagge eller Rapadalen. Ni kan också gå Routevagge med avslut i Ritsem från Skarja.
Tack för dina synpunkter. Tror nog det blir turen i mitt andra inlägg. Va rädd att någon slulle säga upp mot 3v. Men 12 dagar låter bättre så jag chansar på 10-12 dagar. Börjar maten sina får man tänka om. Ritsem och Padjelanta är inget alternativ, turen är inte tänkt att vara en fika i parken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips