Oklar Sarektur i Augusti

Jag och kärleken tänker bege oss på tur i Sarek under Semestern i början på Augusti. Båda noviser vad gäller Sarek. Har tänkt ut något sånär förslag men har egentligen ingen aning vart man borde gå. Så kom med förslag och invändningar! Som det ser ut i nuläget:
Parkera bilen vid Sitoälvsbron - Aktse - Skierfe - Nammasj - Rapadalen på höjden - Rapadalen - Skarja - Alggavagge - Alkavarekapell.
Härifrån kluven men antingen via Sarvesbuollda till Sarvesvagge alt. gå tillbaks och genom Niejdariehpvagge och vidare i Sarvesvagge.
Sen vet jag inte. Är sugen på Basstavagge men känns drygt att antingen vada Rapaälven om möjligt eller gå upp till Skarja och genom Basstavagge. Men blir det aktuellt så gissar jag att man tar Båt från Rinim(om kaptenen har tid) eller Sitojaurstranden tillbaks, sedan ner mot Aktse och bilen. Alt. om orken och maten inte är slut så gå genom Skajdasjvagge - Vassjavagge - hitta nån väg till Aktse.
Men är Basstavagge värt? Eller struntar man i den och istället går från Sarvesvagge genom Noajdevagge till Njoatsovagge och vidare till Pårek. Därifrån avsluta turen i Kvikkjokk och tigga skjuts till Tjåmotis eller ta sig till bilen via kungsleden -Aktse-Sitoälvsbron.
Ett alternativ är ju att bara t ta en dagstur eller två på vägen till Skarja och springa in i Basstavagge med en ev topptur. Har fått för mig att Bastavagge är värt, typ som att gå till Mordor.

Rörigt men kanske någon förstår och har någon synpunkt? Tänker inte starta någon annanstans än Kvikkjokk eller Sitoälvsbron.

Vi har max 15 vandringsdagar till förfogande och förmodligen mat för 13 dagar.
 
När jag nu läser vad jag skrivit så tänker jag att vi kanske vänder på rutten:
Kvikkjokk - Pårek - Njoatsovagge - Luohttolahko - Noajdevagge - Sarvesvagge- Alkavare - Alggavagge - Skarja - Basstavagge - Skajdasjvagge - Vassjavagge - Ner mot Rapadalen på höjden via Nammasj - Skierfe och Aktse. Men kanske tråkigt att gå från Rapadalen istället för mot den?
 
Är ni erfarna av området kanska ni kan klara den turen i ditt andra inlägg på runt 12 dagar plus reservtid. Däremot har jag svårt att förstå hur Nammasj kommer in i bilden när du skriver Rapadalen på höjden och Skierfe?
En Sarek vandring kräver som regel noggrann planering för att undvika svårigheter som omöjliga eller farliga vad, snudd på oframkomlig terräng etc. Dessutom med landets högsta medelnederbörd måste man alltid räkna in dåligt väder i turen med allt vad det innebär.
Då ni inte gått i Sarek förut och har erfarenhet av området skulle jag rekommendera en tur genom de mer lättillgängliga dalgångarna så några förslag:
Ritsem- Gisuris-Routesvagge-Skarja- Rapadalen ( höga eller låga vägen)- Skierfe och avsluta i Kvikkjokk eller Saltluokta.
Kvikkjokk-Padjelantaleden till Tarralouppal- Alkavarekapell- Alggavagge-Skarja-Biellevallda. Därifrån har ni allt efter tid och ork möjlighet att gå mot Suorva, Bastavagge eller Rapadalen. Ni kan också gå Routevagge med avslut i Ritsem från Skarja.
 
Är ni erfarna av området kanska ni kan klara den turen i ditt andra inlägg på runt 12 dagar plus reservtid. Däremot har jag svårt att förstå hur Nammasj kommer in i bilden när du skriver Rapadalen på höjden och Skierfe?
En Sarek vandring kräver som regel noggrann planering för att undvika svårigheter som omöjliga eller farliga vad, snudd på oframkomlig terräng etc. Dessutom med landets högsta medelnederbörd måste man alltid räkna in dåligt väder i turen med allt vad det innebär.
Då ni inte gått i Sarek förut och har erfarenhet av området skulle jag rekommendera en tur genom de mer lättillgängliga dalgångarna så några förslag:
Ritsem- Gisuris-Routesvagge-Skarja- Rapadalen ( höga eller låga vägen)- Skierfe och avsluta i Kvikkjokk eller Saltluokta.
Kvikkjokk-Padjelantaleden till Tarralouppal- Alkavarekapell- Alggavagge-Skarja-Biellevallda. Därifrån har ni allt efter tid och ork möjlighet att gå mot Suorva, Bastavagge eller Rapadalen. Ni kan också gå Routevagge med avslut i Ritsem från Skarja.
Tack för dina synpunkter. Tror nog det blir turen i mitt andra inlägg. Va rädd att någon slulle säga upp mot 3v. Men 12 dagar låter bättre så jag chansar på 10-12 dagar. Börjar maten sina får man tänka om. Ritsem och Padjelanta är inget alternativ, turen är inte tänkt att vara en fika i parken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Tomjej Sällskap Sarektur 16-23 aug Fjällvandring 5
skellington Sevärdheter på längre sarektur? Fjällvandring 7
Tant gron Tips på Sarektur? Fjällvandring 6
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
thomalin Feedback på sarektur Fjällvandring 19
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
ljamoller Storadalen/Lunndorren, augusti 2024 Fjällvandring 14
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vadvetjåkkå i månadsskiftet juli / augusti Fjällvandring 20
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
moa_k40 Vandringssällskap i augusti Fjällvandring 2
veni Trepassleden med start 20 Augusti Fjällvandring 4
orchidkarma Stora Sarektraversen (augusti) Fjällvandring 1
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
Angeliica Sällskap för vandring i augusti! Fjällvandring 3
veni Trepassleden i slutet av augusti Fjällvandring 28
sabinak Vandring och boende över 2000m i Alperna Augusti? Fjällvandring 4
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
arvidl Samåkning Umeå till Sitoälvsbron mitten av augusti Fjällvandring 0
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
nattelva Sällskap i Augusti Fjällvandring 3
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ricksteam vandring i abisko slutet av augusti Fjällvandring 1
Vimmelklantig Grövelsjön augusti, nybörjarfrågor. Fjällvandring 6
cloud76 Rogenområdet mitten av augusti - folktomt? Fjällvandring 1
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Helsing Stabbursdalen i Norska finnmark i augusti? Fjällvandring 1
Per-Tommy Kungsleden slutet augusti Fjällvandring 11
Hedan76 Kungsleden i Augusti Fjällvandring 6
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
daywalker Helags början på Augusti Fjällvandring 2
petternyqvist Dela taxi från Jokkmokk till Sitoälvsbron 4:e augusti? Fjällvandring 2
Nettchen Fyrkanten i augusti 2013 Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.