Sarek antal reservdagar.

Sitter och planerar sommarens resa till Sarek i slutet på juli, början på augusti. Det blir vår första gång i Sarek.

Jag söker råd kring hur vi många reservdagar vi bör planera in, då flera av vaden kan bli väldigt svåra vid högt vattenstånd som jag förstår det. Är en reservdag tillräckligt, med plan B på en förkortad rutt, eller hur brukar ni tänka?

Vi planerar att gå Ahkka-Ruohtesvagge-Snavavagge-Rapadalen. Vaden som kan ställa till problem bör vara Suottasjåhkkå, Tjånarisjågåsj, Jilajåhkå och vadet vid Skoarkkijavratja.

Plan B lär bli att gå Basstavagge-Suorva istället för Rapadalen vid högt vattenstånd.
 
Öhum. Det är ju en intressant fråga, som kräver självkännedom. Kan du gå 7km extra utan problem ? Eller lite jävlar anama och plaska över en jokk på ett ofarligt ställe även om du blir blöt ? Beräkna en extra dag, det ordnar sig !
 
Antal reservdagar är väl en ganska personligt fråga.
Hur många reservdagar kan (!) man läga till? Vad kan man tänka sig använda reservdagar till när man inte måste (!) använda dom.
När jag gick typ samma sträcka under min första Sarek-vandring låg vi en dag i tält vid renvaktarstugan i Ruohttesvagge (p.g.a dåligt väder), andra reservdagen gick vi upp till Skierffe och den sista blev en extra dag i Salto.
Läg till två reservdagar om tiden finns, då blir ni inte stressad att inte använda reservdagen för ni tänker att kannske behöver den senare.

Plan B är ingen bra plan B, planläg den längs Bierikjavrre och över Guhkesvaggebron då blir den en användbar plan B.
 
Sitter och planerar sommarens resa till Sarek i slutet på juli, början på augusti. Det blir vår första gång i Sarek.

Jag söker råd kring hur vi många reservdagar vi bör planera in, då flera av vaden kan bli väldigt svåra vid högt vattenstånd som jag förstår det. Är en reservdag tillräckligt, med plan B på en förkortad rutt, eller hur brukar ni tänka?

Vi planerar att gå Ahkka-Ruohtesvagge-Snavavagge-Rapadalen. Vaden som kan ställa till problem bör vara Suottasjåhkkå, Tjånarisjågåsj, Jilajåhkå och vadet vid Skoarkkijavratja.

Plan B lär bli att gå Basstavagge-Suorva istället för Rapadalen vid högt vattenstånd.
Jag brukar tänka "ansträngning/dag", och ibland blir det kortare, ibland längre...oftast är hemresan planerad så att jag har lite luft i planeringendvs lite reserv.

Frågan är om TS har råd att gå kortare nån dag och ta igen det någon annan dag? 15 km superjobbig terräng är inte samma sak som 15 km på fin hedmark...

Korta av, eller ändra på annat sätt...det gäller att känna vad som är rimligt...Sarek är Sarek, men det handlar om att orka gå.

Det var lite funderingar från mig...och ofta är det bra att kunna ändra planen om man inte kan, orkar eller får något problem under vandringen. Det är ganska jobbigt att känna att man är tvungen att gå ett antal km per dag för att hinna med en buss, eller ett tåg. Där har man ju varit...inte igen säger jag!
 
Förstår inte varför ni skall vada Suottasjåhkkå på den turen och väljer den sidan av Routesvagge om ni är nya i Sarek? Ta Padjelandaleden ner till Treparksmötet (dvs använd bron över Sjnjuvtdudisjåhkå) och gå sedan upp på Gisuristerassen mot Routesvagge vilket är den enklaste vägen. Tjåggnårisjåhkå är väl då det svåraste vadet på sträckan förutsatt vädret inte ställer till det med mycket nederbörd. De andra vattendragen du räknar upp som Jilajåhkå och vadet vid Skoarkkijavratja är normalt enkla vad. Du skriver inte vilken väg ni väljer senare, dvs nere i Rapadalen eller höga vägen. Om ni väljer höga vägen bör ni uppmärksamma Luleå Vassjajågåsj som bildar en mycket brant ravin och därför behöver vadas ovan denna runt 950möh. Även detta vattendrag kan snabbt stiga vid riklig nederbörd. Vart har ni planrerat vandra efter Rapadalen och hur många vandringsdagar har ni planerat totalt?
Som Henning skriver, er Plan B funkar inte utan skall ni gå mot Suorva och Gukkesvaggebron skall ni inte gå in i Bastavagge och hamna på fel sida Sijddoädno som inte går att vada. Följ istället Bierikjavvre västra sida upp mot Gukkesvaggebron.
 
Du Mapalon har fått bra och detaljerade svar. Jag har inte så mycket att bidra med annat än att om Tjågnorisjokk visar sig omöjlig kan man gå ner till Rapaälven och vada vid utloppet. Plan B kan fungera om målet är Salto då det finns boende i Rinim som nog kan skjutsa med båt till Sitojaurestugan. Därifrån Kungsleden till Salto.
 
Tack för alla svar! Vid vidare eftertanke så blir det nog lite stressigt för oss att gå genom Rapadalen, då det innebär att vi inte har någon vidare marginal för fel - alltså ingen tid för reservdag.

Vår nya plan går genom Basstavagge, med totalt en reservdag, men chans för att vika av norrut ännu tidigare om det skulle behövas. Den ser ut såhär:

Dag 1: Ahkkastugorna -> en bit efter Treparksmötet. Alternativt gå via dalen öster om Sinjuvtjudis om vattnet ej är högt.

Dag 2: in i Ruohtesvagge, tältplats kring Boajsatjåhkkå.

Dag 3: Vidare mot södra delen av Bielavarasj, eller lite längre österut.

Dag 4: Genom Basstavagge, tälta östra mynningen.

Dag 5: Norrut till Guhkesvaggebron.

Dag 6: Guhkesvaggebron till kalfjället ovan Suorva.

Dag 7: (reservdag)

Dag 8: Gå sista biten till Suorva, ta bussen.

Plan B blir genom Bierikjavrre istället, precis som era förslag.

Vad tycks? Vid fint väder kanske vi nyttjar den kortare turen genom Bierikjavvre ändå, och lägger dagar på toppturer istället.
 
För att sakna erfarenhet av Sarek tycker jag er plan är väl ambitiös. Planera 3 dagar från Änonjalme-Skarja, ytterligare en halv dag till Biellevallda. Detta är i bra väder och att ni inte behöver gå ner och vada Tjåggnårisjåhkå vid svämkäglan som kräver ytterligare ett antal timmars extra tid. Tiden (8 d inkl reservdag) är realistisk om ni väljer er plan fram till Biellevallda och sedan går direkt mot Sourva via Gukkesvaggebron. På den turen kan även Njavvejågåsj vålla problem att vada vid hög vattenföring, men sikta kring 850-900möh där den delar sig temporärt i två fåror så är det enklare. Även mer lättvandrat över Njavvebouldda på lite högre nivå för att slippa vide, och bra tältplatser norr om jokken på den nivån.
Om ni läst vad jag och Henning tidigare skrivit så funkar inte er tur efter Biellevallda, dvs ni kan inte gå genom Bastavagge och sedan till Gukkesvaggebron som du beskriver för dag 4-5. Utan väljer ni Bastavagge är det båtskjuts till Sitojaurestugorna som gäller.
Kan även nämna att Bastavagge har ett par vattendrag som snabbt stiger vid nederbörd och blir omöjliga att vada, så har genom åren mött många vandrare som tvingats till stopp i Bastavagge i avvaktan på sjunkande vattennivåre eller vända tillbaka.
 
Alltså, kör på ursprungliga planen, och comment #5 och #6. Klart ni måste testa Rapadalen, finaste stället i Sarek. Snavvavagge och sen nere längs älven till Aktse. Fantastiskt. Go for it !!
 
För att sakna erfarenhet av Sarek tycker jag er plan är väl ambitiös. Planera 3 dagar från Änonjalme-Skarja, ytterligare en halv dag till Biellevallda. Detta är i bra väder och att ni inte behöver gå ner och vada Tjåggnårisjåhkå vid svämkäglan som kräver ytterligare ett antal timmars extra tid. Tiden (8 d inkl reservdag) är realistisk om ni väljer er plan fram till Biellevallda och sedan går direkt mot Sourva via Gukkesvaggebron. På den turen kan även Njavvejågåsj vålla problem att vada vid hög vattenföring, men sikta kring 850-900möh där den delar sig temporärt i två fåror så är det enklare. Även mer lättvandrat över Njavvebouldda på lite högre nivå för att slippa vide, och bra tältplatser norr om jokken på den nivån.
Om ni läst vad jag och Henning tidigare skrivit så funkar inte er tur efter Biellevallda, dvs ni kan inte gå genom Bastavagge och sedan till Gukkesvaggebron som du beskriver för dag 4-5. Utan väljer ni Bastavagge är det båtskjuts till Sitojaurestugorna som gäller.
Kan även nämna att Bastavagge har ett par vattendrag som snabbt stiger vid nederbörd och blir omöjliga att vada, så har genom åren mött många vandrare som tvingats till stopp i Bastavagge i avvaktan på sjunkande vattennivåre eller vända tillbaka.
3 dagar från Änonjalme till Skarja är 14km i snitt om man går via treparksmötet. Jag har förstått Ruohtesvagge som väldigt lättvandrad. Ja vi behöver tänka på att vi kan behöva gå ner och vada Tjåggnårisjåhkå längre ner, tack!

Neregård beskriver rutten från Basstavagge upp till bron som lättvandrad förutom videsnår som behövs passeras strax norr om Lulep Basstajåhkå. Varför går inte denna rutt att genomföras menar du?
 
Alltså, kör på ursprungliga planen, och comment #5 och #6. Klart ni måste testa Rapadalen, finaste stället i Sarek. Snavvavagge och sen nere längs älven till Aktse. Fantastiskt. Go for it !!
Skärmavbild 2024-06-10 kl. 13.57.23.png

Detta var den ursprungliga planen (förutom att vi kanske lägger om början till att gå genom treparksmötet istället. Hur tycker du att den ser ut?
 
Lite snabbare än när jag gick där för längesen... Har för mig att jag planerade några dar till.

Routesvagge är lätt, sen måste man ju campa vid Skarja och relaxa lite. Sen fanns en snöbrygga över Tjågnårisjåkkå. Efter Snavvavagge följde jag älven till Aktse, tyckte det var riktigt coolt att gå där - några ganska djupa jokkar att passera, men det funkade.

Men man vet bäst själv hur långt man gillar att gå på en dag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 17
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.