Aktse men sen då?

Hejsan,

Sitter som många andra och planerar sommarens vandring. Då jag vandrar ensam och har kärleken till naturen som största intresse och mindre intresserad av långa vandringar är jag lite fundersam över hur jag ska lägga upp sommarens vandring i Sarek.

Min plan är att ta helikopter från Kvickjock till Aktse för att vandra upp till skierfeklippan men vart tar jag vägen sedan för att få ut så mycket som möjligt av min resa utan att behöva vandra kanske mer än 10km om dagen (samtidigt inte vara fast vid en punkt) för att inom fem sex dagar kunna bli upphämtad med helikopter igen?

Förstår att helikopter inte får landa inom parken men vill inte behöva gå igenom hela parken till de mer kända upphämtningsplatserna.

Tarvtacsamt emot tipps och idéer. Kanske bör jag planera en helt annan startplats men vill så gärna njuta av utsikten över Rapadalen.
 
Antingen gör du en rundtur i området och blir upphämtad på samma plats. Eller så går du "höga vägen" bort till Lulep Vassjajågåsj, beundrar utsikten över Rapaselet och blir sedan upphämtad i östligaste änden Vassjavagge. I det senare fallet blir det nog billigare att utgå från Stora Sjöfallet.
 
Gå Kungsleden till Kvikkjokk. Eller om det är fint väder, gå runt några dar i fjällen N och NÖ Skierfe, och sedan tillbaka till Skierfe/Aktse.
För att se dom finare delarna av Sarek behöver man tyvärr fler dar och längre dagsturer.
 
Senast ändrad:
Gå Kungsleden till Kvikkjokk. Eller om det är fint väder, gå runt några dar i fjällen N och NÖ Skierfe, och sedan tillbaka till Skierfe/Aktse.
För att se dom finare delarna av Sarek behöver man tyvärr fler dar och längre dagsturer.

Vad anser du är de finare delarna av Sarek?
 
Strikt talat är det ca 5 dagar a 10km/dag genom parken via rapadalen och bierikjavrre ut till vita stenen som jag minns är ett ställe där de hämtar upp vandrare. Men det är väl inte den enklaste terrängen att vandra i. Å andra sidan så är bierikjavrre en av de finaste delarna av sarek.
 
Skulle man hinna Aktse till Gisuris på sju dagar? Tänkte då starta vid Aktse gå via Rapadalen till Ruohtesvagge. Dvs en linje rakt igenom från söder till norr.
 
Skulle man hinna Aktse till Gisuris på sju dagar? Tänkte då starta vid Aktse gå via Rapadalen till Ruohtesvagge. Dvs en linje rakt igenom från söder till norr.
Du kan landa nära parkgränsen vid Nammasj. Däremot ligger Gisuris inom parkgränsen. Du måste fortsätta ner till Kutjaures östra strand som ligger precis utanför parkgränsen. Alternativt går du fram till Änonjalme. Om du hinner det på sju dagar kan jag inte svara på.
 
Såhär gjorde jag förra året. Aktse till Aktse på fem dagar. Fin tur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Sverigesnationalparker.nu Aktse - Skierfe - Låddebakte - Sourva Fjällvandring 7
Hemskis Följa Sareks gräns från Aktse och norröver Fjällvandring 2
gusbo Sitoälvsbron - Aktse - Skierfe - Njunjes - Rapaselet tips Fjällvandring 26
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
zlate Båtar Aktse(Sarek) Fjällvandring 2
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
Härlundabo Från Aktse till Ritsem Fjällvandring 3
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Nordpilen Höstvandring Aktse Fjällvandring 3
HansLöfgren Sarek Nammatj - Aktse Fjällvandring 5
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
Daddy Aktse-Nammatj-Skierfe-Aktse Fjällvandring 2
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
lundegard Rinim via Alep Valek till Aktse? Fjällvandring 3
fowwe Båttrafiken vid Aktse nästa år Fjällvandring 11
pennan Aktse - läget just nu? Fjällvandring 6
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
pennan Rekognosering från Aktse Fjällvandring 4
freddoc Cykelvägen till Aktse Fjällvandring 19
claes_t Aktse till Ritsem Fjällvandring 12
Sander United Sarek - Padle i kano fra Sitoälvsbroen til Aktse ?? Fjällvandring 7
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
niklas_klinte Parkering vid Aktse Fjällvandring 2
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Silverfox Priser Aktse - Tjåmotis Fjällvandring 3
HELS Båt till Aktse? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
danha Tälta norr om Aktse Fjällvandring 8
BIF Tjåmotis-Aktse-Rapadalen Fjällvandring 43
Bcerne Pris Tjåmotis-Aktse Fjällvandring 5
Lars S Aktse - Pastavagge Fjällvandring 1
Lars S Aktse - Rinim Fjällvandring 0
Till Aktse med Taxi och båt, hjälp! Fjällvandring 1
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Quebec Vandringskompis sökes sen juni eller juli Fjällvandring 1
ripjägarn Sen vår Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.