Aktse men sen då?

Hejsan,

Sitter som många andra och planerar sommarens vandring. Då jag vandrar ensam och har kärleken till naturen som största intresse och mindre intresserad av långa vandringar är jag lite fundersam över hur jag ska lägga upp sommarens vandring i Sarek.

Min plan är att ta helikopter från Kvickjock till Aktse för att vandra upp till skierfeklippan men vart tar jag vägen sedan för att få ut så mycket som möjligt av min resa utan att behöva vandra kanske mer än 10km om dagen (samtidigt inte vara fast vid en punkt) för att inom fem sex dagar kunna bli upphämtad med helikopter igen?

Förstår att helikopter inte får landa inom parken men vill inte behöva gå igenom hela parken till de mer kända upphämtningsplatserna.

Tarvtacsamt emot tipps och idéer. Kanske bör jag planera en helt annan startplats men vill så gärna njuta av utsikten över Rapadalen.

Antingen gör du en rundtur i området och blir upphämtad på samma plats. Eller så går du "höga vägen" bort till Lulep Vassjajågåsj, beundrar utsikten över Rapaselet och blir sedan upphämtad i östligaste änden Vassjavagge. I det senare fallet blir det nog billigare att utgå från Stora Sjöfallet.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
Gå Kungsleden till Kvikkjokk. Eller om det är fint väder, gå runt några dar i fjällen N och NÖ Skierfe, och sedan tillbaka till Skierfe/Aktse.
För att se dom finare delarna av Sarek behöver man tyvärr fler dar och längre dagsturer.

Senast ändrad:
Gå Kungsleden till Kvikkjokk. Eller om det är fint väder, gå runt några dar i fjällen N och NÖ Skierfe, och sedan tillbaka till Skierfe/Aktse.
För att se dom finare delarna av Sarek behöver man tyvärr fler dar och längre dagsturer.

Vad anser du är de finare delarna av Sarek?

Strikt talat är det ca 5 dagar a 10km/dag genom parken via rapadalen och bierikjavrre ut till vita stenen som jag minns är ett ställe där de hämtar upp vandrare. Men det är väl inte den enklaste terrängen att vandra i. Å andra sidan så är bierikjavrre en av de finaste delarna av sarek.

Skulle man hinna Aktse till Gisuris på sju dagar? Tänkte då starta vid Aktse gå via Rapadalen till Ruohtesvagge. Dvs en linje rakt igenom från söder till norr.

Skulle man hinna Aktse till Gisuris på sju dagar? Tänkte då starta vid Aktse gå via Rapadalen till Ruohtesvagge. Dvs en linje rakt igenom från söder till norr.
Du kan landa nära parkgränsen vid Nammasj. Däremot ligger Gisuris inom parkgränsen. Du måste fortsätta ner till Kutjaures östra strand som ligger precis utanför parkgränsen. Alternativt går du fram till Änonjalme. Om du hinner det på sju dagar kan jag inte svara på.

Såhär gjorde jag förra året. Aktse till Aktse på fem dagar. Fin tur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips