Sarek antal reservdagar.

Mycket ambitiös tidplan, som kommer att kräva både ork och tur med vädret. Det är inte bara långa etapper oledat, utan vad, vegetation, stora höjdskillnader och stenskrävel som skall passeras och sätter ner hastigheten.
Utan reservtid, strålande väder och med en ambitiös tidplan hade jag sagt 7 dagar från Änonjalme till Svijnne, men då har jag gått dessa turer, kan vaden och känner sträckan. Får ni ont om tid kan man skippa Skierfe och gena mot Svijnne (väljer man att gå mot Skeirfe har man ett rejält stenskravel att passera på sydsidan av Gierdogiesjtjåhkkå som inte skall underskattas, och speciellt om det är blött kommer kräva försiktighet och tid. Även höga vägen kan vara problematisk med sikt och orientering i dåligt väder och låg molnhöjd.
Sedan över Sitojaure och vid Kebnats har ni båttider att passa in (finns inga möjligheter att ro över dessa passager).

En idé, och det är bara en idé:
Ha så pass mycket luft i planen att det är möjligt att korta av rutten om en eller två dagar blir kortare. jag menar, att ta igen förlorade kilometer är bara jobbigt.
Hur många dager man kan gå per dag är individuellt...och när fokus blir att "bara komma fram" ska man tänka om. Nu menar inte jag att TS planerar så, utan mer generellt.
En vandring i Sarek ska upplevas och en dag kan vara ganska kort om man tar det lugnt och passar på att känna, njuta, ta fotopauser...
Är det lite ansträngande så kanske en dagsetapp är max 10 km, om man passar på att njuta...ja, rentav kortare än så ibland. Viktigast är kanske att man inte missar buss/tåg hem, om man bokat det. Ha luft i planeringen.
Som sagt...Sarek ska upplevas...hinner man inte allt man tänkt sig kan man alltid komma tillbaka en annan gång.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag brukar tänka cirka 10-12 km per dag snarare än i termer av reservdagar när jag planerar, vilket ger lagom marginal, för mig.

Jag brukar tänka cirka 10-12 km per dag snarare än i termer av reservdagar när jag planerar, vilket ger lagom marginal, för mig.
Lustigt, det är ungefär lika långt jag brukar planera varje dag när jag går i Sarek. Vissa dagar kan 12km vara långt, andra när terrängen och vädret är med en kan man knata på betydligt längre. Har man tur med alla parametrarna och hamnar före planeringen mot senare delen av vandringen finns det alltid saker man kan göra för att njuta av tillvaron, dagstur/topptur/vilodag är bra exempel. Att tvingas bryta lägret i hällregn och oväder bara för att man planerat ett för tufft schema är ingen bra start på dagen, hellre ha lite marginal för att vänta ut en lucka i vädret innan man packar ihop. Det är ju ändå semester och inte en expedition man är ute på.

HasseQ

Temp. avstängd
Och en kort dag i början, då är ryggsäcks-jävla-helvetet extra tungt. Och extra långt på slutet, om det dessutom är lätt terräng.

Och en kort dag i början, då är ryggsäcks-jävla-helvetet extra tungt. Och extra långt på slutet, om det dessutom är lätt terräng.
I mitt fall brukar jag ha bra spring i benen första dagen efter ett dygn på tåg/buss och längtan ut. Det är väl 2:a eller 3:e dygnet ryggsäcken brukar kännas som tyngst, men det brukar gå över snabbt när man mentalt tänker på att den faktiskt blir lite lättare för var dag och kroppen början vänja sig vid den nya fysiska ansträngningen;)

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips