Inget uttömmande svar på alla dina frågor, men rekommendationen är att läsa någon av guideböckerna för Sarek för bättre information. Du skriver även att ni har fjällvana men inte Sarek, skillnaden ligger inte enbart i området utan just av erfarenheten att gå oledat med den extra planering och erfarenheten det innebär map vägval, terräng, vad mm. Även distanserna man rimligtvis kan gå per dag skiljer sig markant från att gå på led, där 3-4km/h på fin fjällhed eller led i vackert väder lika snabbt byts mot kanske under 1km/h i vide, stenskravel eller letande efter lämpligt vadställe. När jag planerar min vandring brukar jag inte lägga upp mer än 12-15km/dag i snitt, plus någon extra dag i reserv inte minst om vädret blir riktigt uselt.
Vill ni ta er på snabbaste sätt in mot Gouphervagge kan ni följa den väg jag markerat på kartan nedan från treparksmötet. Det är några vad på vägen men inga som kommer vålla några stora problem den årstiden.
Visa bilaga 48375
Enligt infomation skall det gå att vada Låddejåhkkå i höjd med Nasasvagge om man vill ta den vägen genom Nasasvagge och fortsätta mot Alkavaare kappell. Jag har inte gått den vägen genom Nasasvagge själv eller utmed Miellädno, men det kanske blir till sommaren beroende på vad jag kommer fram till i planeringen. Vad jag läst mig till är det en hel del vide utmed Miellädno vilket även syns på kartan NV om Alkavarre kapell, och konsten här är nog att hålla höjd över Lánjekbuollda efter passagen genom Nasasvagge för att slippa just videt.
Jag har däremot gått vägen jag markerat på kartan samt genom Alggavagge och Routesvaggen mm som ni tänkt på er tur. Goupherjåhkkå (innan sammanflödet med Galmmejåhkkå) är normalt inget svårt vad vid normal vattenföring. På vägen därifrån mot Skarja rekommenderar jag att ni håller höjd kring 800m istället för att följa den vanliga stigen nere vid vattnet så slipper ni en hel del videtrassel.
Jag ställde några frågor i forumet förra året kring just ev vandring utmed Låddejåhkkå in mot det område ni siktar på och fick många bra svar som jag vill dela med er:
Vandring utmed Låddejåhkå?
Jag hittar ingen beskrivning på på denna tur så jag undrar om någon på forumet följt Låddejåhkå mellan Låddejåhkåstugan och Násasvágge alternativt Gouphervágge och kan ge en liten beskrivning över den sträckan för framtida vandringsfunderingar? Jag förutsätter att Låddejåhkå inte är vadbar så...www.utsidan.se
Nu kom jag av olika anledningar inte tillbaka till Sarek förra året, men inför kommande sommar hoppas jag återse detta fantastiska område.
Tack för det detaljerade svaret gällande terrängen! Mycket värdefull information. Jo precis, att gå oledat har jag gjort mer än jag hade önskat och hur mycket mer tid det kan ta ibland vara skrämmande. Därför jättevärdefullt med forum som dessa där man kan få mer detaljerad terrängvärdering än vad en karta kan ge, stort tack!Har inte gått österut ifrån Låddejåkkåstugan, men däremot ifrån Arasluoktostugorna förbi Álájávree. Om ni väljer den vägen skulle jag rekommendera att följa den östra leden mellan Arasloukta och Staloluokta och sedan när ni kommer upp på östra sidan av Stor Djidder gå norr om Unna Liemak, sikta på höjdkurvorna ca 900 möh, så slipper ni våtmarken nere i dalgången, välj norra sidan av Álájávree, runda söder om Nuortap Rissávárre och ta er ned till båtplatsen. En övernattning mellan Arasloukta och Alkavare är rimligt (om vädret är bra så hade jag valt att tälta på norra sidan av Álájávree).
Videt i Álggavagge är mellan Álggajávres norra ände och deltat på Álggajåhkå, så det handlar om några kilometer, sedan är Álggavagge lättvandrat. Jokken som kommer ned ned ifrån Lánjetjåhkkå brukar vara svårare att korsa än Guopherjåhkå, då den ofta är mer ström. Men det beror så mycket på väder etc.
Angående tidsåtgång. Det finns de som går hela kungsleden på 10-14 dagar. Allt handlar om hur man vill fördela vila och ansträngning, eller hur mycket man gillar att sitta på en sten och ta in fjällmiljön. Sarek är underbart (om vädergudarna är med er) så "go for it". Sarek är inte svårare att gå i än att gå utanför leder på andra ställen i fjällen. Det man behöver tänka på är att man är långt ifrån skydd och hjälp, så man får ha lite större marginaler. Jag rekommenderar att ni inte låser er på en färdväg. Ha flera alternativa turplaner så att ni kan anpassa er under turen. Speciellt i Sarek så kan det vara bra att anpassa turen efter väder och vind, då vinden ofta styr vilka dalgångar det spöregnar i och vilka det bara är molnigt i. Men det kan också vara skönt att kunna korta av eller förlänga turen. Ta de första dagarna på Padjelanta leden för att känna av vilken fart som passar er. Räkna med att ni kommer ca 2/3 så långt per dag när ni lämnar padjelantaleden.
Alternativa rutter som ovan ska jag fixa fler av innan start, tack!