Padjelanta - Sarek - Augusti 2026

Hej alla!

Efter att ha läst nedan länkat inlägg om Claes Grundstens jubileumstur i Sarek började jag fundera på att kopiera den tillsammans med min flickvän. Skillnaden mellan den och vår rutt är att vi inte tänkte flyga till Staloluokta. Låter det rimligt att ta med mat för 9 eller 10 dagar och sikta på att genomföra turen på 7 eller 8 dagar? Om 7 dagar blir snittlängden på etapperna ca 18,5km, om 8 dagar 16,25km.

För att kunna förkorta turen har jag främst kikat på dalgången norr om Stuorra Båravarasj till Gisuris, det ser blött ut på kartan, är det någon som gått där? En annan förkortning är att följa Låddejåhkå österut och slippa runda Huornasj.

Jag söker dock främst råd gällande ungefärlig tidsuppskattning för rutten då vi hade tänkt att åka buss till/från Ritsem och sedan tåg vidare söderut. Inte för att vi har tidsbrist utan för att vi ska kunna lägga upp turen enligt rimlig tidsplan med eventuella oväntade hinder i form av vad och dåligt väder.

Första 43km går längs Padjelantaleden vilket enligt min uppfattning borde vara rätt snabba kilometrar, första natten räknar vi med vid Gisuris-stugorna och andra vid Låddejåhkå.

Därefter känns det klurigare att planera. Biten österut längs Miellädno är sällan beskriven, är det någon här som har följt den på norra sidan till Alkavare kapell? Har någon vadat Alep Nasasjågåsj? Fördelen med att hålla norra sidan av Miellädno är att vi slipper vada eller ta oss över bron som verkar förfallen.

Alggavagge låter som en långsammare dal att vandra, särskilt västra delen som jag hört och sett på karta ska vara rätt mycket videsnår i. Vadet över Guohperjåhkå är inget jag oroar mig för efter att ha läst Karl-Johan Piehls bok om Sarek där han beskriver ett enligt honom enkelt vadställe.

Skarja och norrut i Ruohtesvagge verkar förhållandevis enkel, där siktar vi på dagsetapper på mellan 20-30km/dag. Då är packningen betydligt lättare eftersom vi käkat upp det mesta av maten.

Jag har erfarenhet av fjäll (dock inte Sarek) och båda är i bra form. Ingen av oss har någon erfarenhet av vad men i rutten finns inga avancerade vad beskrivna, Claes skriver dock att det är ovanligt torrt under deras tur. Vi har också hyfsat lätt utrustning som vi använt under några års tid vilket gör att vår ungefärliga totalvikt inklusive mat för 10 dagar blir runt 12kg respektive 18kg. Då räknar vi med 900g/dygn för mig och 750g/dygn för min flickvän.

Alltså, vad tror ni om tidsåtgång för denna långtur? Är den kanske för ambitiös för en Sarek-premiär? Jag försöker vara ödmjuk men det är lätt att råka vara kaxig hemma framför kartan...

Bilagor

• PadjeSarek-ink. förkortning 1-2.JPG
    PadjeSarek-ink. förkortning 1-2.JPG
    208.3 KB · Visningar: 20
  • IMG_4726.PNG
    IMG_4726.PNG
    317.1 KB · Visningar: 19
  • Sarekkarta-Claes Grundsten.jpg
    Sarekkarta-Claes Grundsten.jpg
    334.3 KB · Visningar: 19

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.