OK, jeans är inte den optimala byxan...

att vandra i, det upptäckte jag i somras. Särskilt inte när det regnar... Vått jeanstyg är väldigt vått väldigt länge, Burr! Någon annan sorts bralla behövs uppenbarligen men att prova byxor är det värsta som finns!!!!!! Genom att minska ner antalet alternativ kanske jag kan överleva att beställa hem ett gäng och prova utan att behöva äntra ett svettigt provrum.

Så - fyrtiotreårig kvinna med normalrund ända med omkrets en meter (Jeez) :) söker vandringsbyxa. Inte så låg midja att halva ändan blir bar, inte så hög att det känns som tillbaka till 80-talet. Någon kvinna som lyckats hitta en byxa ni gillar får gärna tipsa mig!
 
Så länge byxorna innehåller minst 50% syntetmaterial, så kommer de torka fortare. Sedan behöver det ju inte vara explicit vandringsbyxor, arbetsbyxor eller vad som helst som passar och är gjort av lämpligt material fungerar
 
ITAB säljer mest arbetskläder, men har vandringskläder också, med grym kvalité/pris-ratio. Ett riktigt bra alternativ för den som ska köpa sin första vandringsbyxa.

Men jag är inte kvinna, så jag håller mig från att tipsa om modeller.
 
Hej! Har ett par byxor från engelsons till turer i fjällen. De är tunna och torkar lätt, går dessutom att dela så det blir shorts. Skönt när det är varmt. Ett annat par från ITAB något tjockare tyg, används till turer i skogen. Torkar också fort. Det tredje är ett par Mckinley som också går att dela, tjocklek något mellanting , torkar snabbt. Men de är inte nya utan tio till femton år gamla.De här är jag nöjd med, de passar mig. Det finns nya modeller vissa helt i strech, kanske vore något. Det finns ju även betydligt dyrare byxor om du känner för det. Möjligheten finns ju att ta hem en hög från något webbutik och prova, speciellt som endel butiker har fria returer. Hoppas du hittar något som passar.
 
Köper in egna arbetskläder då jag använder dom även privat vid friluftsliv och så.
Har tidigare köpt in svarta M90 men dom är onödigt pösiga och tunga.
Skulle aldrig köpa märkesfritisdsbyxor för 1500 spänn fast jag fick betalt

http://www.blaklader.se/sv/produkt/14091845-lightweight-servicebyxa , Jula har en variant på denna för 150/250 spänn.Rea ibland!
Vet inte art nr men ni känner igen dom då dom har två innerfickor som kan tas loss med dragkedja i där uppe.
Lite lika dessa ovan men inte samma.

Väldigt lätta och hyfsad kvalite
 
Jag brukar fjällvandra i tunna vindtäta löparbyxor som eventuellt förstärks med långkalsonger i syntet eller ull. Det enda grövre paret byxor jag har är ett par goretexregnbyxor. Löparbyxorna är smidiga på så vis att jag kan dra regnbyxorna utanpå dem utan att det blir obekvämt. Den här kombinationen funkar bra där det inte är snårigt, i så fall skulle jag kanske vilja ha en grövre och mera slittålig byxa. Det är även möjligt att myggen biter igenom, det har jag inte varit uppmärksam på.

Lycka till, Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogstoker Den optimala vandringsstaven? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.