Den optimala vandringsstaven?

Hej nu förväntar jag mig inte en 7 sidor lång diskussion om träslaget utan mer om längd, grovlek och eventuella krusiduller och detaljer... Det jag har tänkt är att det vore kul med olika längdmått inristade i staven, snöre och lite ståltråd virat runt staven. Kan hål i staven komma till användning eller försvagar det staven i onödan? En krok i ena änden? Eller företrar ni en helt orörd träpinne?
 
Jag kastade min vandringsstav efter en vandrings sista vad, den var för tung tyckte jag. Så...ett lätt träslag kanske funkar. Har sett folk med allt ifrån enestavar liknande Gandalfs till sopborsteskaft. Visst är det lite häftigare med en stav som sticker ut. Såg en äldre herre som ristat in alla sina vandringar i sin käpp, den första hade gått mellan Abisko och Vakkotavare 1964...

Spontant så borde ett hål i träet försvaga staven men om man gör det över där man håller handen så kan ju det inte spela någon roll.
 
Jag skulle köpa ett nytt skaft till skurmoppen på ICA. Provvandrade lite i affären med ett teleskopskaft, funderade om det kunde fungera som vandringsstav.
Folk tittade konstigt på mig... men det är man ju van.

/Ulf
 
Jag kör med en gran direkt från skogen.
En självdöd, torr unggran är stark, lätt och kan ersättas hur enkelt som helst, bara inte på kalfjället.
 
Jag tänker köpa en teleskopisk båtshake på Biltema i sommar, inför långvandringen till Sulitelma i september. Den går att trycka ihop till 110 cm, och borde vara lätt att fästa på ryggsäcken när jag inte vill använda den.
För bättre grepp tänker jag linda några varv med silvertejp på den. Bra att ha om något annat går sönder.
 
.. jag har en alldeles utmärkt sopskaftsliknande stolpigt (men hyggligt lätt) träskaft som tål att hänga på... Vilket jag tycker har sitt värde ibland..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Boludo Bästa vandringsstaven? Fjällvandring 3
eyck Den ultimata vandringsstaven Fjällvandring 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.