Hur stor är Skämmabákte-stenen?

Det var några år sedan sist jag vandrade på kungsleden mellan Sitojaure-Aktse, men skådade då på 8 km (enligt Google earth) avstånd en enorm sten...eller vad ska man egentligen kalla något så stort? Klippblock? Ni andra som vandrat sträckan har garanterat noterat den om det varit bra väder.

Min fundering är om det är någon som har en aning om hur hög stenen egentligen är?
Jag har gjort lite halvkassa beräkningar beräknat genom att mäta den skuggan som bilden på Google Earth visar, samt haft nån slags idé om solens förhållande till jorden i grader. Enligt de beräkningarna är den 60-70 meter hög...vilket låter jävligt högt, men det kanske inte är osannlikt?

Någon annan som vet, eller har något förslag på hur man kan räkna detta?

Länkar några bilder som jag tog då där man ser Skämmabákte och den stora stenen nedanför (de är tagna på ca 8km avstånd från stenen).
 

Bilagor

  • PICT8832.jpg
    PICT8832.jpg
    58.5 KB · Visningar: 1,957
  • PICT8831.jpg
    PICT8831.jpg
    44 KB · Visningar: 1,933
Höjdskillnaden mellan sjön och överkant stupet på bergskanten till vänster kan ge en vägledning.
Mvh / RN
 
Om man tittar på ortofotot på Lantmäteriets karttjänst (kso.lantmateriet.se) så ser klippblocket ut att vara drygt 60 m brett (i din fotoriktning), så din uppskattning av höjden är nog riktigt bra.
/Hans
 
Det var några år sedan sist jag vandrade på kungsleden mellan Sitojaure-Aktse, men skådade då på 8 km (enligt Google earth) avstånd en enorm sten...eller vad ska man egentligen kalla något så stort? Klippblock?

Monolit brukar man kalla den här typen av klippor. Om det är en 60 meter hög klippvägg på denna sten så borde den ju vara en plats att vallfärda till som klippklättrare. Enklaste sättet att då mäta höjden på den borde då vara att klättra upp på stenen och hänga ner ett rep med en fix längd (så brukar jag göra).
 
Tack för alla fina svar!

Efter lite nya mätningar med hjälp av tipsen kan jag nog konstatera att den nog kanske är lite lägre. Ca 50 meter hög, vilket fortfarande är väldigt högt. Det är som triumfbågen (Paris) eller svampen (Örebro) som några referenser.

Men för att mäta den ordentligt får jag nog klättra upp på den till sommarn.
 
Finns det någon större (fristående) stenbumling i Sverige? Det ska dock noteras att den är uppsprucken i tre delar. Själv har jag länge fascinerats av denna sten, och det är underligt att det inte skrivs mer om den.
 
Sveriges största sten brukar vara Botsmarksstenen som är ett flyttblock. Den är kring 13 meter hög om jag inte minns fel. Om det stämmer har ni fel allihop. ;)

Sannolikt är er sten ett rasblock men fortfarande imponerande och sannolikt väldigt mycket större än sveriges största sten! Hade varit kul med en sådan inventering för att hitta fler. Att den är sprucken kanske gör den ännu mer lockande som klätterobjekt.

Några andra geologiska objekt som inte hittats är de tiotal postglaciala meteoritnedslag som borde finnas i vårt land. Det är bara att börja leta.
 
Om man nu ska göra en klätterexpedition dit, hur lägger man upp det?

Vart ligger närmaste bilväg, och hur långt behöver man gå?
 
Har jag företräde att temporärt döpa detta rasblock om jag gör en Wiki då? :) Vet någon vad "rasblock" heter på samiska?
 
Jag skulle rekommendera en geologisk studie för att bestämma blockets hemvist. Kommer det från berget ovan är det ett rasblock. Hör det till berggrunden under är det en nunatak. Hör det till en helt annan plats är det sannolikt ett av Sveriges större flyttblock, kanske det största. Hör med SGU kanske för att ta reda på om man gjort inventeringar och ifall stenen har ett namn. Hör även med Samerna ifall stenen har någon betydelse i deras kultur. Ifall ingen gjort anspråk på stenen kanske man kan ta sig friheten att själv namnge den. Hittar man en ny grotta blir man namngivare om man vill. Det samma gäller en ny del av grotta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.