Hur stor är Skämmabákte-stenen?

Ja, det ser ut att stämma. Alltså har Suorkijaure bytt namn till Ábbmojávrre sedan Hambergs tid. Man kan undra varför sjön och fjället fått byta namn. Både Hambergs och de nutida namnen är samiska.

På den gamla generalstabskartan från 1890 (Blad 13. St. Sjöfallet) heter sjön Abmojaure, dvs samma som på vår moderna karta. Kan Hamberg ha fått fel för sig, eller har samerna haft flera namn på sjön?

När det gäller Skämmabákte kallar den gamla kartan detta för Tjålepakte. Och Tjålebákte på vår karta kallas för Skemma. Som någon skrivit tidigare så är dessa förvirrande namnändringar inte alls ovanliga på fjällkartan. Man får nog prata med någon kunnig same om det ska gå att reda ut. Kan ju tänkas att Lennart Länta i Aktse vet, eller båtförarna på Sitojaure (numera är det visst Anna Kuhmunen och Lars Blind). Om ingen av dem vet kan de kanske hänvisa till någon som gör det.
 
Har jag företräde att temporärt döpa detta rasblock om jag gör en Wiki då? :)

Jag skulle knappast tro att du har en sådan tur. Samerna i området har troligen många historier om det, och antagligen namn på det sedan länge. Båtförarna i Sitojaure vet nog hur det förhåller sig. Men du kan ju alltid hoppas... ;)
 
Om man tittar på Axel Hambergs karta från 1922 så borde stenen ligga nedanför Pakteketjtjåkko.

http://www.axelhamberg.se/HambergsBilder/HambergSarekKarta1922.jpg.

Tack för den kartan! Får väl komma ut och erkänna att jag tycker om att titta på kartor, gamla som nya. Det känns liksom som om det finns dolda äventyr som väntar... Att sen kunna jämföra med foton är spännande. Det första fotot har helt klart fört upp den platsen på min "att ta mig till lista"! Är ingen geolog men visst ser det ut som ett rasblock (som någon nämnt). Apropå ljud så måste det ha låtit något enormt! Sov en natt i Alkavagge och väcktes av en underlig åska. Vi förstod senare på morgonen att det var ett block på ca 2x2m som lossnat och studsat en bit ner, just där vi hade tänkt oss vandra uppför den dagen (vi hade studerat den biten i kikare kvällen innan, därav kunde vi vara så säkra på att det just var det blocket).
 
Jag skulle knappast tro att du har en sådan tur. Samerna i området har troligen många historier om det, och antagligen namn på det sedan länge. Båtförarna i Sitojaure vet nog hur det förhåller sig. Men du kan ju alltid hoppas... ;)

Ett sådant stort landmärke borde inte vara okänt! Det vore spännande att höra historierna kring. Om någon råkar höra något - dela med er, snälla!
 
Jag skulle knappast tro att du har en sådan tur. Samerna i området har troligen många historier om det, och antagligen namn på det sedan länge. Båtförarna i Sitojaure vet nog hur det förhåller sig. Men du kan ju alltid hoppas... ;)

Haha:) Nä du har nog rätt.
Jag har kontaktat lite folk som kanske har några aningar eller kan hjälpa till med mer info, återkommer när jag har fått svar.
 
Ett sådant stort landmärke borde inte vara okänt! Det vore spännande att höra historierna kring. Om någon råkar höra något - dela med er, snälla!

Ja verkligen! Att det inte har något kartnamn gör det svårgooglat, det känns konstigt om den här tråden nästan är det enda som skrivits om den på nätet, med tanke på rasblockets storlek. Det känns verkligen som att några geologer borde varit och kikat på den..känns rätt intressant att veta hur det har gått till när den lossnat osv.

Har bara hittat en enda bild som på något sätt ställer sig samma fråga och det är denna:
https://www.flickr.com/photos/83908676@N02/9317805650/
 
Om du skall besöka detta klippblock för att mäta hur stort det är - titta även under det :) det finns en ganska stor grotta där.

Frestande va ? :)

Thomas
 
Det återstår bara att sätta upp en web-kamera, meddela att den rör på sig och att de närmsta grannarna har evakuerats, den väntas rasa inom 24 h!
 
Ja verkligen! Att det inte har något kartnamn gör det svårgooglat, det känns konstigt om den här tråden nästan är det enda som skrivits om den på nätet, med tanke på rasblockets storlek. Det känns verkligen som att några geologer borde varit och kikat på den..känns rätt intressant att veta hur det har gått till när den lossnat osv.

Under fjällvandringens "storhetstid" på 1970- och 80-talen gjordes många undersökningar av mer eller mindre professionell karaktär. Mycket av detta dokumenterades i böcker, föreningstidningar, enklare studieuppsatser, mm. Man tycker att detta block borde ha fått sin beskärda del av uppmärksamheten, men säker är jag inte. Och av det som skrevs på den tiden och trycktes på papper är det väl bara en bråkdel som har hamnat på nätet.
 
Under fjällvandringens "storhetstid" på 1970- och 80-talen gjordes många undersökningar av mer eller mindre professionell karaktär. Mycket av detta dokumenterades i böcker, föreningstidningar, enklare studieuppsatser, mm. Man tycker att detta block borde ha fått sin beskärda del av uppmärksamheten, men säker är jag inte. Och av det som skrevs på den tiden och trycktes på papper är det väl bara en bråkdel som har hamnat på nätet.

Får helt enkelt dra till Stadsbiblioteket och kika!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.