Vad är "Big hill" på Kebnekaise?

Jag har en engelsk artikel som berättar om en tur upp på Kebnekaise längs östra leden. Där nämns något som kallas "Big hill" och som ska vara den jobbigaste delen av hela leden. Vad heter det på svenska tro?

Jag har en engelsk artikel som berättar om en tur upp på Kebnekaise längs östra leden. Där nämns något som kallas "Big hill" och som ska vara den jobbigaste delen av hela leden. Vad heter det på svenska tro?

Nu var det längesedan jag gick östra leden men jag minns backen upp till Björlings glaciär som rätt konditionskrävande. Efter glaciären kommer sedan ett parti med klättring. Det avsnittet tar inte direkt på krafterna men kan ju upplevas jobbigt då det är brant och lite luftigt bakom ryggen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Håller med om det. Det borde vara de ca 500 höjdmetrarna upp till Björlings (efter att man gått över bäcken) som nämns. Den delen har inget särskilt namn såvitt jag vet.

Stort tack båda två för era tankar! Jag har inte gått den sträckan själv, så det var kanon att kunna rådgöra med er. Då gissar jag att det här är journalistens eget uttryck, så jag får översätta det fritt till svenska helt enkelt.

Den brukar kallas storbacken, går upp bredvid jökelbäcken. Många tycker den är slitig att ta sig uppför. Efter den kommer man upp på en flackare morän, sen ut på björlings. Tar man sig upp till björlings så brukar man orka med resten också, de flesta som vänder pga kondition gör det i storbacken.

Edit: en hyfsad beskrivning av hur en topptur längs östra leden kan se ut

http://www.nordicmilitarytraining.se/delat-innehall/event/kebnekaise/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips