Sex personer fast på Kebnekaise

Jag funderar på vad för sorts information som möter alla dessa nybörjare.
Är det en liten skrift, ett litet anslag eller är det tvärtom, en rejäl information om vad som gäller.
Säkerhetsfrågor, krav på vad som borde ingå i utrustningen, att det trummas in att vädret måste de parera själva.
Att sopor bärs tillbaka och lämnas där de ska, att man skiter med respekt för andra vandrare och hur det går till etc.

Att vi har en egen ”bucketlist” kår i Sverige är tillräckligt mycket att hantera, med turister från andra länder som är rena gröngölingar ställer frågan om det inte snart är dags att se över situationen.
 
På stationen finns det en liten men väldigt bra folder från länsstyrelsen om att bestiga Kebnekaise. Typiskt sett ser man den väl dock först på plats, och då har många redan bestämt sina planer.

Men tio minusgrader låter lite väl kallt i augusti även för en tvåtusenmeterstopp. Tarfala rapporterar -0,4 inatt, och prognosen ger som kallast en minusgrad för Keb topp närmaste dagarna. Jag undrar var denna siffra kommer från egentligen?

Jag hade i varje fall inte planerat för tio minusgrader i augusti, så där kan jag inte klandra dem. Däremot är förstås shorts olämpligt. Rimligt vore väl långbyxor på, plus långkalsonger och regnbyxor i rygsäcken? För överkroppen underställ, jacka samt mellanlager ochpuffjacka nedpackad. Eller vad tycker andra är en rimlig nivå?
 
Kan det vara ett missförstånd att det är minus ett och med lite vind så blir köldeffekten minus tio? Jag kan tänka mig att polisen vill dra på lite för att få andra att tänka om och förbereda sig bättre.
 
Det kan utan vidare bli minus 10 på 2000 meters höjd i augusti, även om det kanske är vanligare med strax under nollan. Under alla förhållanden så måste man ju ha hellånga byxor att ta på om det kyler, skal/regnbyxor är ju ett minimum om man annars går i kortbyxor, liksom skal/regnjacka, varm tröja eller väst, mössa/buff och tunna vantar. Vädret slår om på några minuter ibland.

Drygt 10 år sedan en turist frös ihjäl vid Svarta sjön ovanför Tarfala i ett sommaroväder. Vad jag minns var han bättre utrustad än kortbyxor men det räckte inte.

//J
 
Jag upplever ofta att när man pratar om Kebnekaise, gärna i ett större sällskap så är det ofta någon som försöker "spela ner" utmaningen med att genomföra bestigningen. Senast var det "någons kompis" som var i Kiruna, tog en avstickare till Kebnekaise och besteg det utan problem i Converse och jeans.

Man ser även dessa typer av uttalande i Facebook-grupper för vandring. Någon frågar hur man ska förbereda sig för Kebnekaise och där det alltid är någon som svarar "det är inte så svårt, du kan till och med genomföra det med foppatofflor".

Tyvärr är det nog dessa konversationerna som är en bidragande faktor till att personer kommer oförberedda!
 
Hur är det nu igen med kostnad för fjällräddning? I vissa fall får man väl betala - typ när räddningspersonalen anser att det inte var en nöd-/akutsituation - men i fall som ovan är det väl vi skattebetalare som står för notan, oavsett nationalitet på de undsatta?
 
Hur är det nu igen med kostnad för fjällräddning? I vissa fall får man väl betala - typ när räddningspersonalen anser att det inte var en nöd-/akutsituation - men i fall som ovan är det väl vi skattebetalare som står för notan, oavsett nationalitet på de undsatta?

Tror väldigt få svenskar tvingats betala för livshotande fjäll- och sjö-räddning, det är ju inte förbjudet att vara dumdristig och/eller våghalsig i Sverige. EUmedborgare har rätt till samma räddningar i Sverige som svenskar har om jag minns rätt, liksom vi får samma vård/räddning som resp EUlands medborgare i resp EU-land. Inte alla EUländer erbjuder helikopterräddning utan kostnad ens före egna medborgarna och dämed inte heller för svenskar, t ex Chamonix-dalen i Frankrike.
Tror däremot att det förekommit att den skadade bedömts frisk nog att fortsätta för egen maskin, så kan ju även ambulans på land göra. Patienten kan ju ha tillfriskant eller inte varit så sjuk som man först befarade.
Medborgare från utanför EU tror jag kan få betala. Vill minnas att sjöräddningshelikoptern fakturerat (antagligen till försäkringsbolag) vid hämtning icke-EUare på kryssningsfartyg utanför svensk kust, för transport till svenskt sjukhus, likaså fakturerar väl regionerna för sjukvården av icke-EUmedborgare.
Mitt resonemang bygger mest på artiklar i lokaltidningen, men jag kan ha fel.

/Patrik
 
Hur är det nu igen med kostnad för fjällräddning? I vissa fall får man väl betala - typ när räddningspersonalen anser att det inte var en nöd-/akutsituation - men i fall som ovan är det väl vi skattebetalare som står för notan, oavsett nationalitet på de undsatta?

Fjällräddning omfattas och regleras i "Lag om skydd mot olyckor". I den står tydligt att man har en skyldighet att larma om räddning i det fall att det kan "förväntas" vara fara för liv eller hälsa.

I klartext betyder det att man "hellre åker en gång extra än en gång för lite". Från samhällets (och myndigheternas) sida vill man inte "avskräcka med avgifter", och tar inte betalt för annat än uppenbara falsklarm. Verksamheten är skattefinansierad och är - förhållandevis - tämligen billig, med några miljoner (10? typ?) budgeterat om året, så...

DÄREMOT är det så att fjällräddningen inte är "ett taxibolag" och att DU - som enskild - inte kan välja vilka metoder du blir räddad på. Du kan t.ex. inte "beställa en helikopter". Fjällräddare på platsen _kan_ göra bedömningen att du kan förflytta dig för egen maskin, till t.ex. en plats som man kan komma åt med andra fordon (bil, skoter, fyrhjuling etc.) än just helikopter.

Dessa regler gäller generellt, oavsett nationalitet på den nödställda.

DÄREMOT kan det finnas t.ex. villkor i en utländsk medborgares t.ex. försäkring, där exempelvis vård efter olyckstillfället blir aktuell att betalas av försäkringsbolaget.

Men hela lagen - och alla regleringar - av just fjällräddning handlar om att den nödställde ska få all den hjälp den behöver för att klara sig ur en situation som kan vara "tänkbar fara för liv eller hälsa" - och utan att själv behöva stå för kostnaden för vad en sådan insats innebär.

Men för att vara tydlig: All fjällräddning är skattefinansierad. Och den är förhållandevis "billig". Och vi vill inte ha en situation där en nödställd låter bli att larma, i rädsla för "vad det kan komma att kosta".
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...