Sex personer fast på Kebnekaise

Jag upplever ofta att när man pratar om Kebnekaise, gärna i ett större sällskap så är det ofta någon som försöker "spela ner" utmaningen med att genomföra bestigningen. Senast var det "någons kompis" som var i Kiruna, tog en avstickare till Kebnekaise och besteg det utan problem i Converse och jeans.

Man ser även dessa typer av uttalande i Facebook-grupper för vandring. Någon frågar hur man ska förbereda sig för Kebnekaise och där det alltid är någon som svarar "det är inte så svårt, du kan till och med genomföra det med foppatofflor".

Tyvärr är det nog dessa konversationerna som är en bidragande faktor till att personer kommer oförberedda!
Kanske det, men jag gjorde en snabb sökning på "hur svårt är det att bestiga Kebnekaise". Ingen träff på de första tre sidorna visade på annat än att det kan vara mycket krävande, svårt väder, lång tid, utrustningskrav... osv.
Visst ser man i sociala medier fina, soliga bilder från toppen men nog finns informationen om hur besvärligt det kan vara i överflöd.
Har själv vänt med en grupp scouter för drygt 15 år sedan pga dimma. Samma dag omkom två personer som gått vilse i dimman och ramlat ned för ett stup.
/P
 
Kanske det, men jag gjorde en snabb sökning på "hur svårt är det att bestiga Kebnekaise". Ingen träff på de första tre sidorna visade på annat än att det kan vara mycket krävande, svårt väder, lång tid, utrustningskrav... osv.
Visst ser man i sociala medier fina, soliga bilder från toppen men nog finns informationen om hur besvärligt det kan vara i överflöd.
Har själv vänt med en grupp scouter för drygt 15 år sedan pga dimma. Samma dag omkom två personer som gått vilse i dimman och ramlat ned för ett stup.
/P

Ja absolut. Det finns mycket information om du söker! Ändå finner du regelbundet frågor i exempelvis facebook-gruppen " Vandringsleder i Sverige ", "vad behöver jag för utrustning för att bestiga kebnekaise" osv.

Det är den typen av forum som många skaffar information idag. Inte via traditionella hemsidor. Får man då svar att "Du behöver inte vara speciellt vältränad", "Man kan göra det i foppatofflor" osv så tar man det helt enkelt inte lika seriöst. Det är ju bara en enkel skogsprommenad? Varför ska jag förbereda mig en massa?

Överdriver kanske lite. Men jag tror att det finns en viss sanning i det!
 
Senast ändrad:
Att bestiga Keb ej normalt ej något problem Men få läser när det gått sämre och vad har för värde av att ge sig på ett försök när man ej har bra väder är ju obegripligt för vi som varit ute mkt.
Ska man ha toppbestigning som mål tag med ett större tält och planera att vänta ut rätt dag de jag tid skrivit om satt upp tältet nära stationen och gick dagsturer i området och duschade och provianterade på stationen dett alt.kan vara ett bra upplägg på första besöket i fjällen spec som det är lätt att gå från Nika upp till Keb området även en dagstur upp till Tarfala kan vara väl så fin som en Keb bestigning el upp på Tolpargorny.
Tid ang fel berg för de som Ts ämnet det var Singitjocka de gått upp på då de skulle till Keb dvs ganska fel riktning en kompass skulle kanske varit bra att ha med eller kanske ett foto i telefonen på hur Keb ser ut för att hitta utan karta.
 
Runt nollan och regn är enligt många amerikanska förståsigpåare bland de farligaste förhållandena. Jag brukar hålla mig inne då så gått det går, men den erfarenhet jag har bekräftar nog det de säger.

Jag är ute mycket i skitväder i och med jakten, jag fryser då betydligt oftare när det är runt nollan och regnar än när det är säg minus 5-7 rimfrost och torr luft.
 
Jag är ute mycket i skitväder i och med jakten, jag fryser då betydligt oftare när det är runt nollan och regnar än när det är säg minus 5-7 rimfrost och torr luft.

På tidiga 90talet, under min värnförmån fick vi besök av ett gäng norrlandsdragoner från Arvidsjaur på det nordöstskånska stora skjutfältet. Det var december månad och normalt skånskt luciaväder, dvs regn i 45graders vinkel, blåst och kring nollan och vi tänkte att norrlandsjägare fryser väl inte, men vädermässigt uttryckte de önskan om hem till snö och minus 20.
Fukt är elakt bra på att kyla ner en.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.