Vad är "Big hill" på Kebnekaise?

Jag har en engelsk artikel som berättar om en tur upp på Kebnekaise längs östra leden. Där nämns något som kallas "Big hill" och som ska vara den jobbigaste delen av hela leden. Vad heter det på svenska tro?

Jag har en engelsk artikel som berättar om en tur upp på Kebnekaise längs östra leden. Där nämns något som kallas "Big hill" och som ska vara den jobbigaste delen av hela leden. Vad heter det på svenska tro?

Nu var det längesedan jag gick östra leden men jag minns backen upp till Björlings glaciär som rätt konditionskrävande. Efter glaciären kommer sedan ett parti med klättring. Det avsnittet tar inte direkt på krafterna men kan ju upplevas jobbigt då det är brant och lite luftigt bakom ryggen.

Håller med om det. Det borde vara de ca 500 höjdmetrarna upp till Björlings (efter att man gått över bäcken) som nämns. Den delen har inget särskilt namn såvitt jag vet.

Stort tack båda två för era tankar! Jag har inte gått den sträckan själv, så det var kanon att kunna rådgöra med er. Då gissar jag att det här är journalistens eget uttryck, så jag får översätta det fritt till svenska helt enkelt.

Den brukar kallas storbacken, går upp bredvid jökelbäcken. Många tycker den är slitig att ta sig uppför. Efter den kommer man upp på en flackare morän, sen ut på björlings. Tar man sig upp till björlings så brukar man orka med resten också, de flesta som vänder pga kondition gör det i storbacken.

Edit: en hyfsad beskrivning av hur en topptur längs östra leden kan se ut

http://www.nordicmilitarytraining.se/delat-innehall/event/kebnekaise/

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips