Rekommendation på 1 veckas vandring?

Hej igen,

Tar gärna emot inspiration för en veckas fjällvandring i slutet av Augusti för mig och sambon. Har gått Jämtlandstriangeln och en 4 dagars vandring till Treriksröset med henne så nu skulle hon vilja testa något lite längre. Vill undvika något som hör till Kungsleden eftersom jag planerar gå den nästa år, samt Sarek för det vågar hon inte komma med till ännu :)

Det vi funderar på just nu är att gå Padjelantaleden. Letar efter att undvika så mycket skog som möjligt, och vill gärna se mäktiga berg, sjöar och kalfjäll. Ok med att bära med all proviant från början och man måste kunna ta sig dit och hem med buss/tåg.

Andra rekommendation än Padjelantaleden? Om vi går Padjelantaleden, rekommendationer på att starta i söder/norr? Antar det är Kvikkjokk kyrka som man bokar som avgång/destination genom SJ.
 
Padjelantaleden är ett utmärkt förslag, den är sååå vacker. Mäktiga berg, stora sjöar, vida vidder och kalfjäll precis som du söker efter. Man kan gå hela eller halva. Alla tycker olika, en del vill börja med skogen och Tarradalen och gå uppåt mot kalfjället, andra vill sluta med den sträckan. Finns inget entydigt "bäst".
Tänk på att kolla båttider om ni går i slutet av augusti, ni måste ju över antingen Akkajaure eller Tarraälven vid Kvikkjokk. Man kan också välja att delvis följa Nordkalottleden söder om Staloluokta, antingen till Kvikkjokk eller Sulitelma. Kvikkjokk kyrka stämmer som bussdestination. Och Ritsem i norra änden.
Om du är med på Facebook, finns en växande Padjelantagrupp där du kan söka dig fram till mycket information:
https://www.facebook.com/groups/padjelanta
 
Instämmer med inläggen ovan. P är en mycket trevlig vandring, men räkna med 10 dagar inkl. start- och avslutningsdag. Därutöver gärna någon vilodag/reservdag. Skulle det krångla längs vägen så finns ju möjligheten att ta helikopter från Staloluokta. Lycka till önskar Pelle
 
Instämmer med inläggen ovan. P är en mycket trevlig vandring, men räkna med 10 dagar inkl. start- och avslutningsdag. Därutöver gärna någon vilodag/reservdag. Skulle det krångla längs vägen så finns ju möjligheten att ta helikopter från Staloluokta. Lycka till önskar Pelle
Har inte räknat med resan dit och hem i de 7 dagarna men tror du att 10 vandringsdagar är bättre att sikta på? Läst om många som gått på den tiden eller ännu kortare och jag förstod att det är en lättvandrad led. Tänkte gå i mitten av semestern så hur många dagar det tar spelar inte så stor roll ifall vi skulle behöva ta någon vilodag.
 
Ett alternativ: Båt från Ritsem till Vaisaluokta. Vandra till Kutjaurestugan eller gå via samevistet vid Kutjaure. Där finns bastu om man vill bada. Glödkakor och rökt fisk om man har tur. Fortsätt mot de tre broarna.
Sväng av mot Gisuris. Vandra sen mot Ahkkastugan. Där finns även bastu. Vidare mot Änonhjalme och båt tillbaka till Ritsem.
 
Ett alternativ: Båt från Ritsem till Vaisaluokta. Vandra till Kutjaurestugan eller gå via samevistet vid Kutjaure. Där finns bastu om man vill bada. Glödkakor och rökt fisk om man har tur. Fortsätt mot de tre broarna.
Sväng av mot Gisuris. Vandra sen mot Ahkkastugan. Där finns även bastu. Vidare mot Änonhjalme och båt tillbaka till Ritsem.
Dvs det som STF kallar för Treparksmötet? :) Det var det som var planen för årets vandring innan vi bestämde oss för att vara ute längre än de 3 dagar det antagligen skulle ta att gå den leden.
 
Padjelantaleden är ett utmärkt förslag och väljer ni Präststigen mellan Tarraluoppal och Kvikkjokk via Vallespiken så slipper ni den mesta skogen i Tarradalen. Jag räknar med 8-9 vandringsdagar på sträckan om man går med tältpackning och så fort ni avviker från leden måste ni räkna med att tempot sjunker.
 
Jag ser inte om ni har tänkt bo i stugor eller om ni tältar. Tältning är ju mer flexibelt vad gäller dagsetappernas längd samtidigt som packningen blir tyngre. Vid stugboende kan ni korta turen med en dag genom att hoppa över Njunjesstugan och således gå direkt från Tarrekaise till Kvikkjokk (eller tvärtom).
Präststigen, som inte är någon stig idag, är ett bra förslag men innebär vandring utan led på kalfjället. Inte alls svårt i vackert väder, men i dimma/moln kan man få problem med orienteringen.
 
Padjelantaleden är ett utmärkt förslag och väljer ni Präststigen mellan Tarraluoppal och Kvikkjokk via Vallespiken så slipper ni den mesta skogen i Tarradalen. Jag räknar med 8-9 vandringsdagar på sträckan om man går med tältpackning och så fort ni avviker från leden måste ni räkna med att tempot sjunker.
Jag ser inte om ni har tänkt bo i stugor eller om ni tältar. Tältning är ju mer flexibelt vad gäller dagsetappernas längd samtidigt som packningen blir tyngre. Vid stugboende kan ni korta turen med en dag genom att hoppa över Njunjesstugan och således gå direkt från Tarrekaise till Kvikkjokk (eller tvärtom).
Präststigen, som inte är någon stig idag, är ett bra förslag men innebär vandring utan led på kalfjället. Inte alls svårt i vackert väder, men i dimma/moln kan man få problem med orienteringen.
Ah jo jag borde ha lagt till att vi tältar, jag bär tältet så min basvikt utan mat ligger på 6kg medan sambons ligger på 5kg så vi har ganska lätta packningar.

Får lägga präststigen bakom örat!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.