Tips på fjällturer önskas!

Hej!

I slutet av augusti tänkte jag och min flickvän bege oss ut på våran första fjällvandring ihop. Hon har aldrig fjällvandrat förut, men är väldigt vältränad så tror inte det kommer vara några bekymmer med henne. Jag har tidigare vandrat kungsleden mellan ammarnäs och hemavan, lite i fjällen utanför tromsö, Everest Basecamp i Nepal, samt hela padjelantaleden, så har viss erfarenhet, men dock mest efter etablerade "säkra" leder.

Jag skulle vilja ha tips och inspiration på vilken tur vi ska vandra nu i slutet av sommaren. Det jag är ute efter är framförallt vacker och varierande natur, med fjäll. Eftersom det jag njuter nästan mest av på vandringar är att slå läger, och mysa vid en lägereld så vill jag att turen inte enbart ska vara ovan trädgränsen, utan att den varierar mellan låg och högfjäll.

Stugor med proviant och spångade leder underlättar såklart, men är inte ett krav nödvändigtvis. Har kollat lite på kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta, men får känslan att den inte tillbringar nog lång tid under trädgränsen, samt att den verkar oerhört befolkad. Har inga krav på total ensamhet, men undviker helst att behöva fightas om bra tältplatser.

Turen bör vara någonstans mellan 5-10 dagar lång.

Några förslag? Mvh
 
Kungsleden mellan Saltoluokta och Kvikkjokk kanske kan vara något för er. Vill ni göra den lite längre kan ni starta redan i Nikkaluokta och gå till Vakkotavare. Därifrån går buss till Kebnats där det blir byte till båt för transport till Saltoluokta.
Bägge sträckorna är drygt 70 kilometer och tar 4-5 dagar med stugor hela vägen.
Självklart går det bra att gå i motsatt riktning också. Handlar kanske mest om ifall man vill ta de tunga backarna uppför eller nerför. Det senare blir fallet om man väljer att gå i sydlig riktning. Ju närmare Kvikkjokk desto mer skog blir det.
 
Vill du ha variation mellan kalfjäll - skog så borde Padjelantaleden vara ett alternativ även om det mest är ovanför trädgränsen. Väldigt glest med folk också :)
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen!

Problemen jag ser är dock att:

1. Padjelantaleden har har redan vandrat.

2. Salto -kvikkjokk låter nice, men tycker att sträckan är för kort. Möjligtvis om det går att göra avstickare, men vill inte behöva åka buss mitt i vandringen...
 
Kanske Nordkalottleden Kilpisjärvi - Abisko? Jag minns att det var några platser där man kunde ha haft lägereld. Befolkningen var gläs, vi såg fyra normän. Det är ledad men inte så spångad, broar finns där dom behövs och norska stugor kan kanske användas.

MVH Sauvakavelija
 
Kanske Nordkalottleden Kilpisjärvi - Abisko? Jag minns att det var några platser där man kunde ha haft lägereld. Befolkningen var gläs, vi såg fyra normän. Det är ledad men inte så spångad, broar finns där dom behövs och norska stugor kan kanske användas.

MVH Sauvakavelija

Låter intressant, men 19 mil känns lite väl långt. Det vi är ute efter är ca en veckas vandring.
 
Ett par alternativ....

Hejsan,

Nu finns det ju mängder av olika alternativ, men om du/ni så vitt jag förstår aldrig varit i Kebnekaisefjällen tycker jag att ni ska sikta in er på just dom.

Och vill man vara lite mer ensam och få mer skog på turen jämfört med Kungsleden finns det ju massor av alternativ, t.ex:

Abisko - Abiskojaure - Unna Allakas - Alesjaure - Vistasstugan - Nallo - Sälka - Tarfala - Nikkaloukta, eller

Abisko - Genom Lapporten till Rautasjaure - Mårmastugan - Vistasstugan - avslut som förra turen eller tillbaka upp till Abisko via Unna Allakas

Sen kan man ju givetvis även starta nere i Vakkotavare och gå Kungsleden upp till Sälka för att sedan avsluta att gå till Vistasstugan och sen Vistasdalen ner till Nikkaloukta.

/ Stefan
 
Tack för tipsen!

Problemen jag ser är dock att:

1. Padjelantaleden har har redan vandrat.

2. Salto -kvikkjokk låter nice, men tycker att sträckan är för kort. Möjligtvis om det går att göra avstickare, men vill inte behöva åka buss mitt i vandringen...

Man måste inte åka buss, det går bra att gå de 3 milen längs vägen också. ;)
Skämt åsido, bortse inte från det helt bara för att det råkar bli ett avbrått med buss. Bägge sträckor är fina delar av Kungsleden.
Om vädret är bra och lusten faller på går det i stort sett alltid att hitta en topp eller något annat att göra en avstickare till på fjället. Titta noga på kartan vilken terräng som finns på vägen dit bara. Den kända avstickaren mellan Saltoluokta och Kvikkjokk är Skierffe, toppen med fin utsikt över Rapadalen och deltat vid Lájtávrre.

Undvalls förslag med turer som inkluderar Unna Allakas och Visttasvággi låter också bra tycker jag.
 
Hejsan,

Nu finns det ju mängder av olika alternativ, men om du/ni så vitt jag förstår aldrig varit i Kebnekaisefjällen tycker jag att ni ska sikta in er på just dom.

Och vill man vara lite mer ensam och få mer skog på turen jämfört med Kungsleden finns det ju massor av alternativ, t.ex:

Abisko - Abiskojaure - Unna Allakas - Alesjaure - Vistasstugan - Nallo - Sälka - Tarfala - Nikkaloukta, eller

Abisko - Genom Lapporten till Rautasjaure - Mårmastugan - Vistasstugan - avslut som förra turen eller tillbaka upp till Abisko via Unna Allakas

Sen kan man ju givetvis även starta nere i Vakkotavare och gå Kungsleden upp till Sälka för att sedan avsluta att gå till Vistasstugan och sen Vistasdalen ner till Nikkaloukta.

/ Stefan

Tack så hemskt mycket för detta tips, det uppskattas! :) Har du någon ungefärlig uppfattning om hur många dagars vandring och total sträcka på dina dina olika förslag? :)

Man måste inte åka buss, det går bra att gå de 3 milen längs vägen också. ;)
Skämt åsido, bortse inte från det helt bara för att det råkar bli ett avbrått med buss. Bägge sträckor är fina delar av Kungsleden.
Om vädret är bra och lusten faller på går det i stort sett alltid att hitta en topp eller något annat att göra en avstickare till på fjället. Titta noga på kartan vilken terräng som finns på vägen dit bara. Den kända avstickaren mellan Saltoluokta och Kvikkjokk är Skierffe, toppen med fin utsikt över Rapadalen och deltat vid Lájtávrre.

Undvalls förslag med turer som inkluderar Unna Allakas och Visttasvággi låter också bra tycker jag.

Ja, du har nog rätt, ska kolla upp dom sträckorna också. Något i mig tycker att det är lite "orent" med att åka buss halvägs, men det har nog mer med min anala personlighet att göra haha ;)

Fler tips välkomnas!

Har ett litet sug på Sarek också, känner ni till något bra sätt att ta sig genom Sarek på ca 6-8 dagar, som inkluderar både högfjäll och lite fjällbjörkskog?
 
Som första fjällvandring är faktiskt Abisko-Nikkaloukta perfekt. Gärna i kombination med god middag på Kebnekaise fjällstation och bestigning av Keb. Se bara till att genomföra vandringen efter att Fjällräven Classic är avslutad.

Annars kan jämtlandsfjällen vara ett alternativ. Fjällen är dock inte lika spektakulära som i Lappland. En tur som jag gick för ett par år sedan är Storulvån-Gåsen-Helags-Sylarna-Storulvån. Bestig Gåsen, Helags och Sylarna. Jag var uppe på de två första. Gåsen är inte så högt men ett fint utsiktsberg. Förutom Gåsen så är det fjällstationer så boendet är bekvämt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...