Synpunkter på vandring med 1,5-åring

Det är lite tal hemma om att möjligtvis spendera några dagar med vandring, vilket i så fall blir jag (friluftsnörd), min fru som knappt sovit i tält, min 12-åriga dotter som har lite halvt intresse av att tälta, och min 1,5-åring.

Jag funderade lite på en 3-dagarstur, där jag bär merparten av utrustningen och min fru tar den minsta i en bärstol (även om hon gärna lufsar på en hel del själv)

Vad skulle vara lämpligt, som ger fina vyer men ändå är relativt skyddat med ganska lite stigning? Jag har funderat på Femundsmarka och utgå från Valdalen, gå norrut i sakta mak, fortsätta västerut till Forborgen och sedan tillbaka till Valdalen igen (~24km)

Jag tar gärna synpunkter på mitt turförslag, och tips och idéer på vad jag ska tänka på när det kommer till att vandra med barn. Jag tänkte hålla dagsetapperna korta med mycket raster.
 
Mycket packning blir det....

Gjorde en liknande ansats med vår lilla grabb då han bara var 6 månader och därmed ganska lättburen. Men vi ändrade ganska snabbt planen och sov i stuga istället. Dels pga av vädret och pga att det blev lite väl mycket packning att släpa på.

Så förra sommaren när han var 1.5 så valde vi att paddla kanot istället. startade i Kärringsjön uppe i rogen och paddlade primärt i de små "korvsjöarna" väster om Kärringsjön och gjorde lite dagsturer på vägen. Var helt klart den bästa familjesemestern vi haft, så i år blir det mer av samma sak. Denna gången är det paddling så långt man får in i Rapadalen som gäller.

Och om man nu inte äger någon kanot och inte vill köpa en så finns det att hyra i Kärringsjön.

/ Stefan
 
Jag är lite av en lättpackningsfantast, så lite utrymme finns det väl att öka packningen genom att bära fruns sovsäck och liggunderlag samt mat. Men kanot var ju en bra idé som jag inte tänkt på riktigt. Det är ju ett väldigt trevligt sätt att ta sig fram på.
 
Jag tycker att det ar ett rasande bra forslag att vara ute och vandra med smabarn, speciellt nar de ar i den aldern. De ar lite mer kommunicerande sa de kan tala om om det ar nagot som inte passar. Tex om de fryser eller om det skaver. De ar fortfarande sa latta att de ar behagliga att ha pa ryggen.

Oavsett om de kan tala om om de fryser sa se till att de ar varmt kladda nar de sitter i barstolen. Da de inte ror pa sig speciellt mycket sa kan de bli kalla. Se till att aven ha med nagot underlag nar det ar dags att byta bloja, garna nagot storre da kvistar och barr i blojan aldrig var nagon hit.

Talt var aldrig nagot problem for oss. Fundera dock pa hur ni skall gora med sovsack till den lilla/lille. De har en viss formaga att kravla sig ur den under nattens lopp. Kanske tom sova i samma sovsack. Min partner gjorde det.
 
Min fru har sytt ett lätt underlag för byte som vi har haft i skötväskan. Har jag glömt det så har jag på dagsturer lagt ihop två sittunderlägg, vilket fungerat hjälpligt. Gällande sovsäck så har jag köpt en billig quilt från AliExpress. Tanken är att pälsa på henne med tjockare kläder, och sedan vira täcket runt liggunderlaget
 
Base camp

Som nämnts ovan kan det bli väl mycket packning att släpa på. Vidare kan det nog bli en mindre kul upplevelse om vädret blir dåligt ett par dagar.
Därför tycker jag det kan vara värt att fundera på att ha en fast tältplats på ett fint ställe ganska nära "civilisationen" (dvs. fjällstuga/hotell som man kan ta in på om det krisar) och göra dagsturer därifrån. Då kan man dessutom använda bilen, om man har någon, för att öka "aktionsradien".
(En sådan fin plats var för 25-30 år sedan nere vid södra Grövelsjöstranden på andra sidan ån. Nuförtiden är det alldeles för mycket folk där för min smak, åtminstone under högsäsong).

Med detta sagt, så tycker jag den föreslagna rundan med start i Valdalen är en förhållandevis rimligt lätt och fin runda. Det finns dock några kortare, småbranta partier och man måste gå på stenar över en del små bäckar, så vandringsstavar rekommenderas för balansens skull, särskilt för frugan (barnbäraren).
 
Ja vädret är väl det jag ser som den största risken. Vi har dock rum för flexibilitet med när vi ska genomföra det.
Min frus packvikt + min blir ca 20kg. Tungt men genomförbart. Vandringsstavar har vi båda två. Jag har dock aldrig gjort annat än dagsturer med den lilla, så när det kommer till flerdagarstur är jag lite grön. Vi kommer dock köra några kortare övernattningar i tält innan detta.
 
Jag har också en 1,5 åring som redan nu har ungefär 15 tältnätter från han var 6 månader fram tills nu. Och då pratar vi fyra säsonger. Det som funkat bäst för oss är som ovannämnt ett basecamp.
Två dagar på led har vi testat en gång och det gick men det blev många parametrar som man inte behövde tänke på prebarn. Dessutom har jag ett nästan onödigt tungt tält (keron 4 GT) vilket slet på krafterna när en av oss vuxna mer eller mindre var tvungna att bära all materiel.

Vi har en macpac bärstol med ca 30-40l packutrymmen men det fylldes relativt snabbt upp av ungens utrustning.
Dessutom kommer dagsetapper bli kortare då det finns en gräns hur många timmar dom kan sitta i stolen. Både för deras tristess, värme, kyla osv.

Exempelvis har vi haft med vinteroverall fast det varit hyfsat varmt för han börjar frysa så jäkla snabbt.
Annan nödvändiga saker som är lätt att glömma är ett bra myggnät. Som man nästan kan dra över halva stolen.
Sen är det ju som alltid, vill man få barnet intresserad av något måste dom tycka det är kul.

Själv skall vi till Joutenheim i sommar och då blir vårt Basecamp vid Spiterstulen. Nära till faciliteter och bil men med toppar att ta. (Dock får sonen stanna i dalen och gå kortare turer med den av oss vuxna som är nere).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.