Kort fjällvandring på kalfjäll

Hej allihopa!

Har ni någon rekommendation för en kort fjällvandring som man kan ta sig till från Stockholm med buss och/eller tåg (ej bil) utan att åka alltför många timmar? Gärna kalfjäll med vyer och gärna inte så långt bort/högt upp i landet som Kirunaområdet. Jag tänker mig ett par (tält)nätter i augusti eller september. Vi har tidigare vandrat längre turer i Kebnekaise- och Abiskoområdet, men har den här gången kortare tid på oss 🙂🏔

Ser fram emot era svar!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Håller med om Grövelsjön, kommer fram till STF's station med bussen, sen en kort vandring genom skogen upp på kalfjället.
Storvätteshogna är en kort dagsmarsch bort, eller gå runt sjön.
/P

Hejsan,

Ett annat trevligt alternativ är att ta nattåget från Stockholm till exempelvis Enafors och knalla upp mot Snasahögarna. Går ju sen att fortsätta västerut och avsluta i Storulvån om man vill det.

Tack snälla för tipsen - guld värt! 🌟

Jag har två följdfrågor:

1. Hur tror ni att björnsituationen ser ut i Grövelsjön? Jag vet att det är totalt orimligt, men kan inte förneka att jag är skeptisk till eventuella björnmöten.

2. Vet ni något om Sulitelma? Jag läste nåt inlägg om det någon gång och blev hooked på idén att vandra där, men dessvärre verkar det finnas så lite info att hitta om möjliga leder!

Tack snälla för tipsen - guld värt! 🌟

Jag har två följdfrågor:

1. Hur tror ni att björnsituationen ser ut i Grövelsjön? Jag vet att det är totalt orimligt, men kan inte förneka att jag är skeptisk till eventuella björnmöten.

2. Vet ni något om Sulitelma? Jag läste nåt inlägg om det någon gång och blev hooked på idén att vandra där, men dessvärre verkar det finnas så lite info att hitta om möjliga leder!
Jag har rört mig i stora delar av Gränslandet Sverige/Norge de senaste 30 åren och inte ens sett spår av björn. Det är lättare att springa på det i Kilsbergen nära Örebro där jag bor.

Sulitelmaorådet är fantastiskt och mycket lockande. Du kan vandra runt på Nordkalottledens olika sträckningar, och också ta dig in närmare massivet. Däremot är det lite omständligt=tar tid att ta sig dit, antingen till fots från Kvikkjokk, till fots med eller utan hjälp av helikopter via Staloluokta eller från norska sidan.

Det finns en del skrivet här på Utsidan om Sulitelmaområdet, liksom flera böcker. Läs t ex den här texten av Hans Nydahl. Profilen Majjen har skrivit flera fina turbeskrivningar, bl a Sinnliga Sulitelma och Smärtsamma Sulitelma.
Två böcker finns som även tar upp Sulitelmaområdet, sök på Claes Grundsten resp. Fredrik Neregård. Grundsten vet jag i alla fall beskriver olika ledsträckningar.

Eftersom det är ödsligt och långt från allfarvägar kräver en tur en hel del planering. Men det är värt all möda att komma dit. Lycka till!

Tack igen för all superbra input!

Jag skulle verkligen vilja ta mig till Sulitelma, men det låter som att det kan bli lite väl ambitiöst med tanke på att vi bara har några dagar samt ingen bil.

Vid googlande fann jag även Helags - kan det vara något att tänka sig?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips