Tips på vandring i oktober

Hej!

Jag och sambo tänkte ta oss ut och vandra i höst, ca 5-7 dagar. Jag har vandrat förut (dock bara under sommaren) men det blir första gången för honom, så helst relativt nybörjarvänligt (dock är konditionen inget problem). Är det någon som har tips på bra turer så sent som i slutet på september/början på oktober? Är det för snöigt och kallt uppe i norraste norr? Har förstått att många leder stänger i september. Vi är väldigt öppna för förslag! Det behöver inte alls vara fjällvandring heller, utan det viktiga är att vi får en naturnära upplevelse med tält och lite vildmark, gärna med vackra vyer.
Vi utgår från Stockholm så tåg eller buss från Stockholm vore att föredra.. bil funkar också.
 
Hm. "oktober" "nybörjare" och "norraste norr" är nog ingen bra kombination iallafall. Kan mycket väl bli snöstormar - observera att medeltemperatur i kiruna i oktober är en bit under nollan.

Tivedens Nationalpark kanske (ligger norrom/vid vättern)? Inte själv varit där men den är lovordad.
 
Vindelfjällen på hösten är fint

http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2969624

Gick sträckan i höstas och det rekommenderas. Bökigt att komma upp men är du ute i god tid så flyger du till Hemavan och köper billig biljett. Sedan hem från Ammarnäs krävs lite bussåkande och sedan tåg eller flyg så det tar nog minst en dag/dygn

Med Sverigebiljetten kommer du upp med flyg för typ 600 Skr till Hemavan... restid 2,5 timmar

15 sep 09:15 Arlanda 11:35 Hemavan 549 Skr
sedan är det bara att börja vandra...

Om Sverigebiljetten http://www.southlaplandairport.com/nyheter/erbjudande-fran-nextjet-sverigebiljetten/

14990296419_d7c404428f.jpg


----------------
Annan variant som jag tycker känns lite mer spännande är som jag skrivit om förut att ta Ryan Air till Krakow ( 2 timmar)buss till Zakopane (2 timmar) och vandra mellan stugorna i Karpaterna.....

Lite mera äventyr..... färdiglagad mat i stugorna med god öl och högre berg ;-)
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2351915
10182215546_062d6088fa.jpg


-------------------
Nära och bra är Sörmlandsleden och har man tur kan man bo i vindskydd
Vi körde kommunalt till starten och Ångbåt från Mariefred hem till Stockholm ;-)
(bör ej missa äta på Gripsholms wärdshus.... och på båten....)
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2192539

9139949594_7876dc2614.jpg
 
Senast ändrad:
Klassiska Jämtlandsfjällen.

Hejsan.

Början av Oktober är enligt mig en mycket intressant tid i fjällen. Precis som nu i början av Juni är det en tid då mycket händer på kort tid. Det är inte ovanligt med att hösten "kulminerar" med färger i mitten av September (då många föredrar att vandra) och att vintern kommer i mitten av Oktober. Är alltid fascinerande att vara där och uppleva hur naturen ställer om.

Så mitt första tips är att tidigarelägga turen med 2-3 veckor om det är möjligt. För även om början på oktober är fascinerande så föredrar de flesta fjällen i full höstskrud. Kan nästan vara smärtsamt vackert i fjällen första halvan av September. Och då kan man också även som nybörjare utan vidare vandra uppe i t.ex Kebnekaisefjällen.

Men om det är början av Oktober som gäller så skulle jag sikta in mig på en vandring i Jämtlandsfjällen. Om väderprognosen ser bra ut kan man ta tåget till Enafors och utgå från Storulvån och gå runt i västra delen av Jämtlandsfjällen. Finns massor av fina turer där!!

Om vintern börjat komma kring Blåhammaren/Sylarna/Helags kan man istället kliva av i Undersåker och ta buss eller taxi in till Vålådalen. Där har jag varit åtminstone ett 10-tal gånger i början av Oktober och det har aldrig varit några problem att vandra.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
sparrissoppa Tips på en veckas vandring i Värmland? Vandringsleder 5
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
Gaion Era tips på vandring utanför lederna kring Stömstad-Halden-Ed. Vandringsleder 3
bmoe Tips på vandring med en övernattning i västsverige/småland Vandringsleder 2
Askel Tips på vandring med två övernattningar i Tiveden Vandringsleder 1
Gunnar81 Tips på vandring i Stockholm Vandringsleder 5
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
pjc tips på tredagarsvandring norska västkusten Vandringsleder 0
FarornasKonung Tips på vandring i Lapplandsfjällen Vandringsleder 6
bash Tips på vandring i Småland Vandringsleder 4
Niklas000 Tips på vandring och övernattning i Stockholm Vandringsleder 6
BKD Tips på tredagars vandring med barn Vandringsleder 2
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5
magnus28 Tips på vandring i södra sverige Vandringsleder 2
Vandringshyveln Tips på vandring i Norge? Vandringsleder 2
Karpaterna.se Tips på vandring i södra Sverige Vandringsleder 3
Linus_S Tips på vandring Vandringsleder 3
AniMal Tips på vandring i Östergötland? Vandringsleder 17
tierp1 Tips på vandring i Ljungdalen/Helags! Vandringsleder 3
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
Lillyblue tips på ryggsäck med vätskesystem Vandringsleder 6
Lunkan90 Tips på första vandringssträcka Vandringsleder 26
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
martinhassel Tips på 4 dagars fjällvandring? Vandringsleder 2
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
malin.kristina Tips på vindskydd i värmland/örebro! Vandringsleder 11
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14

Liknande trådar