Kort fjällvandring på kalfjäll

Hej allihopa!

Har ni någon rekommendation för en kort fjällvandring som man kan ta sig till från Stockholm med buss och/eller tåg (ej bil) utan att åka alltför många timmar? Gärna kalfjäll med vyer och gärna inte så långt bort/högt upp i landet som Kirunaområdet. Jag tänker mig ett par (tält)nätter i augusti eller september. Vi har tidigare vandrat längre turer i Kebnekaise- och Abiskoområdet, men har den här gången kortare tid på oss 🙂🏔

Ser fram emot era svar!
 
Håller med om Grövelsjön, kommer fram till STF's station med bussen, sen en kort vandring genom skogen upp på kalfjället.
Storvätteshogna är en kort dagsmarsch bort, eller gå runt sjön.
/P
 
Hejsan,

Ett annat trevligt alternativ är att ta nattåget från Stockholm till exempelvis Enafors och knalla upp mot Snasahögarna. Går ju sen att fortsätta västerut och avsluta i Storulvån om man vill det.
 
Tack snälla för tipsen - guld värt! 🌟

Jag har två följdfrågor:

1. Hur tror ni att björnsituationen ser ut i Grövelsjön? Jag vet att det är totalt orimligt, men kan inte förneka att jag är skeptisk till eventuella björnmöten.

2. Vet ni något om Sulitelma? Jag läste nåt inlägg om det någon gång och blev hooked på idén att vandra där, men dessvärre verkar det finnas så lite info att hitta om möjliga leder!
 
Tack snälla för tipsen - guld värt! 🌟

Jag har två följdfrågor:

1. Hur tror ni att björnsituationen ser ut i Grövelsjön? Jag vet att det är totalt orimligt, men kan inte förneka att jag är skeptisk till eventuella björnmöten.

2. Vet ni något om Sulitelma? Jag läste nåt inlägg om det någon gång och blev hooked på idén att vandra där, men dessvärre verkar det finnas så lite info att hitta om möjliga leder!
Jag har rört mig i stora delar av Gränslandet Sverige/Norge de senaste 30 åren och inte ens sett spår av björn. Det är lättare att springa på det i Kilsbergen nära Örebro där jag bor.
 
2. Vet ni något om Sulitelma? Jag läste nåt inlägg om det någon gång och blev hooked på idén att vandra där, men dessvärre verkar det finnas så lite info att hitta om möjliga leder!
Sulitelmaorådet är fantastiskt och mycket lockande. Du kan vandra runt på Nordkalottledens olika sträckningar, och också ta dig in närmare massivet. Däremot är det lite omständligt=tar tid att ta sig dit, antingen till fots från Kvikkjokk, till fots med eller utan hjälp av helikopter via Staloluokta eller från norska sidan.

Det finns en del skrivet här på Utsidan om Sulitelmaområdet, liksom flera böcker. Läs t ex den här texten av Hans Nydahl. Profilen Majjen har skrivit flera fina turbeskrivningar, bl a Sinnliga Sulitelma och Smärtsamma Sulitelma.
Två böcker finns som även tar upp Sulitelmaområdet, sök på Claes Grundsten resp. Fredrik Neregård. Grundsten vet jag i alla fall beskriver olika ledsträckningar.

Eftersom det är ödsligt och långt från allfarvägar kräver en tur en hel del planering. Men det är värt all möda att komma dit. Lycka till!
 
Tack igen för all superbra input!

Jag skulle verkligen vilja ta mig till Sulitelma, men det låter som att det kan bli lite väl ambitiöst med tanke på att vi bara har några dagar samt ingen bil.

Vid googlande fann jag även Helags - kan det vara något att tänka sig?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Snuggles88 Kort vandring in i Hardangervidda från Rjukan Fjällvandring 6
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
AndersWWW Utmanande kort vandring Fjällvandring 1
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
jonas72 Kort jämtlandstur Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
veni Kort berättelse om vandringen till Rago NP och Hellmobotn till Sörfjorden Fjällvandring 13
mb.plk Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014 Fjällvandring 5
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
BeatriceK Tips på kort tur i Arjeplogsfjällen? Fjällvandring 4
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
Karolina P Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch Fjällvandring 29
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Hendrik kort stugtur med tåg-/bussförbindelse? Fjällvandring 0
pauld Tips på kort oledad vandring Fjällvandring 4
nollett Kort men fin tripp Fjällvandring 3
Ostmjuk Hamster Kort rapport Sarek Fjällvandring 1
Ny kort vandringsled invigd Fjällvandring 1
Sofi123 Tips på kort vandringsled Fjällvandring 6
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
johnny76 Kort tur Fjällvandring 1
Nyttförsök Kort tripp i Abisko och Kebområdet. Fjällvandring 5
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
Tryggvas Kort tur i Helagsområdet. Fjällvandring 8
Kort tur i Sarek Fjällvandring 1
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...