8.5 dagar i Kebnekaise-området

Hej, jag och några kompisar hade tänkt vandra i Kebnekaise/Abisko-området mot slutet av juli/början av augusti. Hade först tänkt vandra kungsleden typ från Abisko till Nikkaluokta, via Kebnekaise beroende på hur mycket tid vi använde dit. Alla är inte jätte-erfarna (et par av oss är väldigt erfarna), men unga och i bra form allihop så typ 20km+ dagen borde inte va något problem. Dock har ingen av oss erfarenhet i detta område.

Nu fick vi veta att én av oss måste åka hem efter tre dagar, så då går det inte vandra Abisko-Nikkaluokta. Provar hitta något alternativ var hon kan lämna oss på et praktisk sätt utan att måste gå länge ensam. Efter tre dagar måste vi altså vara på et ställe var hon kan ta buss/tåg till Kiruna.

En möjlighet jag har tänkt på är at vi allihop vandrar från Nikkaluokta till Kebnekaise och bestiger Kebnekaise, så bara går tillbaks till Nikkaluokta var hon kan ta bussen och vi kan gå nordåt gjenom Vistasdalen mot Abisko - men vet inte om det är gjörbart på 8.5 dagar? Typ så här:
kebnekaise_abisko.jpeg


I värsta fall kan vel hon också gå ensam tillbaka til Nikkaluokta och vi kan fortsätta längs kungsleden men jag vet inte hur försvarbart det är att låta en 22-årig tjej utan vandringserfaring gå från Kebnekaise till Nikkaluokta ensam? Eventuellt kan vi också dela upp det i två kortare expeditioner; men isf. har jag ingen aning var och vad? Kanskje något rundt Abisko?

Någon som har några idéer om vad vi borde göra; eller erfarenheter med kortare vandringar i detta område?

Tack och beklagar lång post och tvivelaktig svenska - har inte skrivit på svenska på typ tio år.
 
Skicka henne ensam tillbaka till nikkaluokta, det är mest att likna med en platt vältrampad grusväg proppfull med folk. Att hela gänget skulle slösa 2 dagar på att gå den tråkiga sträckan 2 gånger känns trist.
 
Det är inga problem för henne att gå själv Keb - Nikka. Det är en bred stig med mkt folk, och man kan ju åka båt en bit.
Men ändå lite tufft att gå t/r + att bestiga Keb på 3 dar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.