Parkering norra kungsleden

Hej,

Planerar att i sommar vandra ca 1 vecka till 10 dagar på kungsleden. Planen är att starta i Vakkotavare och sluta antingen i Abisko eller Nikkaluokta. Av olika anledningar kommer det vara smidigast för mig att ta bilen. Tänkte i första hand parkera i Gällivare och sen ta bussen till Vakkotavare. Är det någon som vet någon bra långtidsparkering i Gällivare?

Jag vill minnas att det går att parkera bilen bredvid vägen vid Vakkotavare, kan inte det vara ett alternativ och ta bussen tillbaka dit från Gällivare?
Säkert någon annan här på forumet som kan bekräfta den parkeringsmöjligheten? Alternativ parkering är ex vid Sourva, bara att passa in bussen för den korta sträckan till Vakkotavare.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag vill minnas att det går att parkera bilen bredvid vägen vid Vakkotavare, kan inte det vara ett alternativ och ta bussen tillbaka dit från Gällivare?
Säkert någon annan här på forumet som kan bekräfta den parkeringsmöjligheten? Alternativ parkering är ex vid Sourva, bara att passa in bussen för den korta sträckan till Vakkotavare.
Jo jag tror också det går att parkera vid Vakkotavare. Tänkte mest att det är enklare att ta endast ta sig till Gällivare när jag ska tillbaka. Går väl bara två bussar per dag till Vakkotavare.

Innan du väljer att åka buss tillbaka så kolla hur turerna stämmer och hur lång tid det tar. Har tidigare haft såna funderingar men alltid valt att utesluta den lösningen eftersom det åtminstone på den tiden tog en hel dag oavsett i vilken riktning man åkte. Kom också ihåg att bussen kan bli försenad eftersom det är en hel del vägarbeten på E10 i sommar.

Det verkar gå att långtidsparkera i Gällivare, men kräver tillstånd. Prova att googla långtidsparkering Gällivare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips