Midsommar. Sarek eller?

Vadet vid Bierikjavrre som markerad skulle jag inte satsa på. Erfarna kanske kommer förbi där vid gynsamma vattenflöden men om man inte är supererfaren då tror jag inte att det är en bra ide.
Får att inte gå fram o tillbaka i Guhkesvagge kan ni fortsätta efter bron till Niendo längst Liehtjavrre och vidare nedanför Njavvetjåhkkå till Suorva. Lite vide en bit men håller man sig till stigen då går det relativt bra.

Jag tänkte faktiskt fråga om passagen mot Suorva via Niendo, tack. På kartan ser det ut att finnas många bäckar där. Och vad gäller om jag har valt rätt platser för upp- och nedstigning under den andra dagen, spelar det någon roll eller är det inte så viktigt?

Vadet vid Bierikjavrre som markerad skulle jag inte satsa på. Erfarna kanske kommer förbi där vid gynsamma vattenflöden men om man inte är supererfaren då tror jag inte att det är en bra ide.
Får att inte gå fram o tillbaka i Guhkesvagge kan ni fortsätta efter bron till Niendo längst Liehtjavrre och vidare nedanför Njavvetjåhkkå till Suorva. Lite vide en bit men håller man sig till stigen då går det relativt bra.
Ja, det går väl att stanna norr om Bierikjåhkå - kanske ta en dagstur upp på ryggen och titta ner på Vuojnesjiegna men jag tyckte att vadet var lätt där jag ritade ut det. Mindre än knädjupt och fin jämn grusbotten, inte så hög vattenhastighet heller. Men saker kan ju förändras från år till år och med olika väder.

Justja, angående den utritade vägen, när vi har gått där har vi genat väster om Vuojnesvárásj. Men det är väl ett val på 2 km extra i längd eller 150 höjdmeter.
voujnes.png

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Under förutsättning att ni hittar bra upp och ner genom björkskogen vid Suorva och inte fastnar för länge vid vadet över Njavvejågåsh (som vadas runt 800 m nivån där den tillfälligt delar sig som vaidor redan tipsat om) är det ca 2,5 dagars vandring via Nienndo och bron över Gukkesjåhkå till Biellevalda. Så 5 dagar tor. Extradagen kanske kan användas till en topptur om vädret tillåter.
Den tur ni ritat upp i inlägg #11 känns för mig alldeles för ambitiös. Området karaktäriseras till stor del av mycket sten och stora block vilket definitivt sätter ner tempot.

Senast ändrad:
Har gjort vadet vid Bierikvarasj precis enligt Maswans förslag. Det är inget jag skulle avråda från på förhand. Oftast lär det vara enkelt precis som när vi gick där, och om vattnet ändå skulle vara extremt högt så är det lätt att bedöma läget på plats. Sandbotten och måttligt strömt, inte någon stenig fors.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.