Midsommar. Sarek eller?

Vadet vid Bierikjavrre som markerad skulle jag inte satsa på. Erfarna kanske kommer förbi där vid gynsamma vattenflöden men om man inte är supererfaren då tror jag inte att det är en bra ide.
Får att inte gå fram o tillbaka i Guhkesvagge kan ni fortsätta efter bron till Niendo längst Liehtjavrre och vidare nedanför Njavvetjåhkkå till Suorva. Lite vide en bit men håller man sig till stigen då går det relativt bra.

Jag tänkte faktiskt fråga om passagen mot Suorva via Niendo, tack. På kartan ser det ut att finnas många bäckar där. Och vad gäller om jag har valt rätt platser för upp- och nedstigning under den andra dagen, spelar det någon roll eller är det inte så viktigt?

Vadet vid Bierikjavrre som markerad skulle jag inte satsa på. Erfarna kanske kommer förbi där vid gynsamma vattenflöden men om man inte är supererfaren då tror jag inte att det är en bra ide.
Får att inte gå fram o tillbaka i Guhkesvagge kan ni fortsätta efter bron till Niendo längst Liehtjavrre och vidare nedanför Njavvetjåhkkå till Suorva. Lite vide en bit men håller man sig till stigen då går det relativt bra.
Ja, det går väl att stanna norr om Bierikjåhkå - kanske ta en dagstur upp på ryggen och titta ner på Vuojnesjiegna men jag tyckte att vadet var lätt där jag ritade ut det. Mindre än knädjupt och fin jämn grusbotten, inte så hög vattenhastighet heller. Men saker kan ju förändras från år till år och med olika väder.

Justja, angående den utritade vägen, när vi har gått där har vi genat väster om Vuojnesvárásj. Men det är väl ett val på 2 km extra i längd eller 150 höjdmeter.
voujnes.png

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Under förutsättning att ni hittar bra upp och ner genom björkskogen vid Suorva och inte fastnar för länge vid vadet över Njavvejågåsh (som vadas runt 800 m nivån där den tillfälligt delar sig som vaidor redan tipsat om) är det ca 2,5 dagars vandring via Nienndo och bron över Gukkesjåhkå till Biellevalda. Så 5 dagar tor. Extradagen kanske kan användas till en topptur om vädret tillåter.
Den tur ni ritat upp i inlägg #11 känns för mig alldeles för ambitiös. Området karaktäriseras till stor del av mycket sten och stora block vilket definitivt sätter ner tempot.

Senast ändrad:
Har gjort vadet vid Bierikvarasj precis enligt Maswans förslag. Det är inget jag skulle avråda från på förhand. Oftast lär det vara enkelt precis som när vi gick där, och om vattnet ändå skulle vara extremt högt så är det lätt att bedöma läget på plats. Sandbotten och måttligt strömt, inte någon stenig fors.

Jag tänkte faktiskt fråga om passagen mot Suorva via Niendo, tack. På kartan ser det ut att finnas många bäckar där. Och vad gäller om jag har valt rätt platser för upp- och nedstigning under den andra dagen, spelar det någon roll eller är det inte så viktigt?
De bäckarna är enkla utom Njavvejågåsj.

Området mellan Suorva och Guhkesvagge är mycket stenigt i dess norra delen. Så det finns få platser för uppgång, enklare passera sjö 1074 på dess norra sidan. Men då måste bäcken som rinner i Oarep Átjek vadas men vid normala förhållanden fungerar det ok.
När ni har passerat pass mellan 1246 och 1274 då bli nedstigning ganska enkel, det är gräsbevuxen bergssidan med snäll lutning. Det är vägen dit som bli utmanande pga sten.

Nienndo är en fin plats med flera tältplatser och värd att stanna på, övernatta eller för fika.
Jag tror ni upptäcker vad som är värd att se och utforska. Jag har varit i området 2 ggr och vill gärna återkomma dit igen, det är mycket att utforska.

Den omvända vägen via Nienndo verkar kortare och skulle hjälpa oss att spara tid för den svåra första delen av rutten. Jag funderar också på var man kan korsa Njavvejågåsj efter Nienndo, var det kan finnas ett vad. Eller måste man gå upp igen för att ta sig över vid sjö 1077?

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.