Korsning av Sarek i juli med några bestigningar

Jag förstår dina kommentarer. Om vi bortser från Skierffe som ligger i vägen, i vilken ordning skulle du rangordna topparna: Ahkka, Nijak, Svarta Spetsen och Laddebakte (prestige, intresse, estetik)? Det är mycket subjektivt, men jag är intresserad av dina åsikter.

Om vi bortser från prestige och intresse för toppbestigningar och enbart ser till estetiken skulle jag säga Låddebakte om vädret är bra. Utsikten över både övre och nedre Rapadalen är nog svårslagen, även om utsikten från Skeirfe också är magnifik.

Att gå i täta björkskogen i Rapadalen kommer du minnas länge går man tyst så kan man se Sveriges största älgar eller iaf höra när de flyr undan er.
Utsikten vid bra väder från skeirfe är även den svårslagen efter någon timmes ansträngningen.(var ca 50 år sedan men kan minnas det än pga fin solnedgång och utikt både ned och uppför i Rapadalen.
Vi hade rep vid vaden i Sarek och uppknäppta midjebälten för att inte dras med i "jåkhå" (å) ned under vattnet vid ev fall.(långt till ev räddning)
Nödsändare fanns ej förr men pga fortfaranade ingen mobil täckning i större delen av området Bör ni ha Nödsändare och PowerBank

Nijak och Laddebakte ligger lättåtkomligt efter vägen likt Skierfe.
Ahkka är ett eget massiv som är en av Sveriges längsta bestigningar och som kommer bli en utflykt i sig själv. Jag föreslår att du googlar lite bilder på bergen du har i åtanke och tittar på vilka som lockar dig mest.
Tänk bara på att det är en långt äventyr du har planerat för. Det kommer ta tid och vädergudarna behöver vara med dig om du ska orka och hinna med allt.

För att förtydliga vad jag menar gällande tidsåtgång: Förra sommaren besteg jag och mina söner Ahkka från Norra sidan. Det är ett fantastiskt berg men vi avsatte 5 dagar för att ta oss dit, invänta rätt väder, bestiga berget och upptäcka omgivningarna i massivet och sedan vandra tillbaka.
Jag vet att man kan göra det på mycket kortare tid om man skyndar sig och har tur med vädret. Men det sista man ska ha i Sarek (och stora Sjöfallet) är bråttom.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
För att förtydliga vad jag menar gällande tidsåtgång: Förra sommaren besteg jag och mina söner Ahkka från Norra sidan. Det är ett fantastiskt berg men vi avsatte 5 dagar för att ta oss dit, invänta rätt väder, bestiga berget och upptäcka omgivningarna i massivet och sedan vandra tillbaka.
Jag vet att man kan göra det på mycket kortare tid om man skyndar sig och har tur med vädret. Men det sista man ska ha i Sarek (och stora Sjöfallet) är bråttom.
Trådstartaren planerar att gå in i Sarek och att då gå upp på Ahkka från söder istället sparar en hel del tid. Men det är klart att en så ambitiös turplan inte medger att vänta in lämpligt väder, utan det handlar om att se till vilka möjligheter till toppturer som finns längs vägen.

Jag studerade olika alternativ för Ahkka före vår tur dit och hade svårt att förstå varför de flesta gick från norr, då det både är en längre bestigning och med mycket mer knepig terräng på vägen dit. Och dessutom behöva gå över det läskiga haket för att komma till den verkliga Stortoppen, det var inget för mig.

Trådstartaren planerar att gå in i Sarek och att då gå upp på Ahkka från söder istället sparar en hel del tid. Men det är klart att en så ambitiös turplan inte medger att vänta in lämpligt väder, utan det handlar om att se till vilka möjligheter till toppturer som finns längs vägen.

Jag studerade olika alternativ för Ahkka före vår tur dit och hade svårt att förstå varför de flesta gick från norr, då det både är en längre bestigning och med mycket mer knepig terräng på vägen dit. Och dessutom behöva gå över det läskiga haket för att komma till den verkliga Stortoppen, det var inget för mig.
Absolut, jag tror också att bestigningen från Syd är det bästa valet i det här fallet. Ville bara ge perspektiv på planeringen. Det är ju synd att resa långt och inse att man inte hinner med allt man ville se och uppleva.
Men då får man å andra sidan en anledning att komma tillbaka:)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.