Vada längs Kungsleden?

Planerar att vandra hela Kungsleden i sommar och undrar hur det ser ut med vad längs sträckan? Funderar just nu över min packlista, om jag ska ha stavar, vilka skor osv. Vet att det var några enstaka mindre vad mellan Abisko och Nikkaluokta när jag vandrade sträckan för ett par år sedan men inget jag tyckte krävde stavar, och klarade då alla vad med medelhöga kängor utan att bli blöt, men vågar inte utgå från att det är samma längs resten av Kungsleden.

Nu har jag inte vandrat hela Kungsleden utan bara Hemavan-Ammarnäs samt Kvikkjokk-Abisko och på dessa sträckor finns inga vad att beakta utan gott om spångar och broar, sedan kan ju alltid en period av riklig nederbörd påverka.
Själv hade jag nog ändå tagit med ett par foppatofflor både som lägerskor och vid ev vad, samt givetvis stavar då i varje fall jag tycker de underlättar vid vandringen samt även dubblerar som "känselspröt" vid vandring i ex sumpig mark. Då man har stavarna i handen brukar jag inte räkna in dem i packningens vikt.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
En lätt teleskopstav måste man ju ha, för stöd ibland, men det räcker med en. Bra i nedförsbackar. Samt möjlighet att vada 3-4 dm djupt om det behövs.

Jag gick sträckan Abisko-Kvikkjokk i början av Juli 2024. Jag passerade inget vattendrag som jag inte kunde ta mig över torrskodd på stenar, spångar eller faktiska broar. Jag gick i trailskor.
Dock var vattenmängderna låga i de "bäckar" som såg ut att kunna vara forsar och opasserbara vid snösmältningen.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.